لیفان 820

لیفان 820 (Lifan 820)؛‌ بررسی امکانات، مشخصات و قیمت

لیفان 820 (Lifan 820) یکی از خودروهای چینی موجود در بازار ایران است که توسط شرکت کرمان موتور به بازار عرضه می‌شود. در این مطلب قصد داریم امکانات، مشخصات، قیمت، مزایا و معایب لیفان 820 را بررسی کنیم.

افزایش قیمت خودرو به دلیل نوسان نرخ ارز و سایر مشکلات صنعت خودرو موجب شد تا ورود خودروهای چینی در بازار ایران افزایش پیدا کند و محصولات شرکت لیفان از جمله لیفان 820 جزو همین خودروها به شمار می‌روند که توسط شرکت کرمان موتور در بازار ایران به فروش می‌رسند. البته اکنون قیمت این خودرو به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است. از این رو برای خرید یک خودرو چینی که از نظر امکانات رفاهی و مشخصات ظاهری در سطح قابل قبولی قرار داشته باشد، کار سختی را در پیش خواهید داشت و باید به دقت تمام محصولات و گزینه‌های مورد نظر خود را بررسی کنید. در ادامه امکانات، مشخصات، قیمت، مزایا و معایب لیفان 820 را بررسی خواهیم کرد تا به انتخاب شما کمک کنیم.

بررسی مشخصات لیفان 820

طراحی ظاهری

لیفان 820 در مقایسه با سایر خودروهای شرکت لیفان از ظاهر زیباتری برخوردار است. این خودرو حدود 5 متر طول دارد و تا حدودی شبیه تویوتا کمری XV50 به نظر می‌رسد. به‌طور کلی در نگاه اول به خودرو لیفان 820 جذابیت آن شما را به خود جلب می‌کند. در طراحی این خودرو از خودروهای مختلفی الگوبرداری شده و هر قسمت آن شبیه به یکی از خودروهای معروف جهان است. برای مثال بدنه پف‌کرده آن همانند خودرو کمری XV40 و سوناتا YF بوده و عقب این خودروی چینی نیز شبیه به محصولات شرکت بی ام و است. در بخش جلو خودرو طرحی شبیه محصولات هیوندای را می‌بینیم و چراغ‌های جلو به بی ام و سری 3 نسل ششم (F30) شباهت زیادی دارد. لیفان 820 به رینگ‌های 16 اینچی مجهز شده که نسبت به طول 4.9 متری آن کمی کوچک به نظر می‌رسند. از این رو بسیاری از مشتریان رینگ‌های استاندارد این خودرو را با رینگ‌های 17 اینچی و 18 اینچی که در خودروهای اپتیما و سوناتا نیز وجود دارد، تعویض می‌کنند. همچنین ارتفاع این خودرو از سطح زمین حدود 12 سانتی‌متر است.

لیفان 820

لیفان 820 از فضای داخلی بسیار خوبی بهره‌ می‌برد، زیرا فاصله بین دو محور این خودرو حدود 2.8 متر است، اما این خودرو نسبت به کمری XV40 فضای پای کمتری را برای سرنشینان فراهم می‌کند. صندلی‌های قطور و داشبورد پف کرده رو به جلو تا حدودی فضای پا را به خصوص برای سرنشینان جلو محدود کرده است. البته فضای بار صندوق 510 لیتر است و از این نظر مشکلی وجود ندارد. به‌طور کلی طراحان شرکت لیفان می‌توانستند فضای کابین را به گونه‌ای طراحی کنند که فضای پای بیشتری برای سرنشینان فراهم شود، اما بیشتر به دنبال افزایش فضای بار صندوق بوده‌اند.

ظاهر داخلی

ظاهر کابین لیفان 820 مانند خودروهای کره‌ای و ژاپنی تا حدودی ساده بوده و نسبت به خودروهای مدرن امروزی، قدیمی‌تر است. طرح کنسول میانی این خودرو شبیه به تویوتا کمری XV50 بوده و از روکش چرمی صندلی‌ها و رودری‌های لوزی‌شکل زیبایی در مقایسه با سایر محصولات کشور چین برخوردار است، اما در مجموع از لحاظ طراحی نسبت به خودروهای کره‌ای و ژاپنی ضعیف‌تر عمل کرده است. از مزایای داخل کابین لیفان 820 می‌توان به طرح چوب براق کنسول میانی، صندلی‌های راحت و فضای عالی محفظه‌های کنسول میانی و داشبورد اشاره کرد. از معایب داخل کابین این خودرو نیز می‌توان از نداشتن دریچه مجزای عقب در سیستم تهویه مطبوع، کیفیت نه‌چندان مطلوب سیستم صوتی، نبود جالیوانی در کنسول میانی ردیف جلو و نبود قابلیت تنظیم برقی صندلی برای سرنشین جلو نام برد.

لیفان 820

تجهیزات و امکانات رفاهی

این خودرو از امکانات و تجهیزات رفاهی لیفان 820 زیادی بهره می‌برد؛ از جمله سنسور نور و چراغ‌های مشایعت تا در منزل، تنظیم ارتفاع نور از داخل کابین، مه شکن، تنظیم فرمان در 4 جهت، تنظیم برقی آیینه‌های جانبی همراه با گرمکن، سیستم صوتی همراه با مانیتور لمسی و ورودی‌های AUX، USB، AUX، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، تنظیم برقی و گرمکن صندلی راننده، سانروف برقی دو حالته، خروجی برق 12 ولت، دوربین دنده عقب، پاور ویندوز، تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ‌های هالوژنی جلو و LED در عقب، 6 بلندگو (4 کواکسیال و 2 تیوتر)، بلوتوث و ناوبری ماهواره‌ای.

البته امکانات لیفان 820 نسبت خودروهای کره‌ای و ژاپنی کمتر است، اما همین خودروها با قیمتی 3 برابر لیفان 820 به فروش می‌رسند و به همین دلیل نمی‌توان این مورد را یک ضعف بزرگ برای لیفان 820 محسوب کرد. البته شرکت لیفان و کرمان موتور می‌توانستند امکاناتی چون سنسور جلو را با توجه به موتور بزرگ این خودرو، آینه تاشوی برقی و آینه الکتروکرومیک دید عقب، با هزینه اندکی به این خودرو اضافه می‌کردند تا برای مشتریان آسایش بیشتری را فراهم کند.

نشستن پشت فرمان لیفان 820

لیفان 820 نسبت به رقبای ژاپنی و کره‌ای خود با قیمت بسیار کمتری در بازار عرضه می‌شود و به همین دلیل نباید از آن انتظار زیادی داشته باشید.این خودروی چینی به موتور 2.4 لیتری و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک مجهز است که از این نظر مشابه خودرو کمری XV40 مدل‌های 2007 تا 2010 است. در طول رانندگی با این خودرو صندلی‌ها شرایط نسبتا خوبی را فراهم می‌کنند، اما اگر راننده کمی قدبلند باشد و صندلی خود را به عقب ببرد، میزان فضای پای سرنشین عقب محدود می‌شود. ارگونومی خوبی را در پشت فرمان لیفان 820 احساس خواهید کرد و کنسول میانی بزرگ برای قرار گرفتن آرنج شما، زیر آرنجی رودری‌ها، تنظیم مناسب موقعیت غربیلک فرمان و دکمه‌های کاربردی روی فرمان همه در شرایط خوبی قرار دارند و آسایش راننده را در هنگام رانندگی فراهم می‌کنند.

دکمه‌های بالابر شیشه‌ها، دکمه‌های تنظیم آینه‌های جانبی و دکمه قفل مرکزی درون یک قاب طرح چوبی قرار گرفته و روی رودری‌ها تعبیه شده‌اند. فرمان این خودرو نیز به دلیل برآمدگی‌های روی طرح دایره آن به خوبی در دستان راننده جای می‌گیرد، اما روکش روی فرمان کمی لیز بوده و زمانی که قصد دارید فرمان را به سرعت بچرخانید، فرمان از دستتان خارج خواهد شد. صفحه آمپر لیفان 820 از دو دایره بزرگ تشکیل شده که میزان سرعت و دور موتور را نمایش می‌دهد. دو نیم‌دایره نیز در دایره‌های بزرگ صفحه آمپر قرار دارد که میزان سوخت در سمت راست و میزان دمای موتور در سمت چپ قابل مشاهده است. از سویی در میان صفحه آمپر نیز یک نمایشگر کامپیوتر سفری قرار دارد که باز بودن درها و هشدار سنسور پارک را نمایش می‌دهد.

لیفان 820

تجربه رانندگی

لیفان 820 به موتور 2.4 لیتری و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک مجهز شده که قدرتی معادل 158 اسب بخار تولید می‌کند. هرچند این مقدار قدرت نسبت به خودروهای کره‌ای که قدرتی بالای 170 اسب بخار تولید می‌کنند، کمتر است، اما لیفان 820 در مجموع خودروی نسبتا قدرتمندی شناخته می‌شود. این خودرو به لطف گیربکس 6 سرعته برای شتاب‌گیری بسیار کارآمد است و مصرف سوخت کمی را در جاده‌ها به همراه خواهد داشت و از این حیث نسبت به سایر خودروهای چینی برتری دارد، اما گاهی اوقات به دلیل کند بودن معکوس دنده و تکان‌ها و ضرباتی که در شتاب‌گیری با آن مواجه خواهید شد، ترجیح می‌دهید پای خود را از روی گاز بردارید. به نظر می‌رسد این مشکل گیربکس به دلیل هماهنگ نبودن سنسور دریچه گاز با ECU باشد. لیفان 820 حدود 1.5 تن وزن دارد و کشش و شتاب آن در دنده‌های 1 و 2 بسیار خوب است، اما در دنده‌های سبک‌تر شاهد کشش خوبی نیستیم و از چابکی آن کاسته می‌شود.

لیفان 820

هندلینگ لیفان 820 خوب است، زیرا طرح سیستم تعلیق آن شبیه خودرو تویوتا کمری بوده و چسبندگی این خودرو نیز به دلیل سیستم مک‌فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. گفتنی است میزان چسبندگی خودرو با استفاده از رینگ‌های بزرگ‌تر با فاق کوتاه افزایش پیدا می‌کند، اما با این‌کار سواری خودرو کمی خشک خواهد شد. در هنگام رانندگی با این خودرو در جاده‌های ناهموار، تکان‌هایی را در داخل کابین احساس می‌کنید که البته با تایر‌های ایرانی میزان تکان‌ها شدت خواهد گرفت. یکی دیگر از ضعف‌های لیفان 820 مربوط به ترمز آن است، چرا که ابعاد و وزن این خودرو با یکدیگر هماهنگ نیستند. هر چهار چرخ این خودرو از ترمزهای دیسکی بهره می‌برند و این خودرو به سیستم‌های ABS ،EBD و BAS مجهز شده که میزان پاسخگویی را افزایش داده است، اما زمانی که در جاده‌ در حال رانندگی هستید و نیاز دارید بلافاصله سرعت را کاهش دهید با عملکرد ضعیفی از سوی ترمز مواجه می‌شوید و هنگامی که ظرفیت بار و سرنشینان تکمیل باشد، این ضعف بیشتر به چشم می‌آید. هرچند نمی‌توان سیستم ترمز این خودرو را ناکارآمد دانست، اما شرکت لیفان می‌توانست در این زمینه بهتر عمل کند.

قیمت

با توجه به افزایش نرخ ارز در بازار خودرو ایران، قیمت لیفان 820 به مقدار چشمگیری افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر فروش این خودرو از سوی شرکت کرمان موتور متوقف شده، اما شاهد قیمت‌گذاری حدود 170 میلیون تومان برای آن در بازار آزاد هستیم.

مشخصات کامل لیفان 820

نام خودرولیفان 820
نوع موتورخطی تنفس طبیعی
حجم موتور2373 سی‌سی
تعداد سیلندر و سوپاپ4 سیلندر و 16 سوپاپ
حداکثر قدرت158 اسب بخار در دور موتور 5700
حداکثر گشتاور221 نیوتن‌متر در دور موتور 4000 تا 4500
گیربکس6 سرعته اتوماتیک
محور محرکجلو
وزن خالص1508 کیلوگرم
شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعتحدود 12 تا 13 ثانیه
ظرفیت مخزن سوخت63 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی8.7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
حداکثر سرعت197 کیلومتر بر ساعت
طول، عرض، ارتفاع4865 در 1835 در 1480 میلی‌متر
فاصله بین دو محور2775 میلی‌متر

لیفان 820