فعالیت هاتگرام

فعالیت هاتگرام و طلاگرام تمدید شد؛ 30 میلیون کاربر در نسخه‌های غیر رسمی تلگرام

فعالیت هاتگرام و طلاگرام در ایران به دلیل عضویت 30 میلیون کاربر در آن‌ها تمدید شد. نسخه های غیر رسمی تلگرام پس از فیلتر شدن نسخه اصلی با استقبال خوبی از سوی کاربران ایرانی مواجه شده‌اند.

بسیاری از کاربران پس از فیلترینگ نسخه اصلی تلگرام به استفاده از نسخه های غیر رسمی تلگرام و پیام رسان های داخلی روی‌ آوردند و به همین دلیل هنوز جلوی فعالیت هاتگرام و طلاگرام گرفته نشده است. در حال حاضر کاربران از پیام رسان های داخلی نظیر سروش، گپ، ایتا، بله، آی گپ، ویسپی و بیسفون، نسخه‌های غیر رسمی تلگرام مانند موبوگرام، هاتگرام و طلاگرام، تلگرام فیلتر شده و یا پیام رسان های خارجی دیگر مانند واتس اپ استفاده می‌کنند. اکنون تعداد کاربران هاتگرام و طلاگرام به بیش از 30 میلیون کاربر رسیده و 15 میلیون کاربر نیز از پیام رسان های داخلی استفاده می‌کنند.

بر اساس برآورده‌های انجام شده انتظار می‌رود پیام رسان های داخلی در آینده بیش از 9 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته باشند. از این رو ساماندهی پیام رسان های بومی با دو هدف اقتصادی و افزایش امنیت فعالیت‌ کاربران در فضای مجازی مطرح شده است. پس از فیلتر تلگرام شاهد شکل‌گیری رقابت شدیدی بین نسخه های فارسی تلگرام و پیام رسان های داخلی بوده‌ایم.

تمدید فعالیت هاتگرام

تمدید فعالیت هاتگرام به دلیل افزایش کاربران

نسخه های غیر رسمی و فارسی تلگرام یکی از راه‌های دولت برای انتقال کاربران از تلگرام به سمت پیام رسان های داخلی بود. بر این اساس مقرر شد پس از موفقیت در فعالیت‌های خود از نسخه اصلی تلگرام جدا شده و مستقل شوند. پیام‌ رسان‌های هاتگرام و تلگرام طلایی در ابتدا از 5 میلیون کاربر شروع کردند و پس از فیلترینگ تلگرام، با رشد چشمگیری از مرز 30 میلیون کاربر نیز عبور کرده‌اند.

عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در تیرماه سال 97 عنوان کرد در واقع کاربران از فیلتر شکن ایرانی به جای فیلتر شکن خارجی استفاده می‌کنند؛ چرا که نسخه اصلی تلگرام فیلتر بوده و تنها راه استفاده آسان از این برنامه، عضویت در نسخه‌های غیر رسمی است. به همین دلیل اکنون بیش از 30 میلیون کاربر در هاتگرام و طلاگرم عضو شده‌اند.

با توجه به اینکه کاربران زیادی از نسخه های غیر رسمی تلگرام استفاده می‌کنند، یکی از اهداف دولت مبنی بر امنیت فضای مجازی کاربران در پیام رسان تلگرام تحقق یافت. از این رو دولت فعالیت هاتگرام و طلاگرام را نکته مثبتی به شمار آورده و برای سومین بار مهلت فعالیت آن‌ها تمدید شده است. بر اساس آخرین اعلام‌های رسمی، این دو پیام رسان تا پایان سال 97 می‌توانند به صورت قانونی فعالیت کنند.

تمدید فعالیت هاتگرام

رقابت پیام رسان های داخلی با هاتگرام و طلاگرام 

پس از رشد چشمگیر نسخه های غیر رسمی تلگرام، رقابت پیام رسان های داخلی با آنها بسیار دشوار شد. از طرفی پیام رسان های بومی از حمایت‌های دولت جهت تقویت و توسعه برنامه‌های خود برخوردارند و امکانات مالی و فنی بسیاری برای آن‌ها فراهم شده است، اما هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند و نگاه کاربران را آنچه‌ که باید به خود جلب نکرده‌‌اند.

حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات عنوان کرد هر چند روند پیشرفت پیام رسان های داخلی به آرامی پیش می‌رود، اما پس از فیلترینگ تلگرام با پیشرفت نسبتا خوبی همراه بوده و از 1.5 میلیون کاربر در دی‌ماه 96 به 15 میلیون کاربر در آبان 97 رسیده‌اند. اگر بسته‌های حمایتی از سوی دولت برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شد، بیش از 3 برابر آمار اولیه خود قادر به پیشرفت نبوده‌اند. تصمیم اولیه دولت بر این بود که از 7 پیام رسان معرفی شده، 2 پیام رسانی که موفق‌تر ظاهر شده‌اند، انتخاب و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شود، اما بعد از یک سال که از فیلترینگ تلگرم می‌گذرد هنوز وظایف محوله به دستگاه‌هایی نظیر وزارت ارشاد و بانک مرکزی انجام نشده است.

در نهایت پس از رشد چشمگیر نسخه های غیر رسمی تلگرام، مرکز ملی فضای مجازی به عنوان نهاد ناظر بر شبکه‌های مجازی با تمدید فعالیت هاتگرام و طلاگرام موافقت کرده است. از این رو رقابت پیام رسان های داخلی و نسخه های غیر رسمی تلگرام و حتی خود تلگرام همچنان ادامه خواهد شد. در حال حاضر پیام رسان های داخلی بالغ بر 15 میلیون کاربر جذب کرده‌اند و از سوی دیگر 30 میلیون کاربر ایرانی در نسخه های غیر رسمی تلگرام عضویت دارند که با رقابت شدید آن‌ها، در آینده‌ای نزدیک تنها 3 تا 4 پیام رسان قادر به رقابت خواهند بود و سایر آن‌ها حذف خواهند شد.

تمدید فعالیت هاتگرام

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

15 دیدگاه

  1. تاحالا فکر کردی چرا از تلگرام دل نمیکنند چون دست حکومت نیست اونوقت تو میگی چرا کسی سروش نصب نمیکنه😂هیچکی مسنجر حکومتی رو نصب نمیکنه مگه این که دیوونه باشه ازبین داخلی ها من به ایتا اعتماد دارم چون دست رد به سینه دولت زد و بدون یه ریال کمک خودشود رسوند به اینجا
    شعارشم گذاشته ایتا مردمی میماند

  2. این کارا چیه مردم

  3. ول کن نیستن چرا کسی
    سروش نصب نمیکنه

    • تاحالا فکر کردی چرا از تلگرام دل نمیکنند چون دست حکومت نیست اونوقت تو میگی چرا کسی سروش نصب نمیکنه😂هیچکی مسنجر حکومتی رو نصب نمیکنه مگه این که دیوونه باشه ازبین داخلی ها من به ایتا اعتماد دارم چون دست رد به سینه دولت زد و بدون یه ریال کمک خودشود رسوند به اینجا
      شعارشم گذاشته ایتا مردمی میماند

  4. خودشونم پاره کنن ما از تلگرام استفاده میکنیم

  5. خیلی زور داره اینا رو فیلتر نکردن بعد میگن 30 میلیون توشن

  6. اخه جرا انقد خودتونو درگیر این اپلیکیشنا کردین به کی ضرر زده مگ

  7. والا هیچ بدی نداره ..ما که مشکل خاصی نداریم یه صدا استفاده میکنیم

  8. ما هشتاد میلیون مردم انقلابی و اسلامی از وزیر خواستار فیلتر این برنامه غربی و صدالبته اینستاگرام (که حتی اسم غربیشم نمی تونم بیارم) هستیم . غرب استکبار دارد در آخرین روزهای عمرش از طریق این برنامه ها نظام مارا که مردم عاشقش هستن تهدید می کند . فیلتر اینستاگرام و موبوگرام خواسته نود و نه درصد مردم انقلابی ایرانه