ارتباط مغز و قلب؛ سردردهای میگرنی و بیماری های قبلی به هم مربوط‌اند!

ارتباط مغز و قلب؛ سردردهای میگرنی و بیماری های قلبی به هم مربوط‌ هستند!

ارتباط سردردهای میگرنی و انواع مختلف بیماری های قلبی و عروقی موضوع تحقیق جدید دانشمندان دانمارکی بوده که به اطلاعات شگفت‌انگیزی در این رابطه دست یافته‌اند.

به تازگی پژوهشگران یکی از دانشگاه‌های برجسته پزشکی دانمارک مقاله‌ای را در مورد رابطه سردرد با مشکلات قلبی منتشر کرده‌اند که بر اساس نتایج آن، نشان داده شده که ریسک بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته مغزی، حمله قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی یا همان ریتم نامنظم ضربان و لخته‌شدن خون در داخل رگ‌ها در کسانی که دچار سردردهای میگرنی می‌شوند، بیشتر است.

دکتر کاسپر آدلبورگ (Kasper Adelborg) متخصص بیماری های قلبی و نویسنده اصلی مقاله منتشرشده در این رابطه می‌گوید که میگرن به عنوان نوع خاصی از سردرد شناخته می‌شود که با علائمی مانند درد ضربه‌ای در سر، حالت تهوع و در برخی موارد، حساسیت شدید به نور و صدا همراه است؛ آدلبورگ اظهار کرده که کار تحقیقاتی تیم او اولین پژوهش در مورد ارتباط سردرد و بیماری های قلبی نیست و قبلا هم مطالعات مشابهی انجام شده است.

ارتباط مغز و قلب؛ سردردهای میگرنی و بیماری های قبلی به هم مربوط‌اند!

با این حال،‌ در پژوهش جدید علاوه بر تایید نتایج کارهای قبلی در مورد رابطه این دو مشکل سلامتی، بالاتر بودن ریسک بیماری‌های خاص دیگری که به دستگاه گردش خون مربوط هستند هم در افراد مبتلا به میگرن اثبات شده است و همچنین، جمعیتی که توسط تیم آدلبورگ موردبررسی قرار گرفته‌اند، از مقاله‌های پیشین به مراتب بیشتر است؛‌ به همین دلیل می‌توان گفت که نتایج به دست آمده در سطح گسترده‌ای پذیرفته می‌شوند.

جزئیات مطالعه جدید در مورد سردردهای میگرنی و مشکلات قلبی

برای دستیابی به نتایج گزارش‌شده، آدلبورگ و همکارانش 51 هزار فرد مبتلا به سردردهای میگرنی را در کنار 510 هزار نفر که دچار این مشکل نبودند، موردبررسی قرار دادند و اعلام شد که میگرن داوطلبان گروه اول به صورت میانگین در سن 35 سالگی تشخیص داده شده و 71 درصد این افراد زن بودند.

آدلبورگ می‌گوید که پس از 19 سال جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مربوط به این افراد مشخص شد که احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی در کسانی که دچار میگرن هستند، به نسبت سایرین، به ترتیب 1.5 و 2 برابر است. در مورد لخته شدن خون در رگ‌ها و ریتم نامنظم قلب هم عددهای گزارش‌شده به ترتیب 1.6 و 1.3 برابر هستند.

به علاوه،‌ نتایج نشان داد که رابطه سردرد با مشکلات قلبی در بین زنان بیشتر بوده و خطر بروز بیماری های قلبی عروقی در افرادی که دچار نوع خاصی از میگرن همراه با دیده شدن نور و نابینایی موضعی هستند، بالاتر است.

ارتباط مغز و قلب

دلیل‌های مختلفی برای توضیح رابطه بیماری های قلبی با سردردهای میگرنی پیشنهاد شده که یکی از آن‌ها، گرفتگی رگ‌های مغزی است‌؛ به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که مسدود شدن جریان خون در بخشی از مغز به عنوان دلیل احتمالی بروز برخی سردردها شناخته می‌شود و از طرف دیگر،‌ وقتی رگی در مغز خون را به بافت‌ها نرساند، فرد دچار سکته مغزی می‌شود.

ارتباط مغز و قلب؛ سردردهای میگرنی و بیماری های قبلی به هم مربوط‌اند!

همچنین، برخی معتقدند که فعالیت کم در افراد مبتلا به میگرن که مجبورند برای تحمل سردرد خود بیشتر استراحت کنند،‌ باعث می‌شود تا ریسک لخته شدن خون در این اشخاص بالاتر رود.

البته مکانیسم دقیق رابطه بین این مشکلات پزشکی هنوز مشخص نیست، اما شواهد موجود که سردردهای میگرنی در مردان و زنان را به مشکلات قلبی ربط می‌دهند، روز به روز بیشتر می‌شوند. از طرف دیگر، یکی از موارد محدودکننده مطالعه جدید انجام‌شده کم بودن سن میانگین داوطلبان است؛ برخی میگویند که با وجود ادامه داشتن تحقیقات تا دو دهه پس از شروع آزمایش، همچنان 35 تا 55 سال بازه سنی مناسبی برای بررسی ریسک بیماری ‌های قلبی در افراد نیست.

با این حال آدلبورگ در انتهای یکی از مصاحبه‌هایش اظهار کرده است که نتایج به دست آمده را به صورت کلی نمی‌توان نادیده گرفت و قدم بعدی برای تیم تحقیقاتی او،‌ بررسی رابطه عکس سردرد و نارسایی‌های قلبی است و باید بررسی کرد که آیا با پیش‌گیری از میگرن، می‌توان از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کرد یا خیر؟

مقاله تیم دانشمندان دانمارکی، 31 ژانویه در ژورنال “The BMJ”‌ به چاپ رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. مگه ندیدید میگن فکر زیاد و شوک باعث ایست قلبی میشه خب ینی همین دیگه

  2. واقعا خیلی به هم ربط دارن و استرس به شدت رو هردوتاشون اثر مخرب میذاره

  3. بیشتر فکر کنم قبل به مغز ربط داشته باشه تا مغز به قلب

  4. بنی ادم اعضای یک دیگرند که در افرینش ز یک گوهرند چ وعضوی بدرد اورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار

  5. خب معلومه باهم ارتباط دارن قبل خونو به همه جای بدن میفرسته که یکیش مغزه