سیارک 2012TC4

سیارک 2012TC4 به قطر 15 متر به زودی از کنار زمین عبور خواهد کرد

طبق محاسبات منجمان آژانس های فضایی،‌ سیارک 2012TC4 که از پنج سال پیش رویت نشده بود در روز 12 اکتبر امسال (20 مهر) از کنار زمین عبور می‌کند.

ناسا و آژانس فضایی اروپا در تلاش هستند تا از سیارک 2012TC4 به عنوان بستری برای آزمایش شبکه دفاع سیاره‌ای بین‌المللی استفاده کنند. این صخره آسمانی در مسیرش به سمت زمین،‌ از میان تاریکی ظاهر می‌شود و در تاریخ دوازدهم اکتبر امسال از کنار زمین عبور می‌کند. ستاره‌شناسان به تازگی موفق شده‌اند مسیر این جرم آسمانی را محاسبه کنند. اطلاع پیدا کردن از زمان دقیق عبور این سیارک از کنار کره خاکی می‌تواند آن را به کاندیدای مهم آزمایش کردن تجهیزات و زیرساخت سیستم دفاع سیاره‌ای تبدیل کند.

عبور اجرام آسمانی از کنار زمین همواره نگرانی‌های زیادی را برای آژانس های فضایی به وجود آورده است. شهاب سنگ Chelyabinsk یکی از این صخره‌های فضایی خطرناک است که در سال 2013 با سقوط در روسیه، خسارات زیادی را به بار آورد. ناسا،‌ آژانس فضایی اروپا و سایر نهاد‌های دیگر،‌ کمپینی را با عنوان «کمپین مشاهداتی 2012TC4» تشکیل داده‌اند تا مدار این سیارک را به طور دقیق بررسی کنند. بر اساس محاسبات قبلی،‌ سیارک 2012TC4 از فاصله 6 هزار و 760 تا 274 هزار کیلومتری زمین عبور خواهد کرد اما اندازه آن را نمی‌توان به صورت دقیق تعیین کرد.

عبور سیارک 2012TC4 از فاصله 50 هزار و 100 کیلومتری زمین

این بار منجمان آژانس فضایی اروپا این سیارک را در شیلی و با استفاده از رصدخانه تلسکوپ بسیار بزرگ شکار کردند. با این وجود، مطالعات بیشتر در تاریخ 31 جولای و 5 آگوست،‌ ماهیت این جرم آسمانی را تایید کردند. شفافیت و فاصله عبور این سیارک از کنار زمین نشان می‌دهد که قطر آن حدود 15 متر است. همچنین منجمان به این نتیجه رسیدند که سیارک مذکور به طور دقیق در ساعت 5 و 41 دقیقه به وقت گرینویچ در تاریخ 12 اکتبر 2017 از کنار زمین و در فاصله 50 هزار و 100 کیلومتری سیاره ما عبور می‌کند. این فاصله برابر با 13 درصد فاصله زمین تا ماه است.

سیارک 2012TC4

دانشمندان بر این باورند که در هنگام نزدیک شدن این جرم کیهانی به زمین،‌ شرایط مشاهداتی مطلوبی فراهم خواهد شد و این امر امکان جمع‌آوری داده‌های بیشتر در مورد این سیارک و سایر اجرام کیهانی نزدیک به زمین را فراهم می‌کند. همچنین به گفته منجمان، سیارک 2012TC4 مانند قبل، بلافاصله پس از عبور از مجاورت زمین در تاریکی فضا ناپدید می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*