ردیابی گوشی موبایل

آموزش ردیابی گوشی موبایل یا تبلت از طریق یک دستگاه اندرویدی

ردیابی گوشی موبایل و یا تبلت ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. بیش از همه، کاربران در زمان گم کردن دستگاه خود به ردیابی تلفن همراه نیاز پیدا می‌کنند. در ادامه چندین روش را انجام این کار تشریح می‌کنیم.

نیاز به ردیابی گوشی هوشمند همیشه به دلیل گم کردن آن نیست. ممکن است برخی کاربران، به تازگی و برای مقاصد آموزشی برای کودک خود یک گوشی هوشمند خریده باشند و بخواهند تا به این وسیله، موقعیت جغرافیایی وی را کنترل کنند. همچنین ممکن است گروهی از افراد، به صورت دست‌جمعی به محیطی غریب بروند و نیاز داشته باشند تا برای گم نکردن یکدیگر، از موقعیت جغرافیایی هم خبر داشته باشند. با این حال، مهمترین دلیل ردیابی یک دستگاه، گم کردن آن است.

ردیابی گوشی موبایل

دلیل شما هر چیزی که باشد، خوشبختانه امروز در مقایسه با چند سال قبل راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. چند سال قبل، برای ردیابی تلفن همراه باید دست به دامن سرویس‌های مختلف از جمله اپراتورهای موبایل می‌شدید، اما امروز و به لطف پیشرفت دانش برنامه‌نویسی، دسترسی همیشگی به اینترنت و همچنین افزایش قابلیت‌های موقعیت‌یابی جی پی اس، این کار ساده‌تر شده است.

هم دستگاه‌های اندرویدی و هم دستگاه‌های دارای سیستم عامل آی او اس امروز همراه با امکانات ردیابی مکان مختلفی اعم از نرم افزاری و سخت افزاری عرضه می‌شوند. اگر سیستم موقعیت‌یاب جهانی دستگاه روشن باشد و با استفاده از یک اپلیکیشن، موقعیت دستگاه به اشتراک گذاشته شود، ردیابی گوشی موبایل راحت‌تر از آن چیزی خواهد بود که تصور می‌کنید. در ادامه روش‌هایی را برای انجام این کار ذکر می‌کنیم. این روش‌ها را باید در دستگاه‌های اندرویدی پیاده کرد، اما تفاوتی ندارد که دستگاه مد نظر به منظور ردیابی، دارای سیستم عامل اندروید و یا آی او اس باشد.

ردیابی گوشی موبایل با مدیریت دستگاه

ردیابی دستگاه اندرویدی راحت‌تر از این روش امکان‌پذیر نیست. مادامی که سرویس‌های موقعیت‌یابی در دستگاه روشن هستند، می‌توان با رفتن به صفحه Find My Device در بخش مدیریت دستگاه حساب کاربری گوگل، موقعیت جغرافیایی آن را مشخص کنند. به منظور دستیابی به اطلاعات موقعیت دستگاه، باید به حساب کاربری گوگل خود لاگین و سپس مجوزهای لازم را صادر کنید.

ردیابی گوشی موبایل

در صورت صحیح و کامل بودن ملزومات، موقعیت جغرافیایی دقیق دستگاه به نمایش در خواهد آمد. دستگاه شما در هر جای دنیا که قرار داشته باشد، یک آیکون سبز رنگ به شکل گوشی موبایل در آنجا قرار می‌گیرد.

ردیابی گوشی موبایل

در سمت چپ نقشه، سه گزینه نمایش داده می‌شوند که در صورت در دسترس نبودن دستگاه نمایش داده شده بر روی نقشه در حال حاضر، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد:

  • پخش یک صدا: با انتخاب این گزینه، دستگاه برای پنج دقیقه زنگ خواهد خورد. اگر دستگاه در نزدیکی شما باشد، صدای آن را خواهید شنید. همچنین ممکن است گوشی موبایل با تبلت اندرویدی در جایی پنهان شده باشد که با سر و صدای آن، افراد دیگر آن را پیدا کرده و به دست شما خواهند رساند. مزیت اصلی این سرویس این است که حتی در صورت قرار داشتن دستگاه بر روی حالت سایلنت، باز هم زنگ آن را به صدا در خواهد آورد.
  • قفل کردن دستگاه: در بیشتر مواقع، کاربران نگران خود دستگاه نیستند و از خیر آن گذشته‌اند، اما اطلاعات موجود در آن باعث نگرانی شدیدشان می‌شود. با انتخاب این گزینه، دستگاه قفل شده و هیچکس نخواهد توانست محتویات درون آن را مشاهده کند.
  • پاک کردن اطلاعات: این گزینه برای کاربرانی است که هیچ امیدی به ردیابی گوشی موبایل خود و یافتن آن ندارند و فقط می‌خواهند اطلاعات مهم درون آن به دست کسی نیفتد. با انتخاب آن، از راه دور دستور حذف شدن تمامی اطلاعات را صادر خواهید کرد.

در اینجا مشخص می‌شود برای پیدا کردن دستگاه اندرویدی پیش‌نیازهایی وجود دارد. پیش از همه باید از فعال بودن سرویس‌های موقعیت‌یابی مطمئن شوید و دسترسی لازم را به گوگل به منظور ردیابی موقعیت جغرافیایی بدهید. در این صورت، حین گم کردن دستگاه می‌توانید مطمئن باشید هیچکس به اطلاعات مهم شما دست پیدا نخواهد کرد.

ردیابی گوشی موبایل

قفل کردن دستگاه (گزینه دوم) می‌تواند به پیدا کردن آن کمک شایانی کند. با این کار، در عین قفل شدن یک پیام بر روی نمایشگر ظاهر خواهد شد که در صورت دیده شدن دستگاه توسط فردی دیگر، می‌تواند پیغام درخواست کمک شما را به آن‌ها برساند. در کنار پیام، می‌توان یک شماره تماس نیز به نمایش در آورد تا در صورت پیدا شدن آن توسط دیگران، با شما تماس تلفنی گرفته و قرار ملاقات بگذراند. در صورتی که تا این اندازه خوش‌شانس بودید، مژدگانی فرد یابنده را فراموش نکنید!

ردیابی گوشی موبایل

گوکل فکر همه جا را کرده است. علاوه بر صفحه بالا، در پایین حساب کابری گوگل نیز یک سرویس با نام Find Your Phone وجود دارد که امکانات حتی بیشتری را برای ردیابی گوشی موبایل در اختیار کاربر قرار می‌دهد. بعد از لاگین کردن در این صفحه، لیستی از تمامی دستگاه‌هایی که از آن‌ها برای ورود به حساب کاربری گوگل خود استفاده کرده‌اید به نمایش در خواهد آمد. در این لیست می‌توانید گوشی موبایل و یا تبلتی که می‌خواهید موقعیت جغرافیایی آن مشخص شود را انتخاب کنید.

ردیابی گوشی موبایل

بعد از انتخاب یکی از این دستگاه‌ها، لیستی دیگر متشکل از تمامی ابزارهای موجود نمایش داده خواهد شد که تقریبا با گزینه‌های سرویس Android Device Manager شباهت دارند:

  • بررسی رویدادهای امنیتی اخیر: با این کار وقایع امنیتی اخیر اعم از هر گونه تغییر پسورد و یا درخواست تغییر مجدد رمز که به گوگل ارسال شده، به نمایش در خواهد آمد.
  • قفل کردن دستگاه: در این سرویس نیز می‌توان خیلی سریع دستگاه را از راه دور قفل کرد تا هیچکس نتواند به اطلاعات آن دسترسی داشته باشد.
  • تلاش برای تماس با دستگاه: با انتخاب این گزینه به لیست مخاطب‌ها دسترسی پیدا می‌کنید. با این کار می‌توان در صورت فراموش کردن شماره موبایل، مجددا به آن دست پیدا کرد.
  • بیرون آمدن از حساب کاربری گوگل: انتخاب این گزینه سبب می‌شود اتصال حساب کاربری گوگل با دستگاه قطع شود. این جزو گزینه‌هایی است که در آخرین مراحل و حین قطع شدن امید از یافتن دستگاه باید انجام دهید، چرا که در صورت لاگین نبودن دستگاه به حساب کاربری گوگل احتمال ردیابی گوشی موبایل یا تبلت شدیدا پایین می‌آید.
  • پاک کردن اطلاعات: با انتخاب این گزینه نیز تمامی اطلاعات حذف خواهند شد.

در سمت راست صفحه یک گزینه با عنوان Locate دیده می‌شود که مطمئنا لمس آن، سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای موقعیت‌یابی است. مجددا یک نقشه همانند نقشه بالا به نمایش در آمده و محل قرارگیری دستگاه به صورت دقیق بر روی آن نمایش داده می‌شود.

ردیابی گوشی موبایل

این بار با انتخاب گزینه قفل کردن دستگاه، روش راحت‌تری برای تماس فرد یابنده احتمالی با شما ایجاد می‌شود. در کنار پیامی که نوشته‌اید، یک آیکون تماس نشان داده خواهد شد. به محض اینکه فردی آن را لمس کند، یک تماس با شماره‌ای که شما تعیین کرده‌اید گرفته خواهد شد. به این ترتیب فرد یابنده حتی نیاز نخواهد داشت تا شماره‌ای را وارد کند.

ردیابی گوشی موبایل

زمانی که در این دو سرویس گزینه حذف تمامی اطلاعات را انتخاب می‌کنید، فقط اطلاعات قسمت‌هایی که گوگل به آن‌ها دسترسی دارد حذف می‌شود. به عنوان نمونه، احتمالا در صورت اتصال کارت حافظه جانبی به دستگاه، قادر به حذف اطلاعات آن از راه دور نخواهید بود. همچنین حذف کردن تمامی اطلاعات آخرین مرحله‌ای است که باید انجام شود، چرا که بعد از آن اطلاعات حساب کاربری گوگل نیز از دستگاه حذف شده و به عنوان نمونه، دیگر نمی‌توان زنگ آن را به صدا در آورد و یا اینکه موقعیت جغرافیایی دستگاه را شناسایی کرد.

همچنین ممکن است شارژ باتری به یک عدد تک رقمی رسیده باشد و بدانید که در صورت خاموش شدن آن، دیگر ردیابی گوشی موبایل امکان‌پذیر نخواهد بود. پس بهتر است اطلاعات را از درون آن حذف کرد تا در صورت پیدا شدن توسط یک فرد، حریم خصوصی شما به خطر نیفتد.

ردیابی گوشی موبایل آیفون به وسیله دستگاه اندرویدی

مهم نیست سیستم عامل مقصد اندروید یا آی او اس باشد، چرا که تنها تاکید ما استفاده از یک دستگاه اندرویدی برای یافتن گوشی موبایل گم شده است. اگر با استفاده از دستگاه اندرویدی به صفحه iCloud به منظور یافتن موقعیت جغرافیایی آیفون خود بروید، گفته می‌شود مرورگر قادر به پشتیبانی از این سرویس نیست.

ردیابی گوشی موبایل

یک راه برای دور زدن این محدودیت وجود دارد. کافی است بر روی آیکون منو در گوشه بالا و سمت راست صفحه (در مرورگر موبایل گوگل کروم) ضربه زده و سپس گزینه Request Desktop Site را لمس کنید. به محض فعال کردن آن، صفحه ورود به حساب کاربری آی‌کلاد نمایش داده می‌شود. بعد از لاگین کردن، یک نقشه به نمایش در آمده و موقعیت دقیق آیفون شما بر روی آن نشان داده می‌شود.

ردیابی گوشی موبایل

همانند زمان ردیابی گوشی موبایل اندرویدی، در اینجا نیز باید سرویس‌های موقعیت‌یابی را فعال کرده باشید. همچنین پیش از این، سرویس Find My iPhone باید در دستگاه آی او اسی شما فعال شده باشد تا اکنون بتوانید از آن استفاده کنید. اگر در حال حاضر هیچ اتفاقی برای گوشی موبایل یا تبلت شما رخ نداده، همین الان و برای کمک به ردیابی آن‌ها در صورت رخ دادن حوادث احتمالی، این سرویس را فعال کنید. بر اساس آمارها، طی سال‌های گذشته این سرویس به یافتن دستگاه‌های گم شده کاربران بسیار زیادی کمک کرده است.

ردیابی گوشی موبایل به وسیله دیگر اپلیکیشن‌ها

شاید بنابر دلایل ذکر شده در ابتدای مطلب، به جای ردیابی دستگاه خود دوست دارید گوشی موبایل یا تبلت فرزند، همسر، یکی از اعضای خانواده و یا دوستان را ردیابی کنید. نکته بسیار مهم این است که هیچ اپلیکیشنی وجود ندارد تا بر اساس شماره موبایل، موقعیت جغرافیایی را نشان بدهد. اگر هر اپلیکیشنی با این ادعا مشاهده کردید، بدون شک آن را یک حقه تبلیغاتی بدانید.

ردیابی گوشی موبایل

تنها راهی که برای ردیابی تبلت یا گوشی موبایل وجود دارد، نصب کردن نرم افزار مورد نظر بر روی آن‌ است. همچنین کاربر مقصد باید با اطلاع از درخواست دسترسی‌های اپلیکیشن، سرویس‌های موقعیت‌یابی را در دستگاه خود فعال کند. پس فکر ردیابی پنهان‌کارانه کاربری دیگر را از سر بیرون کنید.

خبر خوشحال‌کننده اینجاست که بسیاری از کاربران، با اشتاق موقعیت جغرافیایی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. این کار به وسیه بی‌شمار برنامه‌ای که در فروشگاه‌های عرضه نرم افزارهای موبایل وجود دارند امکان‌پذیر است. همچنین می‌توان در پیام‌رسان‌ها نیز به جای فایل صوتی، عکس و یا نوشته، موقعیت جغرافیایی برای دوستان خود فرستاد، بدون اینکه نیاز به نصب برنامه‌ای جداگانه باشد.

ردیابی به وسیله فیس بوک

اگر به اپلیکیشن موبایل فیس بوک وارد شده و بعد از لمس منوی آن کمی به پایین اسکرول کنید، یک لینک «دوستان در اطراف» (Nearby Friends) مشاهده خواهید کرد. با ضربه زدن بر روی این گزینه مشاهده می‌کنید چه تعداد از دوستان فیس بوکی شما، سرویس اشتراک‌گذاری موقعیت جغرافیایی با دوستان را در این شبکه اجتماعی فعال کرده‌اند.

ردیابی گوشی موبایل

در این قسمت آخرین زمانی که دوستانتان به این شبکه اجتماعی وارد شده‌اند نیز به نمایش در می‌آید. همچنین می‌توان مکان جغرافیایی که آن‌ها در زمان لاگین کردن در آنجا قرار داشته‌اند را مشاهده کرد. برای ردیابی گوشی موبایل دوستانی که در فیس بوک فعالیت داشته و اغلب از اپلیکیشن موبایل آن استفاده می‌کنند، این سریع‌ترین راه ممکن است. البته آن‌ها باید سرویس اشتراک‌گذاری موقعیت را فعال کرده باشند.

روش دیگری که فیس بوک برای موقعیت‌یابی ارائه کرده از طریق مسنجر آن قابل استفاده است. یکی از جدیدترین قابلیت‌های فیس بوک مسنجر، امکان اشتراک‌گذاری محل زندگی از طریق این برنامه با دیگر مخاطب‌های فیس بوکی است. برای این کار، بر روی آیکون + قرار گرفته در سمت چپ پیام ضربه زده و سپس آیکون موقعیت را لمس کنید.

ردیابی گوشی موبایل

با این کار، مخاطب مقصد یک پیام حاوی نقشه موقعیت جغرافیایی محل قرارگیری دستگاه شما دریافت خواهد کرد.

اشتراک‌گذاری موقعیت جغرافیایی در گوگل مپس

یکی دیگر از راه‌های اشترا‌گذاری موقعیت جغرافیایی با دیگر افراد، استفاده از محبوب‌ترین و بهترین سرویس ارائه شده در این زمینه یعنی گوگل مپس است. این قابلیتی است که در گوگل مپس تقریبا جدید محسوب می‌شود. اگر برنامه آن را باز کرده و بر روی منو ضربه بزنید، لینک Share Location به خوبی در بین گزینه‌‎های منو قابل رویت است.

ردیابی گوشی موبایل

وقتی این گزینه را لمس کنید، می‌توانید برای مدت زمانی محدود موقعیت جغرافیایی خود را به اشتراک بگذارید. می‌توان یک زمان مشخص را برای این کار تعیین کرد و یا اینکه تا زمان فعال بودن گزینه، به اشتراک‌گذاری ادامه داد.

مزیت اصلی سرویس این است که می‌توان کاربران مد نظر به منظور اشتراک‌گذاری موقعیت خود با آن‌ها را مشخص کرد. به محض اینکه شما یا دوستانتان موقعیت را با دیگر افراد به اشتراک بگذارید، مکان قرارگیری دستگاه بر روی نقشه مشخص خواهد شد. به جای نام هر کاربر، تصویر پروفایل حساب کاربری گوگل وی نمایش داده می‌شود.

ردیابی گوشی موبایل

این روش ردیابی گوشی موبایل برای اعضای خانواده بسیار مناسب است. به عنوان نمونه آن‌ها می‌توانند با این روش، از محل قرارگیری اعضای کوچکتر خانواده اطلاع داشته و همچنین حین گردش‌های دست جمعی، یکدیگر را گم نکنند.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دوستان اگر هیچکودوم از برنامه های ردیابی رو ندارید و تلفن همراهتون رو گم کردید یا دزدیدن نگران نباشین ی روش دگ هم هست که از طریق شماره سریال گوشی میشه گوشی رو ردیابی کرد .. به این صورت ک تو سایت همیاب 24 ثبت نام کنید و ردیابیتون رو اغاز و اونو چک کنید..بیشنهاد میکنم حتمن یسر بزنید