حمله موشکی ائتلاف غربی

حمله موشکی ائتلاف غربی به سوریه با چه جنگ افزارهایی صورت گرفت؟

بامداد شنبه به وقت دمشق، حمله موشکی ائتلاف غربی به سوریه آغاز شد که در این مقاله کوتاه جنگ افزارهای استفاده شده در حمله را به شما معرفی می‌کنیم.

حمله موشکی ائتلاف غربی در صدر اخبار امروز بود. در این حمله که در بامداد شنبه به وقت سوریه آغاز شد، هواپیماها و شناورهای رزمی آمریکایی، فرانسوی و بریتانیایی با شلیک 105 موشک کروز، اقدام به موشک باران مناطقی از سوریه کردند. اما جنگ افزارهای استفاده شده در این درگیری‌ها چه بود؟

آمریکا

حمله موشکی ائتلاف غربی

نیروی دریایی این کشور اقدام به شلیک موشک‌های کروز تاماهاوک (Tomahawk) با برد 1700 کیلومتر از سه ناوشکن کلاس آرلی برک (Arleigh Burke) و احتمالا یک زیردیایی موشک‌ انداز از کلاس اوهایو (Ohio) خود کرد. موشک‌های تاماهاوک بیشترین سهم را در میان موشک‌های شلیک شده داشته است.

حمله موشکی ائتلاف غربی

موشک‌های JASSM درون بمب افکن B-1B که به سوریه حمله کرد.

نیروی هوایی این کشور نیز با استفاده از بمب افکن‌های راهبردی فراصوت B-1B لنسر (Lancer) خود اقدام به شلیک 19 تیر موشک‌ کروز هواپرتاب AGM-158 JASSM به سمت اهداف از پیش تعیین شده در سوریه کرد. موشک ‌JASSM شلیک شده نمونه AGM-158B JASSM-ER با برد بیش از 1000 کیلومتر بودند.

بریتانیا

حمله موشکی ائتلاف غربی

نیروی هوایی بریتانیا با به پرواز در آوردن 4 فروند جنگنده چندمنظوره و تهاجمی نسل 4 اروپایی پاناویا تورنادو (Panavia Tornado) نمونه GR4A از پایگاه هوایی اکروتیری در قبرس، در این حمله مشارکت داشت. این جنگنده‌ها به موشک‌های کروز هواپرتاب اروپایی استورم شادو (Storm Shadow) با برد بیش از 560 کیلومتر مسلح بوده و مجموعا 8 موشک به سمت اهداف شلیک کردند. این موشک ساخت ایتالیا، انگلیس و فرانسه است و هر تیر آن 750 هزار پوند قیمت دارد.

فرانسه

حمله موشکی ائتلاف غربی

فرانسوی‌ها نیز در حمله موشکی ائتلاف غربی شرکت داشته و همچون آمریکایی‌ها از زمین و دریا به سوریه حمله کردند. چهار فروند جنگنده‌ چندمنظوره نسل 4.5 فرانسوی رافال (Rafale) متعلق به نیروی هوایی فرانسه از خاک این کشور بلند شده و با سوخت‌گیری هوایی خود را به سوریه رساندند. این جنگنده‌ها به موشک‌های کروز هواپرتاب SCALP EG مسلح بودند. SCALP EG همان استورم شادو است که در ارتش فرانسه نام دیگری دارد. فرانسوی‌ها مجموعا 8 تیر SCALP EG از جنگنده‌های خود شلیک کردند.

حمله موشکی ائتلاف غربی

نیروی دریایی فرانسه نیز با استفاده از ناوچه‌ کلاس آکیتن (Aquitaine) خود 4 موشک کروز Scalp MdCn با برد بیش از 1400 کیلومتر ا به سمت اهدافی در سوریه شلیک کرد.

سوریه

حمله موشکی ائتلاف غربی

شلیک موشک پدافندی از سوی ارتش سوریه در جریان حمله بامداد

ارتش سوریه نیز به مقابله با حمله موشکی ائتلاف غربی پرداخت و به گفته تلوزیون دولتی این کشور، پدافند هوایی ارتش سوریه موفق به سرنگونی 13 فروند از این موشک‌ها شده است. روسیه نیز در این حمله واکنشی نشان نداد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

39 دیدگاه

  1. کاری به مسائل سیاسی ندارم ولی پدافند ضد هوایی سوریه مال شوروی جنگ جهلنی دومه
    میگن یه سری از تجهیزات شم زنگ زده بوده
    درحالیه که موشکهای ایران به داعش رو که از عراق و ترکیه عبورکرده حتی رادار هم ندیدتشون
    بی خود نیست هی میگن باید تکنولوژی موشک ایران مهار بشه

  2. پدافند هوایی ارتش سوریه موفق به سرنگونی 13 فروند از این موشک‌ها شده است.
    71 موشک رد یابی و در هوا منفجر شده ! اگر همه 103 منهای 13 موشک به هدف خورده چرا نشان داده نمیشه؟

  3. سلام
    اصلا منفی مثبت هم خوانی نداره
    بهتر نبود
    ثیت نامی میشد این مخالف و موافق

  4. تو حملات از موشک Peace keeper استفاده نشد؟

    • خیر. این موشک بالستیک قاره پیما با کلاهک اتمی است و برای چنین مناقشه‌ای کاربرد ندارد. ضمن اینکه چندین سال است که از خدمت خارج شده است.

  5. روسیه جلوی دعوا رو میخواست بگیره امریکا هم گفت باشه با چاقو نمیزنم فقط 1چک میزنم میرم(دهه شصتی ها احتمالأ این حرفمو زیاد شنیدن)!!!اگه روسیه دخالت میکرد و موشکهارو میزد بنظرتون اون3 کشور ضایع میشدن و میرفتن؟این بهترین کاربود ک کوچه ها رو خالی کردن آقا لاته 4تا داد زد کسی هم جوابشو نداد و رفت پی کارش.وقتی هموطن هامون توی سوریه هستن نباید از کارِ ترامپ تعریف کنیم!

  6. شایعه شده با پرتاب 100 موشک از طرف آمریکا فقط دو سه نفر جونشونو از دست دادن
    مشخصه روسیه برای این حملات آمادگی داشته از سال ها پیش

  7. فعلا آمریکا 1-0 عقبه تا ببینیم بعدا چی میشه

  8. عوضی ها با نقشه قبلی میخاستن به سوریه حمله کنن

  9. فقط برای ترسوندن بود

  10. گفتن که فقط موشک بوده

  11. درود به آمریکا درود به ترامپ مرد عمل همیشه پیروز!
    روس ها یادشون رفت مأموریت آپولو 11 رو با اون همه ادعاشون میخواستن زودتر از آمریکایى ها اولین بار پا بر روى قمر زمین بزارن نتونستن! و به لطف سازمان فضایى فوق پیشرفته| ناسا |آمریکا| با موفقیت این مأموریت انجام شد!!!
    🙂

  12. ۱۲۰ موشک شلیک شد و سوریه با این همه تجهیزات روسی تنها ۱۳ موشک را سرنگون کرد…روسیه هم که با این همه ادعا و شاخ و شونه کشیدن هیچ کاری نکرد…

  13. ترامپ نشون داد مرد عمل هست
    وقتی پوتین گفت موشکات رو میزنم ، ترامپ گفت پس آماده باش
    و امروز صبح دیدیم آمریکا حمله کرد و پوتین هم هیچکاری نکرد
    ظاهرا ناو هاشو برای ماهیگیری آورده بوده !!

  14. سوریه رو هیشکی ازاد نکرد