رفع فیلتر یوتیوب

احتمال رفع فیلتر یوتیوب و توییتر در ایران

درخواست رفع فیلتر یوتیوب و توییتر به شورای عالی امنیت ملی کشور رفت. این شایعه‌ای است که در روزهای اخیر شنیده می‌شود و بر اساس آن، برخی اعضای دولت خواستار رفع فیلتر برخی شبکه های اجتماعی در ایران هستند.

روز گذشته روزنامه شرق خبری غیر رسمی را منتشر کرد که بر اساس آن، برخی اعضای دولت و شورای عالی فضای مجازی با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور خواستار رفع فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و یوتیوب شده‌اند.

طبق این گزارش، شش نفر از اعضای کابینه که عضو شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصادیق جرائم رایانه‌ای هستند در نامه‌ای خواستار رفع فیلتر یوتیوب ، توییتر و چند شبکه اجتماعی دیگر شده‌اند. گفته شده که صالحی (وزیر ارشاد)، بطحایی (وزیر آموزش و پرورش)، علوی (وزیر اطلاعات) و آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) از جمله امضاکنندگان این نامه هستند. حتی افراد نزدیک به وزرای ذکر شده، صحت این موضوع را تایید کرده‌اند.

در حالی که این روزها هنوز اخبار پیرامون فیلترینگ تلگرام منتشر می‌شود و حتی اظهارنظرهایی در مورد بستن فیلترشکن‌ها به گوش می‌رسد، ورود اعضای بلندپایه دولت برای رفع فیلتر یوتیوب و توییتر به عنوان دو سایت و شبکه اجتماعی محبوب می‌تواند اتفاق مهم و تعیین کننده‌ای باشد. البته به این شرط که این نامه فقط در حد یک نامه‌نگاری نمایشی نباشد.

حمایت وزیر اطلاعات از رفع فیلتر یوتیوب و توییتر

در این میان، قرار گرفتن نام علوی، وزیر اطلاعات، در میان امضا کنندگان نامه درخواست رفع فیلتر توییتر و یوتیوب، می‌تواند از همه مهم‌تر باشد. این بدان معناست که بلندپایه‌ترین و اصلی‌ترین مقام امنیتی دولت، این دو شبکه اجتماعی را فاقد مشکل امنیتی برای فعالیت در ایران می‌داند و بر دسترسی آزاد کاربران به آن‌ها تاکید دارد. اهمیت این موضوع وقتی مشخص می‌شود که بدانیم اصلی‌ترین دلیل برای مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی در ایران، مسائل امنیتی آن‌ها است.

سعید مهدیون، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی نیز اخیرا اظهار کرده بود که مساله رفع فیلتر توییتر در معاونت امنیت مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی است. به گفته مهدیون، توییتر یا شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده در ایران هیچ مساله‌ای در زمینه مقررات گذاری یا تدوین مقررات برای رفع فیلترینگ ندارند و مساله فیلترینگ آن‌ها به دلیل مسائل امنیتی و مصادیق مجرمانه است که باید سطوح عالی نظام در کنار مرکز ملی فضای مجازی برای رفع فیلتر تلاش کنند. وی همچنین افزود وزیر ارتباطات همواره پیگیر مساله رفع  فیلتر شبکه اجتماعی توییتر بوده و این موضوع در شورای عالی فضای مجازی نیز با نگاه مثبتی مطرح شده است. بنابراین انتشار نامه‌ی اخیر را هم باید بخشی از تلاش‌های دولت در این زمینه دانست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. امید وارم به این کی دیگه عمل کنن

  2. مردم شدن بازیچه دست اینا! خلایق هر چه لایق

  3. عمرا تا الان یه خوبی ندیدیم که این دومیش باشه

  4. عمرا اگه یوتیوب رو رفع فیلتر کنن!
    یوتیوب واقعا ویدیهای آموزشی زیادی داره اما از طرفی زد تایید دولت ایران هم زیاده و احتمال 1% فقط هستش که یوتیوبو آزاد کنن.
    اگرم ازاد کنن ویدیوهایی منتشر میشه حتما زد ایران و دوباره مجبور میشن فیلتر کنن و کلا چرته این خبر.
    از قبلم اتفاقا ایرانیهای زد دولت اونبر آبی ویدیهای خیلی زیادی ساختنو همچنان دارن میسازن تا خرابو خرابتر کنن فکر مردمو نسبت ایران..

  5. عمرا توئیتر رو رفع فیلتر کنن، بعد هم واقعا تو بستر توئیتر نمیشه کسب و کار راه انداخت ، فلسفه ساخت این اپ بر مبنای کسب و کار نیست!

  6. امکانش نیست اینجوری اومدیم از چاله دربیایم افتادیم تو چاه که
    مردم شعور ندارن استفاده کنن

  7. حاجی اینا میخان با رفع فیلتر یوتیوب و توییر استفاده از تلگرام و فیلترشکنارو از یاد مردم ببرن که کور خوندن . طرفندی زیرکانه برای عدم استفاده از فیلترشکن توسط مردم ولی اشتباه