مریخ نورد کنجکاوی

ارائه بازی مریخ نورد کنجکاوی توسط ناسا برای جشن چهارسالگی آن

چهار سال از عمر مریخ نورد کنجکاوی بر روی مریخ می‌گذرد و ناسا برای جشن‌گرفتن این روز، به تازگی بازی رایگانی به نام Mars Rover را برای آندروید، iOS و تحت وب ارائه کرده است. در این بازی شما وظیفه راندن مریخ نورد را بر روی سطح مریخ به عهده دارید، درست همانند کاری که دانشمندان در تمام این سال‌ها مشغولش بوده‌اند، البته فارغ از پیچیدگی‌های نمونه واقعی آن!

در عین حال که بازی بسیار سرگرم‌کننده و حتی اعتیادآور است، نمایی از عملکرد مریخ‌نورد بعدی ناسا را نشان می‌دهد که اسکن‌کردن زیر سطح مریخ برای یافتن آب است. این مریخ‌نورد با این قابلیت قرار است سال 2020 پرتاب شود. مایکل ویوتی (Michelle Viotti)، مدیر مشارکت عمومی از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا می‌گوید:

ما ازینکه راهی ایجاد شده است تا عموم مردم در ماجراهایی که مریخ نورد کنجکاوی در حال حاضر با آن روبرو است مشارکت داشته باشند، هیجان‌زده‌ایم. کاربران می‌توانند این بازی را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارند. علاقه‌ای که بوسیله گیم‌پلی گسترده شود کمک می‌کند تا دریچه‌ای رو به آموزش عمیق‌تر علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات باز شود.

در این بازی که به سفارش ناسا و توسط دولوپر GAMEE ساخته شده است، شما با گشت و گذار در چشم‌اندازهای مریخ و گذشتن از زمین‌های شیب‌دار و صخره‌ای به جستجو خواهید پرداخت. اما دقت کنید که فریب دوبعدی بودن و ظاهر ساده بازی را نخورید! بازی‌کردن آن اصلا ساده نیست!

اگر بازی برایتان سخت‌تر از انتظارتان بود و در آن گیر کردید، به یاد بیاورید که درست همین الان، نمونه واقعی مریخ نورد کنجکاوی در حال مته‌کاری درون تخته‌سنگی به نام Marimba است تا نمونه‌ای پودرمانند از آن تهیه کند، کاری که در نگاه اول به نظر ساده می‌آید، اما وقتی بفهمید که همین کار به ظاهر ساده برای کنجکاوی که با سرعت 5 سانتی‌متر در ثانیه حرکت می‌کرده، ماه‌ها طول کشیده است، دیگر اینگونه فکر نخواهید کرد. طی این سفر و انجام وظیفه و نیز درآینده، هرگونه اشتباهی از سوی تیم دانشمندان کنترل‌کننده کنجکاوی، فاجعه‌بار خواهد بود.

در حقیقت هرکاری برای کنجکاوی زمان بسیار زیادی را می‌طلبد و در این چهارسالی که از زمان حضورش بر روی سطح مریخ گذشته تنها 13.5 کیلومتر راه را پیموده است. اما با این حال بیشتر از 128000 تصویر به زمین ارسال کرده و لیزرش را نیز 362000 بار شلیک کرده است!

نمایی از مریخ نورد کنجکاوی

مریخ نورد کنجکاوی که از خودش سلفی می‌گیرد!

یکی از مهمترین کشفیات مریخ نورد کنجکاوی در همان ابتدای اولین سال حضورش در سیاره سرخ انجام گرفت. پس از فرود در تاریخ 6 آگوست 2012، کنجکاوی به سمت محلی به نام Yellowknife Bay حرکت کرد که در آنجا شواهدی یافت که نشان می‌داد مریخ تمامی شرایط لازم برای حیات میکروبی را دارد، هرچند که تا کنون وجود این نوع از حیات به اثبات نرسیده است.

این اولین باری نیست که محققان ناسا با ارائه این بازی تصمیم می‌گیرند که برای تولد کنجکاوی مقداری سرگرمی ایجاد کنند. اگر به سال 2013 برگردیم که سالروز اولین تولد این مریخ‌نورد بود، این محققان تصمیم گرفتند تا ابزارهایش را طوری برنامه‌ریزی کنند که آهنگ تولدت مبارک را برای خودش زمزمه کند. اینگونه کنجکاوی اولین چیزی بود که ما می‌دانیم که بر روی مریخ تولد خودش را جشن می‌گیرد.

شما می‌توانید این بازی را از اپ استور یا گوگل‌پلی دانلود کنید و یا به صورت آنلاین در این لینک بازی کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اگه به فضا علاقه دارید این فیلم رو نگاه کنید The.Martian.2015