فیلترینگ تلگرام در روسیه

فیلترینگ تلگرام در روسیه با وجود اعتراض کاربران انجام شد

فیلترینگ تلگرام در روسیه از روز دوشنبه، 27 فروردین 1397، آغاز شد. سازمان نظارت بر ارتباطات روسیه با وجود اعتراض کاربران روسی، با ارسال پیامی به اپراتورهای مخابراتی، Telegram را مسدود کرد.

سازمان نظارت بر ارتباطات روسیه، فرایند مسدود کردن تلگرام در این کشور را از روز دوشنبه 27 فروردین 1397 آغاز کرد. یکی از مقامات این سازمان اعلام کرده که انجام کامل فرایند فیلترینگ تلگرام در روسیه چند ساعت طول می‌کشد و پس از آن، دسترسی به این اپلیکیشن پیام رسان در این کشور به طور کامل قطع خواهد شد.

سازمان نظارت بر ارتباطات روسیه پیامی را به اپراتورهای مخابراتی فرستاده و دستور مسدود کردن دسترسی به تلگرام را صادر کرده است. در پی همکاری نکردن مدیران تلگرام با دولت و سازمان‌های امنیتی روسیه، دادگاهی در مسکو فیلترینگ تلگرام در این کشور را تصویب کرده بود. سخنگوی کاخ کرملین امروز اعلام کرد که اگر تلگرام به قوانین روسیه احترام بگذارد می‌تواند فعالیت خود را از سر بگیرد.

دردسرهای فیلترینگ تلگرام در روسیه

البته این فیلترینگ چندان هم بدون دردسر نبوده و مشکلاتی را به همراه داشته است. روسکوم نادزور، نهاد قانون‌گذاری ارتباطات روسیه، آدرس‌های آی پی مرتبط با سرویس پیام رسان تلگرام را مسدود کرده که این اقدام موجب شده برخی وب سایت‌ها و خدمات دیگر نیز با مشکل مواجه شوند. منابع خبری روسیه اعلام کرده‌اند که اکنون حدود 800 هزار آدرس IP مرتبط با سرویس‌های ابری آمازون و بیش از 1 میلیون آدرس آی پی مرتبط با سرویس‌های ابری گوگل که داده‌های تلگرام را ذخیره می‌کردند در روسیه مسدود شده‌اند. فرایند مسدود کردن آدرس‌های IP خارجی سرورهای مورد استفاده در تلگرام نیز همچنان ادامه دارد.

همچنین کاربران روسی نیز به فیلترینگ تلگرام در روسیه اعتراض کرده‌اند و حتی تعدادی از آن‌ها صدها موشکل کاغذی نماد تلگرام را در مقابل دادگاهی که حکم فیلترینگ این پیام رسان را صادر کرده بود ریختند. تلگرام علاوه بر ایران، در کشور مادری‌اش یعنی روسیه نیز محبوبیت زیادی داشت و بسیاری از کاربران از کانال‌های تلگرامی برای پیگیری اخبار استفاده می‌کردند.

فیلترینگ تلگرام در روسیه