ساینا برقی

نمونه آزمایشی ساینا برقی رونمایی شد؛ اولین خودروی برقی سایپا

گروه خودروسازی سایپا امروز از نمونه آزمایشی خودروی ساینا برقی در حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور رونمایی کرد. مدل برقی ساینا، اولین خودروی برقی سایپا و در واقع اولین خودروی برقی تولید ایران محسوب می‌شود.

شرکت سایپا در صبح روز یکشنبه 17 دی 1396 از نخستین خودروی برقی خود با نام ساینا EV رونمایی کرد. این نمونه آزمایشی در حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور معرفی شد. یکی از کارشناسان گروه خودروسازی سایپا در حاشیه این مراسم اعلام کرد که در راستای اجرای سیاست‌های کلی سایپا و برای حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف سوخت در صدد تولید خودروی تمام برقی برآمدیم. ساینا برقی در دو پلتفرم X200 و SP100 تولید می‌شود و این دو مدل طبق سیاست‌های سایپا در حال تجهیز شدن به تکنولوژی موتور برقی هستند.

ساینا برقی

تولید ساینا برقی با همکاری دانشگاه خواجه نصیر

به گفته این کارشناس، ساینا EV با همکاری مرکز تحقیقات سایپا و دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی طراحی و تولید شده و علت اصلی تولید این‌گونه خودروها، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی بوده است. وی در ادامه افزود:

قدرت موتور تمام برقی ساینا EV حدود 70 کیلووات است. این خودرو امکان پیمودن 170 تا 210 کیلومتر را با هر بار شارژ دارد و از قابلیت شارژ سریع بهره می‌برد. ساینا برقی به حدود 40 دقیقه زمان نیاز دارد تا با شارژ سریع، نیروی خود را بازیابی کند و از طریق شارژ عادی نیز به 3 ساعت و 40 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.

ساینا برقی

کارشناس سایپا همچنین عنوان کرد که وزارت نیرو برای شارژ این خودرو، طرحی را در قالب فهام در نظر گرفته و شهرداری نیز اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است. قیمت ساینا برقی نیز هنوز مشخص نشده و احتمالا برای عرضه آن به بازار به 18 ماه زمان نیاز خواهیم داشت.

ساینا برقی

مهندس رزاق بلوری افشار هم با اشاره به رونمایی ساینا EV در حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، اظهار کرد که این خودرو کامل‌ترین خودروی برقی در ایران است، چون تمام محاسبات با مشاوره شرکت معتبر پانچ پاورترین (Punch Powertrain) بلژیک انجام شده است. وی در ادامه یادآورد شد:

در ایران خیلی در مورد ماشین برقی صحبت شده است. برای مثال، من پیش از این خودروی قاصدک نصیر را ساخته بودم، اما بیشتر خودروهای برقی برای مسابقه یا ابتکار شخصی بود و قابلیت استفاده عام در شهر را نداشتند یا دارای استانداردهای روز دنیا نبودند. متولی اصلی ساخت ساینا EV، مرکز تحقیقات سایپا بوده که روی ساخت و توسعه ماشین های برقی کار می‌کند و نصب، جانمایی و جاسازی تجهیزات برقی نیز در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر انجام شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. توایی که میگی چرا ساینا. اخه نمیدونی ساینا چیه فکر کردید اره همون پرایده نه آقا ساینا ماشینی جدید ..سرتر از ماشینهای همرده خودش است. سایپا یها ساینا را با دقت عالی ومطابق ماشین های روز دنیا طراحی شده

  2. ساینا واقعا ثابت کرد که ماشین بیست نمره‌ای است . لطفا کسی که نمیدونه این ماشین چیه وسوار نشدند الکی نظر ندهد. انشاءالله همیشه شاهد چنین ماشینهایی با کیفیت بالا مثل ساینا باشیم.

  3. من هنوز موندم طراح این خودرو کی بوده در خوش چی دیده چرا باید همچین خودروی غیر مفهومی و طراحی کنه واقعا نمی‌فهمم این چه خودروی هستش آخه چرا ساینااااااا???

  4. من موندم قالطاقه اینو کی طراحی کرده ?

  5. زاپاسش چسبیده به موتورش ?

  6. خنده م میگیره وقتی سایپا به دنبا تکنولوژی های جدیده! وقتی توی ماشین های 20 سال پیش مونده!!

  7. بازم دمشون گرم که یه قدمی برداششتن

  8. یا ابلفصل همینمون مونده اضافه بر ضربه مغزی شدن و چپ کردن برق گرفتگی هم داشته باشیم
    خخخخ

  9. پلتفرم باید عوض بشه نه فقط قیافه

  10. شما همون پراید و تیبا درست کنید این کارا به شما نیومده

  11. بقیه شرکتا هیبریدی و برقی میزنن ماهم داریم مثلا برقی میزنیم

  12. بهتره به جای استفاده از موتور برقی در ساینا، بر روی یک نیو فیس جدید، این موتور اسنفاده می شد.