موبایل های انعطاف پذیر

پنج ویژگی موبایل های انعطاف پذیر که می‌توانند آینده را متحول کنند

موبایل های انعطاف پذیر که چندین سال است شایعات مربوط به آنها را می‌شنویم، ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارند که در صورت محقق شدن، آینده تلفن های هوشمند و نحوه طراحی آنها متحول خواهد شد.

بعد از ورود تلفن های هوشمند به دوره‌ای که تنها سخت افزار آنها قوی‌تر از سال قبل می‌شود، حالا جهشی تکنولوژیک و بزرگ پیش روی این گجت های دوست‌داشتنی است: مجهز شدن به نمایشگرهای منعطف.

چندین سال است که منابع مختلف با انتشار شایعات، پتنت‌ها، نمونه‌های اولیه و گزارش‌های مختلف، از توسعه موبایل های انعطاف پذیر توسط شرکت‌های مطرح در این حوزه خبر می‌دهند. حتی مدیر بخش موبایل سامسونگ نیز به صورت عمومی در مورد پیشرفت کمپانی در زمینه به‌کارگیری نمایشگرهای منعطف صحبت کرده بود. با این حال، ما هنوز شاهد معرفی یا نمایش محصول خاصی نبوده‌ایم.

هرچند، به نظر می‌رسد 2019 سالی است که سرانجام در آن با موبایل های انعطاف پذیر ملاقات خواهیم داشت.

موبایل های انعطاف پذیر

زد تی ای Axon M

پیش از این، شرکت ZTE محصولی با نام Axon M را در دسته «منعطف» روانه بازار کرده است. اگرچه این تلفن هوشمند در واقع دستگاهی با دو نمایشگر و یک لولا در میان آن است که باعث خم شدن گوشی می‌شود، موبایل های انعطاف پذیر احتمالا به نمایشگری واحد با امکان خم شدن مجهز خواهند شد.

این دستگاه‌ها احتمالا در اشکال مختلف تولید خواهند شد، ولی گفته می‌شود اولین نسخه‌ها مکانیسمی دارند که به کاربران اجازه می‌دهند آن را به جای آنکه به سمت داخل تا کرده و دو صفحه نمایش را روی هم قرار دهند، دستگاه را به طرف بیرون تا کنند.

اما موبایل های انعطاف پذیر چگونه می‌توانند روند توسعه تلفن های هوشمند و فناوری را تغییر دهند؟

ویژگی‌های احتمالی موبایل های انعطاف پذیر

راه‌های جدید برای تعامل کاربران

طی چند سال اخیر، تولیدکنندگان با استفاده از حافظه‌های رم بالاتر، دوربین‌های کارآمدتر و پردازنده‌های قوی‌تر، گوشی های هوشمند را با معرفی هرنسل بهتر کرده‌اند. به جز اسکنرهای اثر انگشت (که احتمالا روزی برای انجام پرداخت‌ها و خرید از فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت)، هیچ قابلیت خاصی عملکرد تلفن های هوشمند را تغییر نداده است.

شاید نمایشگرهای 4K در مقایسه با مدل‌های HD دوست‌داشتنی‌تر باشند، اما عملکرد اصلی آنها یکسان است. در سوی دیگر، زمانی که دوربین دوم به گوشی های هوشمند اضافه شد، فرصت‌های زیادی را پیش روی سازندگان قرار داد: تماس‌های تصویری و سلفی‌ها! قطعا کسی دوست ندارد به دوران پیش از دوربین‌های پشتی و جلویی بازگردد و یک نمایشگر منعطف هم می‌تواند چنین تاثیری داشته باشد.

موبایل های انعطاف پذیر

موبایل های انعطاف پذیر از چه راه‌هایی می‌توانند تجربه ما از کار کردن با گوشی را تغییر دهند؟

نمایشگرهای منعطف اساسا می‌توانند یک صفحه نمایش را به دو صفحه نمایش تبدیل کنند. سیستم‌های دونمایشگره هم این روزها مورد استفاده بسیاری از کاربران قرار دارند. کیفیت بالای آنها و تاثیری که بر بهبود روند کارها گذاشته‌اند به گونه‌ای است که برخی بدون آنها نمی‌توانند زندگی کنند. موبایل های منعطف هم می‌توانند چنین مزایایی در زمینه مالتی تسکینگ داشته باشند.

قابلیت‌های مالتی تسکینگ که اخیرا به همراه اندروید شاهد معرفی آنها بودیم، با استقبال زیاد کاربران رو به رو شدند چرا که ضمن سرعت بخشیدن به کارها، دسترسی به اپلیکیشن های قبلی را آسان‌تر می‌کنند. اما در مورد امکان سنجاق کردن یکی از اپلیکیشن های پرکاربرد خود به یکی از نمایشگرهای اصلی چه نظری دارید؟ ایجاد میانبر برای تک‌تک بخش‌های مورد نیاز و اضافه کردن آنها به صفحه نمایش ثانوی تا چه اندازه کارآمد خواهد بود؟ این دستگاه‌‌ها به جای تقسیم یک صفحه نمایش و نشان دادن دو اپلیکیشن در آن، می‌توانند هر برنامه را به صورت جداگانه در یک صفحه نمایش پیش روی شما قرار دهند؛ آیا این قابلیت هیجان‌انگیز نیست؟

موبایل های انعطاف پذیر

نمونه‌ای از طرح مربوط به گوشی منعطف

تنها موضوع میانبرها و مالتی تسکینگ در میان نیست؛ بازی‌ها و اپلیکیشن ها هم می‌توانند با در نظر گرفتن وجود دو صفحه نمایش توسعه داده شده و قابلیت‌های اضافی را به ارمغان آورند.

تمامی این موارد تنها با فرض اینکه موبایل ما امکان خم شدن از وسط را داشته باشد، عملی هستند. خود نمایشگرها هم می‌توانند روش‌های ورودی مختلفی داشته باشند و در کنار «لمس طولانی» یا «فشردن» صفحه، «خم کردن» هم به این لیست اضافه شود.

سازندگان همواره تلاش کرده‌اند نمایشگرهای بزرگ تلفن های هوشمند را در فریم‌های کوچکتر قرار دهند. در اقدامی تازه، آنها می‌توانند با دو برابر کردن فضای صفحه، قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را به محصولات خود اضافه کنند.

بهره‌گیری از دوربین‌های بسیار بهتر

از دیدگاه بسیاری از کاربران، دوربین‌های اسمارت فون مهم‌ترین ویژگی یک موبایل محسوب می‌شود و سازندگان هم برای ارائه تجربه‌های عالی از عکاسی با دوربین پشتی و جلویی، تحت فشار هستند.

این موضوع تا به امروز خیلی خوب جواب داده است. دوربین‌های جلویی در جهت ثبت تصاویر پرتره برای سلفی‌ها و تماس تصویری عالی هستند. دوربین‌های پشتی هم با داشتن قابلیت‌های بیشتر، نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند.

موبایل های انعطاف پذیر

دوربین پشتی گلکسی S9 عملکرد بسیار خوبی دارد؛ آیا دوست دارید دوربین‌های سلفی هم به همین اندازه خوب باشند؟

هرچند، ظاهرا این موضوع باعث بدتر شدن یکی از دوربین‌ها در مقایسه با دیگری می‌شود. با عرضه موبایل های انعطاف پذیر (خصوصا مدلی که به سمت بیرون تا شود)، دوربین اصلی بسته به حالتی که دستگاه در آن قرار گرفته است، برای ثبت تصاویر سلفی هم به کار گرفته خواهد شد. این یعنی سازندگان به جای آنکه دو سیستم دوربین متفاوت را توسعه دهند، می‌توانند روی یک دوربین متمرکز شوند. چنین رویکردی علاوه بر حفظ منابع، فضای بیشتری را برای به‌کارگیری اجزای دیگر ایجاد خواهد کرد.

شاید استفاده از یک سیستم دوربین به معنی از دست رفتن برخی از ویژگی‌های خاص باشد؛ ولی اگر دوربین پشتی و جلویی گوشی شما به اندازه دوربین پشتی گوگل پیکسل 2 خوب باشد، ناراضی خواهید بود؟

شکستن کمتر نمایشگرها

یکی از موارد مهم در مورد موبایل های انعطاف پذیر که شاید کمتر به آن توجه شده باشد، شکستن کمتر نمایشگرها در مقایسه با محصولات امروزی است. نمایشگر منعطف یعنی در صورت برخورد تصادفی آن با اجسام سخت‌تر، شانس شکستن کمتر است.

موبایل های انعطاف پذیر

برخی گوشی های هوشمند گام‌های خوبی در این زمینه برداشته‌اند و پوشش محافظ گوریلا گلس شرکت کورنینگ نیز روز به روز قوی‌تر و محکم‌تر از قبل می‌شود؛ با این حال، ما هم‌چنان با شیشه‌هایی رو به رو هستیم که شکستن آنها در هر شرایطی امکان‌پذیر است.

اگرچه ما هنوز نمی‌دانیم که در ساخت نمایشگرهای منعطف از چه متریالی (اولد پلاستیکی یا ال سی دی) استفاده می‌شود، ولی می‌دانیم که در برابر ضربه‌ها مقاوم‌تر است؛ در نتیجه کاربران می‌توانند از همین حالا با نمایشگرهای شکننده، هزینه‌های تعمیر بالا و قاب‌های محافظ ضخیم برای تلفن های هوشمند خداحافظی کنند.

انتخاب‌های بیشتر برای مصرف‌کنندگان

این روزها بسیاری از کاربران هنگام خرید گوشی جدید، سوالاتی از این دست مطرح می‌کنند: صفحه نمایش 1080p بهتر است یا 1440p؟ حافظه رم 3 گیگابایتی برای من کافی است یا 4 گیگابایتی؟ اما با عرضه موبایل های انعطاف پذیر ، به زودی باید یک سوال جدید مطرح کنید: نمایشگر گوشی من باید انعطاف پذیر باشد؟

موبایل های انعطاف پذیر

ال جی وی 30 و گلکسی نوت 8؛ محصولاتی که از دید بسیاری با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند

فناوری های جدید، زمینه‌های تازه‌تر و بیشتری برای توسعه و تولید تلفن های هوشمند ایجاد می‌کند. البته با عرضه محصولات منعطف، یک‌روزه فروش موبایل های معمولی متوقف نمی‌شود و کاربران مجبور به خرید آنها نیستند. گلکسی X، اسمارت فونی که از آن به عنوان گوشی منعطف سامسونگ یاد می‌شود، در کنار گلکسی S10 و گلکسی S10 پلاس به فروش خواهد رسید؛ همانند آیفون X که با طراحی کاملا جدید در کنار آیفون 8 و آیفون 8 پلاس عرضه شد.

این تکنولوژی همچنین می‌تواند برای سازندگان مختلف نیز پرمنفعت باشد. این روزها بسیاری از شرکت‌ها با معرفی محصولات متعدد، تلاش دارند موبایلی بهتر از رقبا را روانه بازار کنند. ولی فناوری گوشی های تاشو و منعطف به سازندگان بزرگ‌تر اجازه تمرکز بیشتر روی محصولات رده بالا را داده و به شرکت‌های کوچکتر در پیشبرد توانایی‌های آنها یعنی ساخت موبایل های معمولی نیز کمک می‌کند.

نوکیا

نوکیا 8 سیروکو (سمت چپ) و نوکیا 7 پلاس (سمت راست)

کمپانی‌هایی مثل وان پلاس و اچ ام دی گلوبال می‌توانند هواوی و سامسونگ را بابت تولید موبایل های انعطاف پذیر نگران کنند. هرچند، نسل اول از این گوشی ها احتمالا بسیار گران‌قیمت خواهند بود. شرکت‌های کوچکتر هم می‌توانند روی نقاط ضعف این محصولات همچون ضخامت بالا یا شارژدهی پایین باتری تمرکز کنند.

ناپدید شدن تبلت

این روزها تبلت ها کم‌رنگ‌تر از همیشه شده‌اند. اگرچه این موضوع می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد، اما ادغام تلفن های هوشمند، تبلت ها و کامپیوترها با یکدیگر را می‌توان از علل اصلی آن در نظر گرفت. امروزه محصولات متنوعی همچون لپ تاپ های هیبریدی کوچک مثل کروم بوک ها -که تجربه اندروید در لپ تاپ را برای کاربران رقم می‌زنند- در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. به علاوه، از گوشی هایی با نمایشگر بزرگ نیز می‌توان به عنوان کامپیوتر شخصی استفاده کرد. اما موبایل های انعطاف پذیر می‌توانند در کنار تبلت ها، این محصولات را نیز کنار بزنند.

موبایل های انعطاف پذیر

سامسونگ دکس پد، موبایل هوشمند شما را به یک کامپیوتر قابل حمل تبدیل می‌کند

توسعه تلفن هوشمندی با دو نمایشگر که تا کردن آن امکان‌پذیر باشد، عملا گوشی را به تبلتی کوچک تبدیل می‌کند. با بهره‌گیری از سیستم عامل یکسان، چنین محصولاتی می‌توانند جایگزین مناسبی برای گجت های امروزی باشند. تنها مشکل این وسیله های هوشمند، قیمت بالای آنها در سال‌های اول عرضه است.

با این حال، زمانی که گوشی های هوشمند و لپ تاپ ها می‌توانند به یک تبلت تبدیل شوند، چه دلیلی برای خرید تبلت وجود خواهد داشت؟ توسعه گوشی انعطاف پذیر رویایی است که به لطف فناوری، در آینده‌ای نه‌چندان دور وارد زندگی روزمره ما خواهد شد.