واردات خودرو

قوانین و تعرفه های جدید واردات خودرو ؛ منتظر افزایش نجومی قیمت خودروهای وارداتی باشید

به گفته رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، تعرفه واردات خودرو و ضوابط ثبت سفارش خودروهای وارداتی نهایی شده است. در ادامه به بررسی قوانین جدید خواهیم پرداخت.

قوانین و ضوابط جدید واردات خودرو به کشور مشخص شده و به زودی تصویب و اجرایی خواهد شد. ممنوعیت واردات خودروهای لوکسی چون بی ام و سری 7، پورشه ماکان و لکسوس ان ایکس و همچنین آزاد شدن واردات خودروهایی با موتور بالاتر از 2500 سی‌سی، البته با تعرفه 130 درصدی از مهم‌ترین بخش‌های قوانین جدید به شمار می‌روند. در ادامه، تعرفه واردات خودرو و ضوابط ثبت سفارش خودروهای وارداتی را از زبان رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو بررسی می‌کنیم.

واردات خودرو

میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو اعلام کرد در نشست اخیر کمیسیون زیربنایی دولت، تعرفه واردات خودرو و ضوابط ثبت سفارش خودرو نهایی شد و بر این اساس، سقف ارزش گمرکی خودروها 40 هزار دلار تعیین شده و تعرفه‌ها نیز در 4 گروه مختلف مشخص شده‌اند. به گفته رضایی، این ضوابط و تعرفه‌ها تا چند روز آینده در دولت تصویب و اجرایی خواهد شد و در ادامه، سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی هم در روزهای آتی باز می‌شود.

افزایش 15 تا 40 درصدی تعرفه واردات خودرو

وی همچنین خبر داد که سقف ارزش گمرکی خودروهای وارداتی 40 هزار دلار تعیین شده و واردات خودرو با حجم موتور حداکثر 3 هزار سی‌سی مجاز اعلام شده است. خودروهای با حجم موتور 1000 تا 1500 سی‌سی که تاکنون تعرفه واردات آن‌ها 40 درصد بوده اکنون مشمول تعرفه 55 درصدی شده‌اند و خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی که تعرفه قبلی آن‌ها 40 درصد بوده از این پس مشمول تعرفه 75 درصدی می‌شوند. تعرفه واردات خودرو با حجم موتور 2000 تا 2500 سی‌سی نیز قبلا 55 درصد بود که حالا 95 درصد تعیین شده و در نهایت خودروهای با حجم موتور 2500 تا 3000 سی‌سی که قبلا وارداتشان ممنوع بود، در قوانین جدید مشمول تعرفه 130 درصدی می‌شوند.

واردات خودرو

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو همچنین اظهار کرد که از این پس، دو پیش‌شرط برای واردات خودرو وجود دارد. اولا این که حجم موتور خودروهای وارداتی نباید بالاتر از 3 هزار سی‌سی باشد و دوم این که سقف ارزش گمرکی این خودروها هم حداکثر 40 هزار دلار تعیین شده است. وی در ادامه افزود:

خودروهایی مانند هیوندای سانتافه یا کیا سورنتو که تا به امروز با حجم موتور 2400 سی‌سی وارد کشور می‌شدند دارای مدل‌هایی با حجم موتور 3000 سی‌سی نیز هستند. همچنین خودرویی چون هیوندای توسان با حجم موتور 2 هزار سی‌سی وارد می‌شد که دارای موتورهای پرحجم‌تر هم هست. خودروهای هیوندای آزرا گرنجور و جنسیس هم قیمت پایه‌شان بیشتر از 40 هزار دلار نمی‌شود. بنابراین برخی مدل‌های خودرو که حجم موتور بالاتری دارند و البته قبلا وارد نمی‌شدند، دارای ارزش گمرکی بالاتر از سقف تعیین شده هستند و وارداتشان ممنوع خواهد بود.

به گفته رضایی و با توجه به مصوبه جدید کمیسیون زیربنایی دولت، تمرکز واردات خودرو بر محصولات کره‌ای، ژاپنی و فرانسوی خواهد بود. خودروهای هیوندای و کیا موتورز کره جنوبی، میتسوبیشی ژاپن، رنو و پژو فرانسه طبق این مصوبه قابل ورود به کشور هستند و خودروهایی با حجم موتور بالاتر نمی‌توانند وارد کشور شوند. به عنوان مثال، خودرویی مانند هیوندای سانتافه معمولی که دارای ارزش گمرکی 20 هزار و 500 دلار بود، با حجم موتور 2700 تا 3000 سی‌سی از ارزش گمرکی 23 هزار دلاری برخوردار است و منعی برای واردات نخواهد داشت.

ممنوعیت واردات خودروهای لوکس

از دیگر نکات قابل توجه ضوابط جدید واردات خودرو، ممنوعیت واردات خودروهای لوکس است. سیاست دولت در مصوبه جدید این است که خودروهای لوکس به کشور وارد نشود. به این ترتیب خودرویی مانند لکسوس NX200 یا NX300 که دارای ارزش گمرکی بیشتر از 40 هزار دلار است دیگر به کشور وارد نخواهد شد. پورشه ماکان و بی ام و 730 نیز چنین شرایطی دارند و بنابراین دیگر شاهد ورود آن‌ها به کشورمان نخواهیم بود.

واردات خودرو

میثم رضایی تاکید کرد که توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی و مطرح شدن بحث ممنوعیت وارداتی برخی مدل‌ها موجب گرانی 20 تا 40 درصدی این خودروها در بازار کشورمان شده است. برای مثال، لکسوس NX300 هیبریدی که قبلا در بازار با قیمت 305 تا 310 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد حالا به قیمت حدود 430 میلیون تومان رسیده است. قیمت لکسوس NX200 بنزینی نیز قبلا 360 میلیون تومان بود که حالا تا 550 و حتی 600 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین هیوندای سانتافه پیش از این با قیمت 235 میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شد که اکنون قیمت آن در بازار به 280 تا 300 میلیون تومان رسیده است. هیوندای توسان، کیا سراتو و هیوندای النترا هم از دیگر خودروهایی هستند که قیمت آن‌ها بین 50 تا 80 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

وی به توقف ثبت سفارش واردات خودرو در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت:

در شرایط فعلی در ماه جاری، 2 هزار دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شده که این اتفاق غیر قانونی است. در واقع مجوز آن‌ها در این مدت تمدید شده و یا مجوز جدید برایش خریداری کرده‌اند. این خودروها شامل مدل‌های توسان، اپتیما، سانتافه، سوناتا و سراتو می‌شد که چون قبلا مجوز ثبت سفارش برای آن‌ها صادر نشده و یا نتوانسته‌اند مجوزهای قبلی را تمدید کنند، در گمرک باقی مانده بودند. در حال حاضر نیز حدود 5 هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرک وجود دارد.

واردات خودرو

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در ادامه عنوان کرد که در دستورالعمل جدید واردات خودرو ، شرکت‌های گری مارکت یا غیر نمایندگی هم می‌توانند با همان روال قبلی و طبق قرارداد با نمایندگی‌ها نسبت به واردات محصولاتشان اقدام کنند. او همچنین اظهار کرد توجیه دولت برای افزایش تعرفه واردات خودرو ، حمایت از تولید داخلی است و گفته شده اگر تولید مشترک در کشور صورت بگیرد، بابت این مساله و واردات قطعات خودرو، تخفیف گمرکی تا سقف 50 درصدی لحاظ می‌شود. اما این موضوع باعث ایجاد فساد می‌شود چون هیچ وقت شاهد انتقال تکنولوژی توسط شرکت‌های خودروسازی خارجی به کشورمان نبوده‌ایم و در واقع این مصوبه در راستای حمایت از شرکت‌های پژو و رنو اجرایی خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. کم مونده پرایدو به قیمت بوگاتی بفروشن دیگ?

  2. ماشین های تولید داخلی گران کردن بعد برای فروششان ماشینای خارجی گران میکنن
    بنزین گران می کنن بعد عوارض خروج از کشور سه برابر میکنن
    می خوان خواسته هاشونو روی ما بکار ببرن
    واقعا دیگه شورشو در آوردن
    #گو_تو_این_زندگی

  3. همش به نفع من شد ماکان و سری ۷ ممنوع شد میکشه بالا ?

  4. -حالا خوب شد پولمو هدر نکردم.چون 80 میلیون رو قیمت ماشین دلخواهم اومد.

    (آبنبات چوبی 200 تومانی را از دهانش خارج کرده.نگاهی میکند و در داخل دهان میگذارد)

  5. اینکارو میکنن که ماشینهای مونتاژ داخل رو بتونن بفروشن.بخدا اگه ماشینهای خارجی با قیمت واقعیشون وارد کشور بشن هیچکس این ارابه های موتوردار داخلی رو نمیخره و اکثر مردم هم توان خریدشون رو میتونن داشته باشن.
    بازم بگیم ایران پاره تنمه هه

  6. واقعا متشکرم از زحمات دولت که روز به روز خودشون با دست خودشون ارز داخلی رو نسبت به ارز خارجی بی ارزش تر میکنن دستمریزاد

  7. در اصل اینا دنبال گران کردن خودروهای تولید داخل هستنند

  8. یکی نیست بگه بار مالیات [کم/زیاد] بر دوش طبقۀ زحمتکش است.
    ما را به وعدۀ پول نفتت امید نیست، شرّ مرسان.