استیو یگ

استیو یگ: گوگل مغرور و محافظه‌کار بوده و دیگر نوآور نیست!

یک کارمند گوگل بعد از 13 سال خدمت در این شرکت آن را ترک کرد. او درباره گوگل که بیش از یک دهه در آن مشغول به فعالیت بوده و پست‌های مهمی داشته است حرف‌های جالبی زد که قابل تامل هستند. در ادامه به پای صحبت‌های استیو یگ (Steve Yegge) می‌نشینیم.

استیو یگ بعد از سیزده سال فعالیت در گوگل، این غول دنیای نرم افزار و پادشاه وب، آن را ترک کرد. این خبر به تنهایی برای تبدیل شدن به تیتر بیشتر رسانه‌ها کافی بود، اما صحبت‌های وی درباره شرکت گوگل بیشتر جنجال به پا کرد. صحبت‌های او قابل تامل بوده و سبب می‌شوند دید بهتری نسبت به گوگل پیدا کنیم.

بر اساس گفته‌های استیو یگ که در سمت مهندس نرم افزار ارشد در گوگل فعالیت می‌کرد، گوگل مدت‌ها است تبدیل به شرکتی صد در صد متمرکز بر روی رقبا شده است، به جای این که بر روی مشتریان و کاربران تمرکز داشته باشد. این موضوع اصلی‌ترین دلیل استیو برای ترک گوگل بوده است، چرا که او عقیده دارد چنین شرکتی دیگر امیدبخش نیست. در حال حاضر، تنها دلیلی که به طور عمومی درباره ترک گوگل توسط استیو یگ مطرح شده، تمرکز محض شرکت برای رسیدن به رقبا و پیشی گرفتن از آن‌ها است. البته او در صحبت‌های خود به چند نکته ریز و درشت دیگر نیز اشاره کرده است.

استیو یگ

او علت اصلی ترک شرکت را عدم نوآور بودن آن عنوان کرد که نتیجه محافظه‌‌کاری و تمرکز بر روی رقبا است. استیو عقیده دارد گوگل مدت‌ها است توانایی خود برای نوآور بودن را از دست داده و اکنون شرکتی محافظه‌کار محسوب می‌شود، به طوری که بیشتر تلاشش، حفظ آن چیزهایی است که اکنون در اختیار دارد. عدم ریسک کردن و محافظه‌کار بودن سبب می‌شود شرکت از تلاش برای نوآوری خودداری کند. دلیل دوم، غرق شدن گوگل در سیاست‌ها است.

گوگل به خود مغرور شده است!

اما دلیل سوم ترک گوگل توسط استیو یگ مغرور بودن این شرکت به شمار می‌آید. وقتی شرکتی همچون گوگل تا این اندازه به موفقیت دست پیدا می‌کند، حس شکست ناپذیری رفته رفته آن را احاطه می‌کند و تکبر پدیدار می‌شود. از خود راضی شدن، از بین رفتن حس ارتباط گرم با کاربران و مشتریان، تصمیم‌گیری‌های استراتژیک ضعیف و دیگر موارد در ادامه مغرور شدن پدید می‌‌آیند. استیو یگ با این حال همچنان عقیده دارد گوگل، یکی از بهترین مکان‌های روی کره زمین است که هر انسانی می‌تواند در آن کار کند.

استیو یگ گوگل را محافظه‌کار خطاب می‌کند

به عقیده این کارمند قدیمی، بسیاری از محصولات گوگل که طی سال‌های اخیر معرفی شده‌اند، تنها پاسخی به محصولات رقبا بوده و در بازخورد به نیاز و درخواست‌های کاربران تولید نشده‌اند. به عنوان نمونه می‌توان به شبکه اجتماعی گوگل پلاس اشاره کرد که پاسخ مستقیمی به فیس بوک محسوب می‌شود. گوگل کلاد در پاسخ به وب سرویس آمازون، پیام‌رسان الو در پاسخ به واتس اپ، وی چت و فیس بوک مسنجر و گوگل اسیستنت در پاسخ به آمازون الکسا ارائه شده است. آن‌ها از ریشه نوآورانه نیستند، بلکه دلیل توسعه آن‌ها، قد علم کردن در مقابل محصولات شرکت‌های رقیب بوده است. به همین دلیل در ذات خود نوعی کپی به شمار می‌آیند! به عقیده استیو یگ گوگل چشمان خود را بر روی مشتریان بسته و به شرکت‌های رقیب خیره شده است.

گوگل

البته همه چیز آن طور که استیو بیان کرده منفی نیست و به طور بالعکس، شرکت‌های زیادی نیز طی سال‌های اخیر از محصولات، سرویس‌ها و خدمات گوگل کپی‌برداری کرده‌اند، اما این شرکت در پایان داستان نقل شده توسط کارمند قدیمی آن، تبدیل به شخصیت بد داستان شده و مدت‌ها است دیگر محلی امیدبخش به منظور کار کردن به شمار نمی‌آید.

طبق گفته‌های استیو یگ گوگل تنها کمپانی نیست که چنین استراتژی را در نظر گرفته است. اوراکل، توییتر، اپل، ای بی، مایکروسافت، ادوبی و تعدادی دیگر از شرکت‌های واقع در سیلیکون ولی استراتژی‌های مشابهی دارند.

البته این نخستین مرتبه‌ای نیست که یگ توجه رسانه‌های خبری را به خود جلب کرده است. او در سال 2011 با انتشار یک نقد تند درباره استراتژی ناکارآمد گوگل پلاس به صورت اتفاقی، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. به طور تعجبی این مطلب به اخراج او از شرکت ختم نشد. این فرد حتی از جف بزوس نیز چندین پیشنهاد کار داشته است، اما در آن زمان موسس و مدیر عامل آمازون را دزد دریایی خطاب می‌کرد!