ال جی وی 30

گشودگی دیافراگم دوربین ال جی وی 30 به اندازه f/1.6 خواهد بود!

ال‌جی اعلام کرده که دیافراگم دوربین ال جی وی 30 به اندازه f/1.6 خواهد بود؛ اما این موضوع به چه معناست؟ این میزان گشودگی خوب است یا بد؟

گرچه مشخصات رسمی گوشی ال جی وی 30 هنوز به بیرون درز نکرده، اما به رسم هر سال، شایعات زیادی پیرامون قابلیت‌های گوشی جدید ال‌جی وجود دارد. برخی اطلاعات و شایعات در مورد این گوشی هستند که می‌شود با قاطعیت در مورد آن‌ها صحبت کرد و مهر تایید بر روی‌شان زد. ال‌جی هفته‌هاست که با صحبت در مورد برخی ویژگی‌های گوشی هوشمند رده‌بالای خودش، دل طرفداران را به تب و تاب انداخته و روز گذشته در گجت‌نیوز خواندید که ال جی وی 30 قابلیت‌های صوتی فوق‌العاده‌ای دارد.

در یکی از ویدیوهای کوتاهی که ال‌جی اخیرا منتشر کرد، شاهد انتشار اطلاعاتی اندک در مورد دوربین اصلی گوشی LG V30 بودیم؛ آن‌طور که معلوم است، دیافراگم دوربین ال جی وی 30 قرار است به اندازه f/1.6 گشودگی داشته باشد؛ یعنی گشوده‌ترین دیافراگمی که تا امروز بر روی یک گوشی موبایل قرار داده شده است. این موضوع به خودی خود عالی و خوش‌حال‌کننده است، اما چرا باید این موضوع را دقیق‌تر بررسی کرد و حساسیت بیشتری به خرج داد؟ تعریف دقیق دیافراگم دوربین چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟ آیا دیافراگم دوربین ال جی وی 30 توانایی ثبت تصاویر باکیفیتی دارد؟

آناتومی دوربین یک دوربین عادی

دوربین‌های دیجیتالی سیستم‌هایی پیچیده هستند و لازم است برای ثبت تصاویر توسط آن‌ها، قطعات مختلف به صورت هماهنگ با هم کار کنند. در یک طرف حسگر تصویری دوربین نقش اصلی را بازی می‌کند؛ حسگری که با ثبت نور و تبدیل کردن آن به سیگنال‌های دیجیتالی، بستر لازم را برای تولید یک تصویر دیجیتالی فراهم می‌کند. در طرف دیگر ماجرا، لنز دوربین قرار دارد که در اغلب مواقع خود آن در داخل، از چند لنز ساخته شده است؛ کار لنز این است که نور را به سمت سنسور تصویری به حرکت درآورد.

به طور کلی دیافراگم، یک مجرای دایره‌ای شکل است که ارتباط مستقیمی با سیستم نوری دوربین دارد. دریچه دیافراگم است که میزان نور ورودی به دوربین را تعیین می‌کند و بدیهی است که هرچه دهانه وسیع‌تری داشته باشد، نور بیشتری وارد دوربین می‌شود.

دیافراگم دوربین ال جی وی 30

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، میزان گشودگی دیافراگم نسبت به نوع دوربین، متفاوت است و اندازه قطر این مجرا نیز با توجه به شرایط عکس‌برداری تعیین می‌شود.

تفاوت دوربین‌ موبایل با دوربین‌های عادی در چیست؟

دوربین‌هایگوشی‌های هوشمند به مراتب کوچک‌تر از دوربین‌های عادی هستند، به همین علت نور بسیاری کمتری هم وارد آن‌ها می‌شود. در این دوربین‌ها هیچ نیازی به مکانیسم مخصوص دیافراگم برای محدود کردن میزان نور ورودی نیست. در دوربین اکثر اسمارت‌فون‌ها، قطر لنز می‌تواند در نقش دیافراگم ظاهر شود و این یعنی هرچه اندازه‌اش بزرگ‌تر باشد، نور بیشتری وارد دوربین می‌شود.

دوربین آیفون

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، دیافراگم دوربین ال جی وی 30 قرار است گشوده‌ترین در میان تمام گوشی‌های هوشمند باشد. این  دریچه گشوده، به میزان ۲۵ درصد نور بیشتری را به دوربین می‌رساند. در ادامه می‌توانید مقایسه‌ای بین اندازه دیافراگم وی 30 با سایر گوشی‌های هوشمند را مشاهده کنید:

نام گوشیال‌ جی وی 30گلکسی اس 8اچ تی سی یو 11آیفون 7ال جی جی 6اسنشال فون
قطر دیافراگمf/1.6f/1.7f/1.7f/1.8f/1.8f/1.9

اعداد جدول چه معنایی دارند؟ گشودگی دیافراگم دوربین ال جی وی 30 بیشتر از بقیه است یا کمتر؟

اگر در برگه مشخصات یک گوشی به بخش دوربین نگاهی بیاندازید، در آن‌جا میزان گشودگی دریچه دیافراگم را پیدا خواهید کرد. در جلوی میزان گشودگی حرف انگلیسی f (به صورت کوچک) دیده می‌شود که به دنبال آن علامت اسلش یا همان / آمده و سپس عددی دیده می‌شود؛ برای مثال f/1.6 (بخوانید اِف، یک ممیز شش). نوشتن این رقم به صورت F/1.6 یا F1.6 هم درست است.

همه آن‌چیزی که باید در این مورد بدانید، این است که هر جه رقم این عدد کوچک‌تر باشد، میزان گشودگی دیافراگم برای آن دوربین بیشتر است. گشودگی بیشتر، ورود نور بیشتر به دوربین را به دنبال دارد و این موضوع به ثبت تصاویر واضح‌تر کمک می‌کند. اگر دوست دارید که این موضوع را از دید فنی و به طور دقیق‌تر بررسی کنید، این را باید بدانید که حرف f مخفف واژه focal length به معنای فاصله کانونی لنز دوربین است؛ فاصلی کانونی، فاصله بین سنسور دوربین و نقطه تقاطع پرتوهای نور است:

فاصله کانونی

 

چگونه افزایش قطر دیافراگم در ثبت تصاویر باکیفیت‌تر تاثیرگذار است؟

دوربین‌ها تصاویر را بسیار سریع ثبت می‌کنند، با این حال این فرایند در آن واحد و بلافاصله پس از فشار دادن دکمه شاتر، اتفاق نمی‌افتد. سنسور دوربین برای تولید کردن یک عکس، باید طی یک بازه زمانی نور لازم را جذب کند. این بازه زمانی به نام «سرعت شاتر» یا «زمان تصویربرداری» شناخته می‌شود و می‌تواند بسته به شرایط موجود و نوع دوربین، متفاوت باشد. این بازه در دوربین‌های پیشرفته و گران‌قیمت ممکن است به کوچکی هزارم ثانیه باشد، یا این‌که در برخی دوربین‌های دیگر چندین ثانیه طول بکشد. در داخل دوربین چیزی به نام ISO وجود دارد که به طور خلاصه، میزان حساسیت حسگر تصویری به نور را تنظیم می‌کند و بسته به شرایط موجود، متغیر است؛ در تصویرهایی که نور کم در آن‌ها دیده می‌شود، میزان حساسیت حسگر باید بالا برود؛ احتمالا اکنون می‌توانید حدس بزنید که چرا چنین عکس‌هایی وضوح کمتری نسبت به عکس‌هایی که در روز ثبت می‌شوند، دارند.

وقتی که یک دوربین از دیافراگمی گشوده‌تر استفاده می‌کند، طبیعتا نور بیشتری به حسگر تصویری می‌رسد. در مواقعی که نور کافی وجود دارد، سرعت شاتر بالا رفته و تصاویر سریع تر ثبت می‌شوند و در نتیجه، میزان تارشدگی تصویر یا موشن بلور کاهش می‌یابد. وقتی هم که میزان نور کم باشد، دوربین می‌تواند بدون بالا بردن میزان ISO تصاویری خوب ثبت کند. دلیل اصلی استفاده از دیافراگم بزرگ f/1.6 در گوشی ال جی وی 30 همین موضوع است.

دیافراگم دوربین ال جی وی 30

تصویر سمت چپ توسط دوربینی با دیافراگم گشوده‌تر گرفته شده است. دوربین سمت راست چون دیافراگم تنگ‌تری دارد، باید میزان ISO را در بالاترین حد خود قرار دهد تا نور، بهتر به حسگر تصویری‌اش برسد. هیچ‌کدام از این تصاویر توسط ال جی وی 30 تهیه نشده‌اند، اما دلیل استفاده ال‌جی از دیافراگم  گشوده‌ی f/1.6 در وی 30 را به خوبی توجیه می‌کنند

روز نهم شریور ساعت ۱۲:۳۰ ظهر به وقت تهران، ال‌جی رسما از گوشی ال جی وی 30 رونمایی خواهد کرد و به شایعات پیرامون این گوشی پایان خواهد داد.

فروشگاه اینترنتی جانبی ، فروشگاه تخصصی لوازم جانبی ، حامی گجت نیوز در پوشش ویژه خبری نمایشگاه IFA 2017 . خرید انواع ساعت هوشمند ، ساعت هوشمند Gear S3 و اپل واچ همچنین لوازم جانبی اپل واچ موجود در بازار ایران در جانبی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. شدیدا منتظرم ببینم چه قابلیت های داره?