مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ در کنگره سنا بابت رسوایی‌های امنیتی فیسبوک توضیح داد

مارک زاکربرگ ، بنیان‌گذار فیس بوک،‌ در کنگره سنای آمریکا حاضر شد و بابت رسوایی کمبریج آنالیتیک و نقض حریم شخصی و درز اطلاعات میلیون‌ها کاربر این شبکه اجتماعی عذرخواهی کرد.

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، موسس و مدیرعامل فیس بوک، روز سه شنبه 21 فروردین در مقابل نمایندگان سنای آمریکا حاضر شد و در خصوص نقض حریم خصوصی و افشای اطلاعات 87 میلیون کاربر این شبکه اجتماعی توضیحاتی را ارائه کرد. افشای اطلاعات میلیون‌ها کاربر Facebook به شرکت‌ها و کمپین‌های انتخاباتی مانند کمپین سال 2016 دونالد ترامپ توسط شرکت تحلیل داده کمبریج آنالیتیک (Cambridge Analytica) در هفته‌های گذشته، کمپانی فیس بوک و مدیرعامل آن را با بحرانی جدی مواجه کرده و بسیاری از کاربران و شرکت‌های دنیا با پاک کردن حساب کاربری خود، این شبکه اجتماعی را تحریم کرده‌اند.

کمبریج آنالیتیکا، یک شرکت خصوصی است که در زمینه واکاوی و پردازش داده در زمینه انتخابات فعالیت می‌کند و در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 و همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا در سال 2016 فعالیت داشته است. همچنین گفته شد عوامل روسیه با استفاده از فیس بوک توانسته‌اند اطلاعات نادرستی را در مقیاس گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند و به همین دلیل، زاکربرگ و گروه فیس بوک در ارتباط با دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به روی کار آمدن دونالد ترامپ انجامید، متهم شناخته شدند.

عذرخواهی رسمی مارک زاکربرگ

بر همین اساس قرار شد مدیرعامل فیس بوک در جلسه علنی کمیته قضایی و کمیته بازرگانی سنای آمریکا حضور پیدا کرده و شهادت دهد. وی روز دوشنبه و پیش از جلسه غیرعلنی با نمایندگان سنا، با انتشار یک بیانیه نسبت به کم‌کاری فیس بوک برای جلوگیری از سوءاستفاده و افشای اطلاعات کاربران عذرخواهی کرده بود. مارک زاکربرگ در این شهادت‌نامه کتبی که خطاب به کمیته انرژی و بازرگانی کنگره ایالات متحده آمریکا منتشر شده، نوشت کاملا مشخص است که ما اقدامات لازم را برای جلوگیری از آسیب ناشی از سوءاستفاده از این ابزارها انجام ندادیم. او در ادامه ضمن قبول کردن مسئولیت شخصی نسبت به این رسوایی، اظهار کرد من فیس بوک را شروع کرده‌ام و آن را می‌گردانم، بنابراین مسئولیت آن چه اتفاق افتاد بر عهده من است.

مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ مجموعه‌ای از ضعف‌ها و کم‌کاری‌های فیس بوک را قبول کرد و وعده داد که این مشکلات را برطرف می‌کند. وی گفت فیس بوک به میدان نبرد دائمی با عوامل روسیه تبدیل شده که می‌خواهند از این شبکه بهره‌برداری کنند. مواجهه با عوامل روسیه در فیس بوک، نوعی مسابقه تسلیحاتی است که عوامل روسیه هر روز در این نبرد مهارت بیشتری پیدا می‌کنند.

از این که در شناسایی فعالیت روسیه سریع نبودم پشیمانم

مدیرعامل فیس بوک از این که نتوانسته سرعت عمل بیشتری در شناسایی فعالیت عوامل روسیه در فیس بوک داشته باشد ابراز پشیمانی کرد و گفت فیس بوک اکنون در حال توسعه تکنولوژی‌هایی برای شناسایی و مسدود کردن حساب‌های کاربری جعلی است. او اعلام کرد رابرت مولر، بازپرس ویژه تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا با کارکنان فیس بوک مصاحبه و بازجویی کرده، اما دیداری با وی نداشته است. زاکربرگ جزئیات بیشتری در مورد این دیدارها اعلام نکرد و گفت همکاری فیس بوک با مولر محرمانه است.

مارک زاکربرگ

بیل نلسون، نماینده دموکرات سنا از ایالت فلوریدا در جلسه پرسش و پاسخ از مدیرعامل فیس بوک پرسید آیا فیس بوک برای حذف تبلیغات، کاربران را مجبور به پرداخت هزینه می‌کند؟ زاکربرگ در پاسخ به این سوال گفت ما در حال حاضر گزینه‌ای برای پرداخت هزینه حذف تبلیغات نداریم. ما به ارائه سرویس پشتیبانی مربوط به تبلیغات فکر می‌کنیم تا همه بتوانند بدون پرداخت هزینه به هم مرتبط شوند. ما می‌خواهیم سرویس رایگانی را ارائه کنیم که همه توانایی استفاده از آن را داشته باشند.

مارک زاکربرگ در سخنرانی خود در کمیته سنا با اعتراف به افشای اطلاعات کاربران و قبول مسئولیت آن، اظهار کرد:

روشن است که ما به اندازه کافی برای جلوگیری از سوءاستفاده از ابزارهای فیس بوک و آسیب رسیدن به کاربرانمان تلاش نکرده‌ایم. این موضوع در خصوص اخبار جعلی، دخالت خارجی‌ها در انتخابات و انتشار سخنان نفرت‌پراکنی صدق می‌کند. ما متوجه شدیم که مرتبط کردن مردم به یکدیگر کافی نیست و باید اطمینان پیدا کنیم که این ارتباط مثبت است. این که به مردم مکانی برای رساندن صدایشان بدهیم کافی نیست و باید مطمئن شویم که از این جایگاه برای آسیب رساندن به دیگران استفاده نشود.

برخی سناتورها نیز سوال‌هایی در مورد کارکرد دقیق فیس بوک پرسیدند؛ این که آیا فیس بوک حتی وقتی کاربران آنلاین نیستند، داده‌های مرورگرهای آن‌ها را ردیابی می‌کند؟ آیا اپلیکیشن‌های دیگر می‌توانند اطلاعات کاربران را در سطح گسترده جمع‌آوری کنند؟ آیا اطلاعات کودکان نیز جمع‌آوری می‌شود؟ داده‌های کاربرانی که حسابشان را پاک کرده‌اند تا چه مدتی نگهداری می‌شود؟ مارک زاکربرگ اعلام کرد که پاسخ این سوال‌ها را نمی‌داند و تیم او پاسخ را برای سناتورها فراهم می‌کنند.

زاکربرگ در ادامه صحبت‌هایش به جنبه‌های مفید فیس بوک مانند نقشش در جنبش Metoo و کمک به آوارگان طوفان هاروی اشاره کرد و افزود برای جبران خسارات و پیش‌گیری از رخ دادن اتفاقات مشابه در آینده اقداماتی را انجام خواهد داد. وی اضافه کرد اول باید در رابطه با اطلاعاتی که کمبریج آنالیتیکا لو داده تحقیق کنیم. ما اکنون می‌دانیم که این شرکت از طریق خرید اطلاعات به آن‌ها دسترسی پیدا کرده است. آن‌ها به ما گفته بودند که اطلاعات را حذف کرده‌اند، اما در سال گذشته متوجه شدیم که این طور نبود. در مرحله بعد هم باید مطمئن شویم که توسعه‌دهندگان نرم افزارها از اطلاعات کاربران سوءاستفاده نمی‌کنند و برای این کار، تمام اپلیکیشن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. نوش دارو پس از مرگ سهراب چه خوش؟

  2. بفرما هیچ کاری بهش نکردنم ولش کردن بعد بگید اون طرف قانون داره نخیر همش پوله پول

  3. چقدرم رو داره شیر برج

  4. اخرش همه چی به خوبی و خوشی تموم شد؟