کارت گرافیک Radeon Vega Mobile

کارت گرافیک Radeon Vega Mobile با قابلیت‌های منحصر به فرد رونمایی شد

کارت گرافیک Radeon Vega Mobile در نمایشگاه CES 2018 توسط ای ام دی معرفی شد تا در آینده در لپ تاپ ها، ماشین‌های یادگیری و سیستم‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

برای سال 2018، شرکت AMD روی نوآوری‌های قبلی خود یعنی پردازنده های رایزن و کارت های گرافیک سری Radeon Vega متمرکز خواهد شد. در واقع، توانایی‌های بسیار بالای Radeon Vega سبب شده تا حتی رقیب این شرکت یعنی اینتل نیز برای چیپ‌های مخصوص لپ تاپ آینده خود، از آنها استفاده کند. حالا در لاس وگاس هستیم و ای ام دی از کارت گرافیک Radeon Vega Mobile به عنوان رقیب جدی کارت‌های سری GTX-10 انویدیا پرده برداشته است. علاوه بر یک ماشین یادگیری جدید، از معماری Vega در چیپ‌های دسکتاپ رایزن نیز استفاده خواهد شد.

اگرچه فعلا اطلاعات چندانی در رابطه با کارت گرافیک Radeon Vega Mobile و مشخصات آن در دست نیست، اما معرفی آن در CES دور از انتظار نبود. گیمرها مدت زمان زیادی در انتظار کارت گرافیک Radeon Vega Mobile و بهره‌گیری از آن در لپ تاپ های مخصوص بازی بودند. اکتبر گذشته، سازندگان اعلام کردند از معماری Vega در پردازنده‌های موبایلی رایزن استفاده خواهند کرد. حالا زمان زیادی از محقق شدن این موضوع نمی‌گذرد که ای ام دی می‌گوید از این گرافیک جدید در اولترا بوک ها استفاده خواهد شد و کاربران باید محصولات بزرگ و قطور را فراموش کنند.

کارت گرافیک Radeon Vega Mobile

در رابطه با چیپ‌های دسکتاپ، APU یا واحدهای پردازش شتاب‌یافته جدید Ryzen 5 2400G با قیمت 169 دلار و Ryzen 3 2200G با قیمت 99 دلار، قرار است با گرافیک‌های Radeon Vega توسعه پیدا کنند. موضوعی که بیش از موارد دیگر جذابیت دارد، توانایی و میزان قدرت پردازشی این چیپ‌ها علی‌رغم قیمت پایین آنها است. ای ام دی می‌گوید پردازنده 2400G در بنچمارک 3D Mark Timespy، امتیازی یکسان با پردازنده قدرتمند Core i5 8400 (با قیمت 199 دلار) و کارت گرافیک GT 1030 که با قیمت 80 دلار به فروش می‌رسد را به دست آورده است. در این صورت، حداقل با تکیه بر ادعای AMD، می‌توان گفت چیپی 169 دلاری توانایی غلبه بر دو قطعه 280 دلاری را دارد.

در آینده می‌توانیم شاهد بهره‌گیری از کارت‌های گرافیک Radeon Vega در چیپ Ryzen 3 و واحدهای پردازش شتاب‌یافته Ryzen Pro برای استفاده‌های اقتصادی نیز باشیم. اگر به دنبال ویرایش ارتقایافته این معماری هستید، سازندگان می‌گویند در ماه آوریل، نسل دوم از چیپ‌های دسکتاپ رایزن را به عنوان اولین محصولات 12 نانومتری این شرکت معرفی خواهند کرد. فراتر از آن، ای ام دی از پایان طراحی و احتمال معرفی Zen 2 در سال 2019 خبر داده است. همچنین، مهندسان این شرکت روی دنباله Radeon Vega با نام “Navi” که با فناوری ساخت 7 نانومتری تولید خواهد شد، مشغول فعالیت هستند. نسل بعدی این معماری نیز با فناوری ساخت +7 نانومتری در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

هرچند، AMD پیش از کلید زدن این طرح‌های متعلق به آینده، کار را با اولین چیپ 7 نانومتری خود یعنی Radeon Instinct Vega آغاز خواهد کرد. هماند سایر محصولات Instinct این شرکت، ما با کارت گرافیکی که به صورت اختصاصی برای سیستم‌های ماشین یادگیری طراحی و تنظیم شده، رو به رو هستیم. این کارت گرافیک با پشتیبانی از بسته‌های نرم افزاری و کتابخانه‌های جدید در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت تا آنها، اپلیکیشن های مبتنی بر یادگیری ماشینی را آسان‌تر طراحی و تولید کنند. به علاوه، شما قادر به پورت کردن اپلیکیشن هایی که با سخت افزار CUDA شرکت انویدیا توسعه پیدا کرده‌اند، خواهید بود و با کمی زمان، می‌توانید آنها را برای معماری Vega بهینه کنید. به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های رویکرد AMD و NVIDIA در زمینه یادگیری ماشینی نیز می‌توان به تکیه ای ام دی بر سیستم‌های متن باز اشاره کرد، در حالی که انویدیا از ابزار اختصاصی خود استفاده می‌کند.

کارت گرافیک Radeon Vega Mobile

در رابطه با رخنه‌های Meltdown و Spectre برای پردازنده‌ها، Mark Papermaster، مدیر ارشد فناوری ای ام دی، با تکرار گفته‌های قبلی خود اعلام کرد این شرکت توجه ویژه‌ای به امنیت دارد. او ضمن اشاره به اینکه Meltdown فقط پردازنده‌های اینتل را آلوده کرده بود، گفت تفاوت‌های معماری AMD به معنی نزدیک به صفر بودن وجود رخنه امنیتی در محصولات این شرکت است. همچنین وی اشاره کرد که اغلب مشکلات مربوط به Spectre، با به‌روزرسانی‌های سیستم عامل و نرم افزارها برطرف شده‌اند. در نهایت، AMD مدعی شده که این موارد تاثیر “تاچیزی” بر عملکرد پردازنده داشته‌اند. هرچند، این موضوع بنا بر شرایط می‌تواند تغییر کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    این کارت گرافیت ب درد بازی هایی مثل پس 20 میخوره؟؟؟