اسنپدراگون 8cx

کوالکام اسنپدراگون 8cx را مخصوص کامپیوترهای دارای ویندوز 10 معرفی کرد

تراشه کوالکام اسنپدراگون 8 سی ایکس (Snapdragon 8cx) رونمایی شد. این تراشه مخصوص سیستم‌های کامپیوتری دارای ویندوز 10 توسعه پیدا کرده است. در ادامه بیشتر با چیپست کوالکام اسنپدراگون 8cx آشنا خواهیم شد.

در جریان رویداد سالیانه کوالکام در هاوایی آمریکا با نام Snapdragon Summit، این شرکت از جدیدترین تراشه توسعه یافته مخصوص سیستم‌های کامپیوتری دارای ویندوز 10 رونمایی کرد. اسنپدراگون 8cx جایگزین اسنپدراگون 850 بوده و به میزان فوق‌العاده زیادی در مقایسه با قبل بهبود پیدا کرده است.

تراشه اسنپدراگون 850 در واقع نسخه‌ای اصلاح شده از اسنپدراگون 845، که مخصوص گوشی های هوشمند بود، محسوب می‌شد، اما کوالکام اسنپدراگون 8cx به طور ویژه از همان ابتدا مختص کامپیوترهای مجهز به ویندوز 10 مایکروسافت توسعه پیدا کرده است. فرآیند ساخت اسنپدراگون 8 سی ایکس 7 نانومتری بوده و انتظار داریم محصولات قدرت گرفته از آن در سومین ربع سال آینده میلادی (حدود 9 ماه دیگر) روانه بازار شوند.

ویژگی‌های تراشه کوالکام اسنپدراگون 8cx

کوالکام مدعی است عملکرد اسنپدراگون 8cx در مقایسه با مدل قبلی دو برابر شده است! بررسی‌های انجام شده تا امروز نشان می‌دهند این ادعا حقیقت دارد. اسنپدراگون 8cx در زمان اجرای اپلیکیشن‌های مبتنی بر معماری ویندوز ARM می‌تواند رقیبی برای تراشه‌های سری U خانواده Core i5 اینتل محسوب شود.

اسنپدراگون 8cx

پیشتر حتی اسنپدراگون 850 نیز توانسته بود در بخش پردازش چند هسته‌ای، پردازنده اینتل Core i5-6300U را شکست بدهد و فقط در قسمت پردازش تک هسته‌ای کمی از آن عقب‌تر مانده بود. به توجه به بهبود زیاد اسنپدراگون 8cx در مقایسه با مدل پیشین، شکست دادن تراشه‌های سری U خانواده Core i5 اینتل کاملا باورپذیر است. به همین دلیل شاید بهتر باشد تراشه تازه معرفی شده را با نسل هشتم پردازنده‌های Core i5 مقایسه کنیم.

اسنپدراگون 8 سی ایکس دارای پردازشگر گرافیکی Adreno 680 بوده و قادر به مدیریت دو نمایشگر 4K HDR است. این جی پی یو می‌تواند به وسیله شتاب‌دهی سخت افزاری، پخش ویدیوهای 4K HDR با نرخ 120 فریم بر ثانیه را امکان‌پذیر کند. هسته‌های پردازنده اصلی Kryo 495 بوده و درون تراشه، مودم X24 Cat.20 LTE به صورت یکپارچه قرار گرفته است. این مودم می‌تواند به سرعت دانلود 2 گیگابایت بر ثانیه (256 مگابایت بر ثانیه) و سرعت آپلود 316 مگابیت بر ثانیه (40 مگابایت بر ثانیه) دست یابد، اگر اپراتور محل زندگی کاربر بتواند چنین پهنای باندی را بر بستر نسل چهارم شبکه موبایل فراهم کند!

اسنپدراگون 8cx

اسنپدراگون 8cx از PCI-E و نسل دوم یو اس بی 3.1 برای گستره‌ای از لوازم جانبی پشتیبانی می‌کند. به منظور افزایش حداکثری توان سخت افزاری، می‌توان درون سیستم‌های کامپیوتری دارای این چیپست از حافظه‌های NVMe SSD استفاده کرد. Hexagon 685 DSP یکی دیگر از قسمت‌های اصلی اسنپدراگون 8cx بوده و سبب بهبود قابل توجه عملکرد دستیارهای مجازی آمازون الکسا و مایکروسافت کورتانا خواهد شد. چهارمین نسل موتور هوش مصنوعی کوالکام نیز بر روی تراشه سوار شده است.

در اسنپدراگون 8 سی ایکس از بلوتوث نسخه 5.0 و همچنین نسخه +4 فناوری شارژ سریع خود کوالکام (+Quick Charge 4) پشتیبانی می‌شود. به جرات می‌توان این محصول جدید را سریع‌ترین تراشه اسنپدراگون ساخته شده تا امروز دانست که امکان استفاده از آن در لپ تاپ‌های عادی و هیبریدی وجود داشته و در مقایسه با چیپست‌های موبایل، از نظر اتلاف حرارت عملکرد بهتری دارد. یکی دیگر از وعده‌های کوالکام درباره دستگاه‌های قدرت گرفته از اسنپدراگون 8cx افزایش دوام باتری آن‌ها است.

اسنپدراگون 8cx

اسنپدراگون 8cx را باید نخستین تراشه کوالکام دانست که تاییدیه‌ای به منظور به کار رفتن در دستگاه‌های دارای ویندوز 10 انترپرایز دریافت می‌کند. به این ترتیب شرکت‌های علاقه‌مند به ساخت سیستم‌های کامپیوتری دارای توانایی روشن ماندن به صورت دائمی، به زودی به استفاده از آن روی خواهند آورد. بد نیست بدانید منظور از دو حرف cx که در اسم این تراشه آمده است، Compute (محاسبه) و Extreme (بی‌نهایت، خیلی زیاد) محسوب می‌شود.