بسترن بی 30

بسترن بی 30 (Faw Besturn B30)؛ خودروی چینی جدید بهمن موتور در ایران

شرکت بهمن موتور به زودی خودروی بسترن بی 30 (FAW Besturn B30) را به سبد محصولات خود اضافه خواهد کرد. در ادامه مشخصات، امکانات و قیمت این خودروی چینی را بررسی می‌کنیم.

طبق آخرین اخبار منتشر شده، شرکت بهمن موتور به زودی سه خودروی جدید بسترن B30، بورگوارد BX5 و بورگوارد BX7 را در بازار ایران عرضه خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم، مشخصات، امکانات و قیمت سدان چینی بسترن بی 30 را بررسی کنیم.

بسترن بی 30

بسترن بی 30 محصولی از شرکتی چینی فاو است که در نمایشگاه خودرو شانگهای 2010 معرفی شد اما به دلایل نامعلوم به فروش نرسید. این شرکت در سال 2015 مجددا بسترن B30 را راه‌اندازی کرد و با تغییراتی در طرح اولیه، سرانجام این خودرو در نوامبر 2015 روانه بازار شد. فاو بسترن B30 بر روی پلتفرم PQ32 ساخته شده که با فولکس واگن جتا یکسان است.

بسترن بی 30 از طراحی محافظه‌کارانه و ساده‌ای برخوردار است اما ویژگی‌های جذاب و جوان‌پسندی هم در آن به چشم می‌خورد. نمای روبروی خودرو جذابیت بیشتری دارد و کاپوت برجسته و شیاردار، چراغ‌هایی شبیه به چشم‌های شاهین و جلوپنجره کرومی براق، توجه را به خود جلب می‌کند. در نمای جانبی خود شاهد طراحی ساده‌تری هستیم و برآمدگی‌های موجود بر روی گلگیر عقب و درب‌های جلو، تنها قسمت جذاب در نیم‌رخ این خودرو است. در این بخش، چرخ‌های کوچک و فاصله بین گلگیر و لاستیک کمی توی ذوق می‌زند.

بسترن بی 30

طراحی قسمت عقب خودرو نیز کمی تکراری شده و چراغ‌های معمولی در آن دیده می‌شود. تنها جذابیت این بخش از خودرو نیز لبه موجود بر روی درب صندوق عقب است که کمی ظاهر این قسمت را از یکنواختی درمی‌آورد. در مجموع، بسترن بی 30 دارای طراحی ساده‌ای بوده و تنها در برخی قسمت‌ها، المان‌های زیبا و جذاب مشاهده می‌شود.

در کابین این سدان چینی هم بیشترین چیزی که به چشم می‌آید، پلاستیک‌های سخت و ارزان‌قیمت است؛ اما در عوض، تمامی ادوات و ابزار در جای مناسب خود قرار گرفته‌اند و ارگونومی خوبی را به نمایش گذاشته‌اند. رنگ قالب در کابین بسترن B30 رنگ خاکستری تیره است که می‌تواند کمی برای سرنشینان خسته‌کننده باشد. صفحه نمایش لمسی با اندازه متوسط و فرمان سه پره ساده و قدیمی در جلوی خودرو دیده می‌شوند. خوشبختانه فضای کابین در حد مناسبی است و چهار سرنشین بزرگسال به همراه یک سرنشین خردسال به راحتی در آن جا می‌شوند. فضای صندوق بار نیز راضی‌کننده است و ظرفیت 480 لیتری را در اختیار قرار می‌دهد.

بسترن بی 30

بسترن بی 30 از پیشرانه ساخت فولکس واگن بهره می‌برد. این پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری، سال‌هاست که در محصولات فولکس واگن ساخت چین مورد استفاده قرار گرفته و سپس امتیاز آن به شرکت FAW فروخته شد. قدرت خروجی پیشرانه بسترن B30 معادل 109 اسب بخار و گشتاور آن معادل 155 نیوتن متر است. این میزان قدرت توسط گیربکس 5 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

بسترن بی 30 از نظر امکانات ایمنی در شرایط خوبی قرار دارد و بسته به تیپ خود، از دو، چهار و یا شش کیسه هوا بهره می‌برد. سامانه‌های ترمز BA، ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل حرکت از روی تپه‌ها (HAC)، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS) و دوربین دید عقب، از امکاناتی هستند که برای این خودرو ارائه شده‌اند.

بسترن بی 30

از جمله امکانات و آپشن‌های رفاهی خودرو نیز می‌توان به سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه استارت، کروز کنترل، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، سانروف برقی، پوشش چرمی صندلی و فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه داخلی الکتروکرومیک هوشمند، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن، سیستم روشنایی در روز LED، سیستم صوتی با 6 بلندگو و قابلیت پخش دی وی دی و MP3 و پورت AUX، یو اس بی و SD به همراه بلوتوث اشاره کرد.

قیمت بسترن بی 30

بسترن بی 30 در بازار چین با قیمت 69 هزار و 800 یوآن معادل 10 هزار و 150 دلار برای نسخه پایه به فروش می‌رسد و قیمت نسخه‌های گران‌تر آن به 92 هزار و 800 یوآن معادل 13 هزار و 500 دلار می‌رسد. این خودرو در سال گذشته میلادی با فروش 39 هزار و 515 دستگاه در رتبه هفتاد و هفتم پرفروش‌ترین سدان‌های بازار چین قرار گرفت.

باید منتظر ماند و دید که شرکت بهمن موتور چه قیمتی را برای محصول جدید خود تعیین خواهد کرد. اگر این محصول با قیمت کمتر از 60 میلیون تومان در بازار ایران به فروش برسد، می‌تواند به رقیبی برای خودروهای دنا پلاس، ام وی ام 550 اتومات و جک جی 5 تبدیل شود.

مشخصات بسترن بی 30

موتورCA4GB16 بنزینی
حجم موتور1598 سی‌سی
قدرت موتور109 اسب بخار و 5500 دور در دقیقه
گشتاور155 نیوتن متر در 3800 دور در دقیقه
سیستم فنربندی جلومستقل، مک فرسون استرات با آنتی رول بار
سیستم فنربندی عقبنیمه مستقل، محور پیچشی با آنتی رول بار
ترمز جلودیسکی خنک‌شونده
ترمز عقبدیسکی معمولی
مصرف سوخت ترکیبی6 تا 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
ابعاد (طول/ عرض/ ارتفاع)4.625 متر/ 1.790 متر/ 1.500 متر
فاصله بین دو محور2.630 متر
ظرفیت مخزن سوخت50 لیتر
ظرفیت صندوق بار480 لیتر
وزن خالص خودرو1230 تا 1270 کیلوگرم

گالری عکس های بسترن بی 30

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. سلام به همگی شرایط فروش B30چطوریه؟

  2. سلام.خودروهایی که بهمن خودرو تا به امروز بیرون داده خودروهای نسبتا خوبی بوده امیدوارم که خودرو فوق هم خوب باشه وقیمتش هم کرانتر نشه امیدوارم.

  3. سلام این ماشین نسبت به قیمتش عالیه….موتور کم مصرف و پرقدرت…تسمه تایم نداره که بخوای هر 60 هزارتا عوض کنی..شتاب عالی و بنظرم بین ماشینای چیی توی بازار این ماشین سرآمده و مطمئن بشید تا عید 97 تا 65 تومن هم میرسه..اصل ماشینم که گیربکسه که انصافا آیسن ژاپن حرف نداره

  4. ماشین بسترن B30 فوق العادست،واقعا ماشین خوب و باکیفیتیه و امکانات خوبی هم داره

  5. سلام دوستان
    بنده این خودرو رو ۴آبانماه از نمایندگی سعادت آباد گروه بهمن تحویل گرفتم تاالان ۱۰۰۰تا باهش رفتم اکثرا جاده شمال وسربالاییو سرازیریاش بوده.خیالتون راحت نسبت به پولی که براش پرداخت کردم(۵۸ میلیون) خیلی خیلی ماشین خوبیه تازه تا ۶۵ میلیون هم میارزه.گیربکسش آیسین ژاپنه و حرف نداره همین یه قلم می ارزه به کل جک وبرلیانسو ماشینای هم ردش.خلاصه خیلی خیلی ازش راضیم .دلال یا ذی نفع هم نیستم .