معرفی 5 شهر افسانه ای گمشده که تا به امروز اثری از آنها کشف نشده است!

معرفی 5 شهر افسانه ای اسرارآمیز که تا به امروز اثری از آنها کشف نشده است!

شهر افسانه ای آتلانتیس برای بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای ماجراجویی نامی آشناست، اما جالب است بدانیم که آتلانتیس تنها مورد از شهرهای افسانه ای گمشده تاریخ بشر نیست؛ در ادامه 5 مورد از مناطق اسرارآمیز و جنجال ‌برانگیز مشابه آتلانتیس را معرفی می‌کنیم.

شهر افسانه ای موضوعی است که از گذشته‌های دور تاکنون به عنوان سوژه‌ای جنجالی، هیجان‌انگیز و اسرارآمیز در داستان‌ها واقعی و غیرواقعی نقل‌شده، در نظر گرفته می‌شود؛ به جرات می‌توان گفت که شهر گمشده آتلانتیس بارزترین این نمونه‌هاست که از زمان نام بردن از آن در نوشته‌های افلاطون، قرن‌ها قبل از تولد مسیح، صحبت‌های زیادی در موردش مطرح شده و حتی بسیاری جان خود را برای پیدا کردن آن از دست داده‌اند.

شهرهای افسانه ای دیگری هم مانند آتلانتیس وجود دارند که تنها اطلاعات موجود در موردشان داستان‌هایی است که توسط بسیاری از علاقه‌مندان به موضوعات علمی تخیلی شاخ و برگ گرفته‌اند و با ریشه‌یابی در مورد آن‌ها، به نوشته‌ها و سندهایی می‌رسیم که از زمان‌های قدیم توسط کاوشگران مختلف تهیه شده‌اند.

در همین رابطه، قصد داریم تا 5 شهر افسانه ای رمزآلود را معرفی کنیم که اثبات واقعی یا غیرواقعی بودن آن‌ها تا به امروز امکان‌پذیر نبوده است.

5 شهر افسانه ای گمشده در تاریخ

1. شهر گمشده زد

در سال 1925 کاوشگر و باستان شناسی بریتانیایی به نام پرسی فاوست (Percy Fawcett) به قصد پیدا کردن شهر گمشده زد (The Lost City of Z) وارد یکی از جنگل‌های برزیل شد و پس از آن هرگز دیده نشد؛ فاوست ماجراجویی‌اش را از منطقه ماتو گروسو (Mato Grosso) در نزدیکی رود آمازون شروع کرد و تا امروز کسی نمی‌داند که بر سر او و همراهانش چه آمده است.

معرفی 5 شهر افسانه ای گمشده که تا به امروز اثری از آنها کشف نشده است!

ایده پیدا کردن شهر افسانه ای زد زمانی که فاوست یکی از کتاب‌های کتابخانه ملی ریودوژانیرو برزیل به نام “Manuscript 512” را خواند، در ذهن او شکل گرفت و همانطور که انتظار می‌رود، این باستان شناس تصور می‌کرد که شهر زد آرمان‌شهر شگفت‌انگیز باشد که ثروت‌های فراوانی در آن قرار داد.

البته نویسنده اصلی کتاب مورد نظر یکی از کاوشگران پرتقالی بود که در سال 1753 در مورد وجود شهری محصورشده در دیوارها، در منطقه ماتو گروسو نوشت. این فرد گفته بود که دیوارها طرحی شبیه به ویژگی‌های معماری یونان باستان داشته‌اند.

همانند آتلانتیس،‌ در مورد واقعی بودن شهر گمشده زد هم تا به امروز سند و مدرک قابل قبولی ارائه نشده و برخی از صاحب‌نظران اعتقاد دارند که این شهر چیزی بیشتر از یک داستان خیالی نیست.

2. شامبالا

در افسانه‌های بودائی تبت و هندوستان، شامبالا (Shambala) بیشتر از یک شهر،‌ به عنوان یک پادشاهی در نظر گرفته می‌شود که ساختاری شبیه به گل نیلوفر 8 پر دارد و در میان کوه‌های برفی قرار گرفته است.

معرفی 5 شهر افسانه ای گمشده که تا به امروز اثری از آنها کشف نشده است!

شامبالا که در برخی نوشته‌ها با اسم شانگری لا (Shangri-La) هم از آن یاد می‌شود، گفته شده که در مرکز خود، در شهر کوچک کالاپا (Kalapa)، یک قصر برای حکمران این فرمانروایی دارد. در متون معتبر دیگر هم اشاره شده که شهر شامبالا محل تولد کالکی (Kalki)، نوعی منجی در فرهنگ هندو است.

3. آزتلان

سرزمین مادری یکی از شناخته‌شده‌ترین تمدن‌های باستانی قاره آمریکا، یعنی قوم آزتک مورد بعدی از لیست شهرهای افسانه ای دنیاست؛ شهر آزتلان (Aztlan) که بر طبق اطلاعات موجود، پیش از شکل‌گیری تمدن آزتک در مکزیک کنونی محل زندگی این مردمان بوده، به عنوان آتلانتیس قاره آمریکا هم شناخته می‌شود و در کمال تعجب برخی نویسندگان این جسارت را داشته‌اند که آزتلان را همان آتلانتیس مورد نظر افلاطون در نظر بگیرند.

معرفی 5 شهر افسانه ای گمشده که تا به امروز اثری از آنها کشف نشده است!

گفته شده که این شهر افسانه ای گمشده در شمال قاره آمریکا قرار دارد و حتی برخی ادعا کرده‌اند که آزتلان در ایالت یوتای آمریکا واقع شده است. با این حال همچنان کسی به طور قطع نمی‌داند که چنین شهری واقعا وجود خارجی داشته و در صورت واقعی بودن، محل دقیق آن کجاست.

کلمه آزتلان به معنی سرزمین شمال یا محل سفیدی است و برخی اسناد نشان می‌دهند که آزتک‌ها در سال 1064، یعنی شروع تقویم خورشیدی تمدن آزتک، از این شهر برای همیشه کوچ کرده‌اند.

4. شهر گمشده و طلایی الدورادو

بعد از آتلانتیس،‌ شهر افسانه ای الدورادو (El Dorado) از نظر شهرت رتبه دوم را دارد و کمتر کسی پیدا می‌شود که به بحث افسانه‌های این ‌چنین علاقه داشته باشد و نام شهری که کاملا از طلا ساخته شده را نشنیده باشد.

در واقع داستان الدورادو در زمان خود به حدی مورد توجه افراد مختلف قرار گرفته بود که عده زیادی در تلاش برای یافتن گنجینه‌های بی‌انتهای آن کاوش‌های طولانی مدت و گسترده‌ای را در آمریکای جنوب انجام دادند، اما همانطور که انتظار می‌رود، این کاوش‌ها بی‌نتیجه بودند.

معرفی 5 شهر افسانه ای گمشده که تا به امروز اثری از آنها کشف نشده است!

اینطور که به نظر می‌رسد،‌ افسانه الدورادو به پادشاهی مربوط می‌شود که در گذشته‌های دور، هر روز صبح در حمام طلا خود را می‌شسته و صاحبت ثروتی بی‌پایان بوده است؛ این داستان‌ها از زمان تمدن‌های باستانی آمریکای جنوبی بر سر زبان‌ها بوده‌اند و گفته شده که شخصی به نام فرانسیسکو د اورلانا (Francisco de Orellana)‌، اولین فاتح اروپایی بوده که در سال 1541، در تلاش برای یافتن شهر افسانه‌ای الدورادو از رود آمازون گذر کرده است.

در سال 1594 هم فرد دیگری به نام والتر رالی (Walter Raleigh)‌ در مسیری مشابه اورلانا قرار گرفت، اما همانند فاتح اروپایی و بسیاری از افراد دیگر، الدورادو را پیدا نکرد.

درست مثل آتلانتیس و آزتلان و شهرهای گمشده دیگر، این شهر آمریکایی هم جز در افسانه‌ها وجود نداشته و به همین دلیل بسیاری از متخصصان می‌گویند که الدورادو چیزی جز یک داستان خیالی نیست.

5. کملوت

شاه آرتور (King Arthur) یکی از رهبرهای افسانه‌ای انگلیسی بوده که بر اساس اطلاعات موجود، در قرن‌های 5 و 6 بعد از میلاد افتخار زیادی برای کشورش کسب کرده است. آخرین مورد از لیست، یعنی شهر کملوت (Camelot) به عنوان قلعه، محل زندگی و مرکز مناطق تحت حکومت شاه آرتور شناخته می‌شود و گفته شده که این فرد مبارز در قلعه و شهر کملوت پیروزی‌های زیادی کسب کرده است.

معرفی 5 شهر افسانه ای گمشده که تا به امروز اثری از آنها کشف نشده است!

همانند چهار مورد پیشین، محل دقیق و جزئیات دیگر مربوط به این شهر هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارند و از آنجایی که اولین بار صحبت‌ها در مورد کملوت در نوشته‌های ادبی نویسنده‌ای فرانسوی در قرن 12 مطرح شد،‌ این شهر افسانه‌ای بیشتر از واقعیت،‌ در مرزهای قوه تخیل جا می‌گیرد.

در صورت واقعی بودن، کملوت باید در بریتانیا واقع شده باشد و اینطور که گفته شده، در زمان اوج قدرت آرتور این شهر یک منطقه شگفت‌انگیز و مثال‌زدنی بوده است. با این حال تا این لحظه بقایا و شواهد معتبری از اثبات وجود شهر گمشده کملوت پیدا نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

11 دیدگاه

  1. به نظر من اون محقق هایی که تو جنگل گم شدن برا پیدا کردن شهر زد ؛ به هدفشون رسیدن ولی یا نتونستن از اونجا دل بکنن یا قوانین اون شهر اجازه خروج از اون رو نداده.

  2. بادرود،،اگر همچین شهرهای افسانه ای وجود داشته باشد باید زیر دریا یا اقیانوس ها پنهان باشد نه در جنگل برزیل یاسرچشمه رود آمازون

  3. طبق فرضیه احتمالات بشر توی دوره زمانی پیشرفت کرده بعد از مدتی افت کرده و دوباره پیشرفت کرده و به حالا رسیده

  4. فردا 20:30 اعلام میکنه علت گم شدن اونام تلگرامه

  5. اینا همش افسانهس

  6. اونی همه که توی جنگل های برزیل گمشده پر توش حیونه وحشیه با باتلاق

  7. اینا همه احتمالا افسانه بودن

  8. توی خود ایرانم چندین شهر گمشده داریم