حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور

حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور به دلیل تحریم‌های آمریکا؛ واکنش ایرانی‌ها به اقدام اپل

شرکت اپل به دلیل تحریم های آمریکا بر علیه ایران، اقدام به حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور کرده که این موضوع واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است.

اپل،‌ اپلیکیشن های محبوب ایرانیان را از اپ استور حذف کرد. این کمپانی اعلام کرده که این اقدام به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران صورت گرفته است. این حرکت با انتقاد وزیر ارتباطات ایران مواجه شد و آذری جهرمی از پیگیری حقوقی این مساله خبر داد.  توسعه‌دهندگان آی او اس در ایران نیز که در ماه‌های اخیر با محدودیت‌های زیادی روبرو شده بودند به حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور واکنش نشان دادند.

در روز پنجشنبه، اپل برنامه تاکسی آنلاین اسنپ و اپلیکیشن سرویس تحویل غذای دلیون را از اپ استور حذف کرد. همچنین طبق گزارش منابع ایرانی در اوایل هفته گذشته، اپل مانع از به‌روزرسانی اپلیکیشن های ایرانی شده است. این شرکت حذف اپلیکیشن‌هایی که کسب و کارهای مستقر در ایران را تسهیل می‌کنند را از ماه ژانویه آغاز کرده بود اما پس از مدتی همه چیز به روال عادی خود بازگشت تا این که اکنون دور جدید حذف برنامه های ایرانی آغاز شده است.

حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور

هرچند اپل فروشگاه رسمی در ایران ندارد اما توسعه‌دهندگان ایرانی چندین برنامه را برای فروش در فروشگاه‌های دیگر کشورها ایجاد کرده بودند. گوشی های آیفون هم به طور معمول به صورت قاچاقی وارد ایران می‌شوند. حدود 48 میلیون گوشی هوشمند در کشور 80 میلیون نفری ایران فروخته شده و تقریبا 47 میلیون کاربر در این کشور از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ اما مسئولان ایرانی سالهاست که دسترسی به فیس بوک، توییتر و یوتیوب را برای کاربران مسدود کرده‌اند.

پس از درخواست‌های آنلاینی که برای تغییر این تصمیم برای شرکت اپل ارسال شد، این کمپانی در پیامی خطاب به توسعه‌دهندگان ایرانی اعلام کرد:

طبق مقررات تحریم های ایالات متحده آمریکا،‌ فروشگاه اپ استور اپل نمی‌تواند اقدام به میزبانی، توزیع و یا انجام هر نوع تجارت با برنامه‌ها و توسعه‌دهندگان متصل به کشورهای تحریم شده توسط آمریکا کند. این بخش از قانون،‌ پیچیده و غیر قابل تغییر است. در صورتی که محدودیت‌های موجود تغییر کند،‌ شما را تشویق می‌کنیم تا دوباره اپلیکیشن‌های خود را برای ورود به اپ استور ارسال کنید.

سخنگوی اپل در گفتگو با نیویورک تایمز، صحت محتوای این پیام را تایید کرد اما از ارائه توضیحات بیشتر صرف نظر کرد. جالب توجه است که برای تغییر این تصمیم از روز جمعه تاکنون بیش از 2 هزار و 300 امضا جمع‌آوری شده و توسعه‌دهندگان ایرانی نیز با هشتگ StopRemovingIranianApps# در توییتر از این موضوع ابراز تاسف کرده‌اند.

واضح است که اپل در برابر فشار دولت ترامپ که در ماه جاری نیز تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرده، ناچار به حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور شده است. در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا، محدودیت‌های شرکت‌های فناوری که خدمات ارتباطی از جمله ایمیل،‌ چت و خدمات شبکه های اجتماعی در ایران ارائه می‌دهند، کاهش داده شده بود. در سوی دیگر، تا به امروز گوگل چنین اقدامی را در برابر اپلیکیشن های ایرانی در فروشگاه پلی استور انجام نداده و این شرکت برنامه های رایگان اندرویدی را در پلی استور ایران آزاد گذاشت. البته برنامه های پرداختی ایرانی در فروشگاه گوگل ممنوع شده است.

حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور

واکنش وزیر ارتباطات به حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات جدید ایران هم با انتشار یک توییت فارسی از تصمیم اپل انتقاد کرد. وی اظهار کرد که اکنون اپل 11 درصد از بازار گوشی های هوشمند ایران را در اختیار دارد. احترام به حقوق مشتری،‌ یک اصل است که اپل از آن حمایت نکرده و ما به طور قانونی، حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور را پیگیری می‌کنیم.

اوایل هفته گذشته نیز آذری جهرمی اعلام کرده بود که برای رفع ممنوعیت و فیلتر توییتر در ایران مذاکره خواهد کرد. چند سالی است که توییتر برای مردم ایران در دسترس نیست اما برخی مسئولان کشور از آن استفاده می‌کنند. جهرمی در هفته گذشته به عنوان جوان‌ترین وزیر کابینه دولت ایران انتخاب شد.

طبق درخواستی که توسعه‌دهندگان ایرانی در سایت Change.org نوشته‌اند، خطاب به تیم کوک، مدیرعامل اپل، گفته شده است:

تصمیم اپل برای حذف برخی اپلیکیشن‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا می‌تواند اثرات شدیدی بر روی استارت آپ ها و اقتصاد بگذارد. از یک طرف این کار می‌تواند موجب از دست رفتن ارتباط با اپلیکیشن‌ها و خدمات مورد نیازمان شود و از طرف دیگر باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. مشکل از ما ایرانیاست که از محصولاتشان استقبال میکنیم .
    کاش ایران هم گوشی مخصوص بسازه که همه چیزاش ایرانی باشه بدون تحریم و دردسری.
    درضمن با این کار خوب صدمه ایی میزنه به اقتصاد امریکا

  2. ios سیستم عامل عالی هستش. ولی کاش ما هم یه سیستم عامل میساخایم اونوقت آمریکا رو تحریم می کردیم..
    چرا این کارا رو تو کشور نمیکنند؟
    من خیلی دوست دارم از سیستم عامل ایرانی استفاده کنم تا سیستم آمریکایی ترامپ.

  3. گر نباشد گَنده خر، خاک به سرِ گنده فروش!

  4. همش کار این ترامپ نژاد پرست عوضیه

  5. اپل گوشی خوبی ولی چه فایده که کارایه لازمو تو ایران نداره
    حتی اندرویدم نمیشه از گوگل پلی خرید پولی کنی وفقط با برنامهای رایگانش بسازی

  6. این گوشی ساز ار کی واسه ایران ارزش قائل شده که این دومیش باشه…زبان فارسی رو اضافه نمیکنه و با ایران برای ارسال قانونی گوشی اصلا به مذاکره ننشست;جنس ایرانی هم از چیزی که ممنوع باشه و ذسترسی بهش کم باشه;بیشتر برای استفاده ش ترغیب میشه
    کاش هر چی زودتر این آمریکا و اپل با خاک یکسان بشن