شیاپارلی

شک و تردیدها از فرود سطح‌نشین شیاپارلی در مریخ (آپدیت شد)

در حال حاضر در آژانس فضایی اروپا چهره‌های بسیار نگرانی وجود دارد. دانشمندانی که بی‌صبرانه منتظر به ثمر رسیدن تلاش‌های چندین‌ماهه خود برای فرود موفقیت‌آمیز شیاپارلی هستند. اما تاکنون این سطح‌نشین در تماس برقرار کردن و اعلام وضعیت خودش موفق نبوده است.

قرار بوده است که شیاپارلی در ساعت 6:18 عصر به وقت ایران، پس از طی مسیری شش دقیقه‌ای از میان جو مریخ، به سطح آن برسد. پس از گذشت ده دقیقه، بایستی سیگنالی از سوی شیاپارلی به زمین فرستاده می‌شد که فرود خودش را تایید می‌کرد. اما تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

هرچند که این به معنای شکست ماموریت نیست، چرا که خود اسا (آژانس فضایی اروپا) احتمال می‌داد که چنین اتفاقی بیفتد، چرا که سیگنال ارسالی از شیاپارلی بسیار ضعیف است. به هرحال این اتفاق خبر خوبی به حساب نمی‌آید.

حالا دانشمندان منتظر رسیدن مدارگرد خود به بالای سر محل فرود این سطح‌نشین هستند. اینگونه از موفقیت یا عدم موفقیت فرود شیاپارلی می‌توانند اطلاعات کسب کنند. مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا مدارگرد ردیاب گاز (TGO) اطلاعات کامل خود را در مورد این بخش از ماموریت به ما ارسال کند.

تا این لحظه جشن موفقیت به تاخیر افتاده است و فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که فرود با موفقیت انجام گرفته است.

اخبار تکمیلی این ماموریت در همین صفحه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

———————————————————-

بروزرسانی 1:

طبق صحبت‌های Paolo Ferri سرپرست بخش اجرایی ماموریت:

سیگنال تولیدشده توسط شیاپارلی در هنگام فرود در اتمسفر مریخ، بوسیله تلسکوپی رادیویی در هند ثبت شده است. اما در بخشی از این فرود ناگهان سیگنال‌ها متوقف شده است. هرچند این موضوع کمی غیرقابل انتظار بود، اما از آن نتیجه خاصی نمی‌توان گرفت. بایستی منتظر Mars Express بمانیم تا سیگنال‌های رادیویی شیاپارلی را دریافت کند و این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنیم.

از آنجایی که به هرحال این ماموریت آزمایشی به حساب می‌آید، قرار است از تجربه‌های بدست‌آمده در ماموریت‌های آینده استفاده کرد. بنابراین هر اتفاقی که پیش بیاید، قبل از آنکه معنای شکست یا موفقیت از آن برداشت شود، تجربه‌ای ارززشمند برای ادامه راه گروه‌های مشترک در این برنامه، در مسیر فتح سیاره سرخ خواهد بود.

———————————————————

بروزرسانی 2:

مدیران آژانس فضایی اروپا اعلام کردند که عملیات فرود کاوشگر شیاپارلی روی سیاره مریخ با موفقیت انجام شده اما تمام مراحل، دقیقا آنطور که پیش‌بینی می‌شد عملی نشده است. از جمله در بازشدن چترهای کاوشگر مشکلی وجود داشته است.

به گفته آنها، داده‌های ارسالی توسط کاوشگر شیاپارلی توسط مدارگرد TGO دریافت شده است.

آنها یادآور شدند که تمام این عملیات از نظر آنها تنها یک آزمایش بوده و خوشحالند که این آزمایش با موفقیت انجام شده است. به این ترتیب می‌توانند از نتایج این آزمایش برای ماموریت دومین اگزومارس در سال ۲۰۲۰ میلادی استفاده کنند.

خبرهای بیشتر حاکی از آن است که سطح‌نشین تا 50 ثانیه قبل از فرود دارای ارتباط رادیویی بوده است، ولی بعد از این زمان، ارتباطش قطع شده است.

شاید موشک‌های کندکننده سرعت، اندکی از مدت زمان لازم (30 ثانیه) کمتر فعالیت کرده و در نتیجه سرعت سطح‌نشین در زمان فرود از حد لازم بیشتر بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*