حیوان مرگبار

با 24 حیوان مرگبار ساکن کره زمین آشنا شوید

سالانه انسان‌های زیادی به دست برخی از موجودات و حیوانات این کره خانگی می‌میرند. در این مطلب با مرگبارترین حیوانات دنیا آشنا خواهیم شد. بهتر است اکنون که نام این بیست و چهار حشره و حیوان مرگبار را می‌دانید، شدیدا از آن‌ها دوری کنید!

انسان‌ها به دلایل مختلفی جان خود را از دست می‌دهند. ابتلا به یکی از انواع سرطان‌ها، سکته قلبی و یا مغزی، سوانح رانندگی، سوانح هوایی و پرت شدن از ارتفاع تنها بخشی از حوادث بی‌شماری هستند که به مرگ ختم می‌شوند. ممکن است دلیل خداحافظی یک انسان با زندگی شیرین، مواجهه با یک حیوان مرگبار باشد. پس بهتر است همانطور که برای سلامت قلبتان اهمیت قائل شده و حین رانندگی حواس خود را حسابی جمع می‌کنید، از این حشره‌ها و حیوان‌های مرگبار نیز دور بمانید.

گفتنی است این لیست از آخر به اول مرتب شده است. به عبارت دیگر، در ابتدا موجوداتی که آمار کشته شدن به دست آن‌ها کمتر است را عنوان کرده و سپس بر اساس افزایش این تعداد، در لیست جلو می‌رویم.

تمساح

حیوان مرگبار

آیا می‌دانستید احتمال کشته شدن یک فرد توسط دستگاه‌های فروش خودکار نوشیدنی و یا غذا، سیزده برابر بیشتر از احتمال خورده شدن توسط تمساح است؟ شاید بتوان دلیل این امر را مواجهه همیشگی با دستگاه‌های خودکار دانست، اما برخی افراد در طول عمرشان حتی یک مرتبه نیز یک تمساح را از نزدیک ملاقات نمی‌کنند.

با این حال، در شرایطی که فردی یک مرتبه مقابل تمساح و یک مرتبه در برابر ماشین وندینگ قرار می‌گیرد، کفه ترازو کاملا به سمت حیوان مرگبار قضیه سنگینی می‌کند، چرا که کشته شدن به دست ماشین فروش خودکار اتفاقی است، اما تمساح با غرض، به قصد خوردن فرد می‌آید. به دلیل عدم زندگی این حیوان مرگبار در نزدیکی محل زندگی انسان‌ها، سالیانه فقط 1 نفر به دست آن کشته می‌شود. همچنین آن‌ها به اندازه کروکودیل‌ها، که در لیست ما حضور پررنگی دارند، شکارچی‌های قهاری نیستند.

کوسه

حیوان مرگبار

انواع کوسه‌ها را باید جزو درنده‌ترین موجودات کره زمین دانست، اما مجددا به خاطر عدم زندگی انسان‌ها در محیط زندگی آن‌ها، سالیانه در سراسر دنیا فقط 5 نفر به دست این موجود مرگبار و درنده جانشان را از دست می‌دهند. این افراد جزو غواصانی هستند که برای امور پژوهشی، تفریحی و یا مستندسازی به دل آب زده‌اند و یا ممکن است کسانی باشند که بدون اطلاع از موجودات درنده یک محیط، در آب‌های آزاد آن شنا می‌کنند.

گرگ

حیوان مرگبار

بین قرن چهاردهم و نوزدهم میلادی، گرگ‌ها در سراسر دنیا سالیانه نزدیک به صدها نفر را می‌کشتند. شاید دلیل نام بردن از این حیوان به عنوان موجودی خبیث در کتاب‌های کودکان را بتوان همین مورد دانست. با این حال، اکنون آمار مرگ و میر ناشی از حمله گرگ‌ها شدیدا کاهش یافته و به حدود 10 مورد در هر سال رسیده است.

گرگ‌ها ماهیتی درنده داشته و از این کار لذت می‌برند. نمونه آن‌ را می‌توان در زمان حمله یک گرگ به گله گوسفندها مشاهده کرد. یک گوسفند بالغ، برای یک گرگ بسیار گرسنه کافی و حتی زیاد است، اما یک گرگ هرگز یک گوسفند را نکشته و خود را از آن سیر نمی‌کند، بلکه تا جای ممکن، همه گوسفندهای گله را از زیر تیغ گذرانده و تکه پاره می‌کند. پس سیر یا گرسنه بودن تاثیری در خوی درندگی این حیوان مرگبار ندارد.

اسب

حیوان مرگبار

در لیست مرگبارترین حیوانات دنیا، قبل از تمساح، کوسه و گرگ به عنوان موجوداتی درنده، وحشی، خونخوار و دارای دندان‌های تیز و برنده، با موردی تعجب‌آور رو به رو می‌شویم! دلیل این تعجب، گیاه‌خوار بودن اسب‌ها و رفتار متعادل و توام با آرامش آن‌ها با انسان‌ها است.

اما دلیل کشته شدن سالیانه حدود 20 نفر به دست اسب‌ و تبدیل آن به یک حیوان مرگبار همان دلیل مرگبار بودن ماشین وندینگ است. انسان‌های زیادی برای تفریح و یا حتی جابه‌جایی در محیط‌های دور افتاده از این موجود استفاده می‌کنند. افزایش ارتباط سبب می‌شود احتمال بروز حادثه نیز زیاد شود. لگدهای این حیوان به اندازه‌ای قدرتمند است که برای از پا در آوردن یک انسان کفایت می‌کند! پس حین اسب سواری، حتما به صحبت‌های مربی خوب گوش بدهید. یک حرکت اشتباه حیوان را عصبانی کرده و لگدی روانه‌تان خواهد شد.

پلنگ

حیوان مرگبار

در بین گربه‌سانان، پلنگ وحشی‌ترین مورد نیست، اما کاهش زیستگاه‌های آن سبب شده این حیوان گهگاه رفتارهای بسیار وحشیانه‌ای از خود بروز بدهد. در سال حدود 30 نفر به دست پلنگ‌ها کشته می‌شوند.

مورچه

حیوان مرگبار

وقتی صحبت از مورچه مرگبار به عنوان می‌آید، باید ذهن خود را از موجودات بی‌آزاری که در گوشه و کنار خانه و یا دیگر مکان‌های زندگی انسان‌ها می‌ببینید، دور کنید. مورچه آتشین یکی از خطرناک‌ترین موجودات دنیا بوده و سالیانه به طور متوسط 30 نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

آن‌ها به صورت گروهی به طعمه حمله کرده و راه فراری برایش نمی‌گذارند. همچنین گاز مورچه‌های آتشین شدیدا دردناک و خطرناک بوده و قادر هستند سمی کشنده به بدن طعمه تزریق کنند.

عروس دریایی

حیوان مرگبار

گول ظاهر زیبای عروس دریایی را نخورید، چرا که بیشتر حیوانات آبزی و کشنده کره زمین، همانند این موجود بسیار زیبا هستند. در سال حدود دویست هزار نفر در سراسر دنیا توسط این حیوان مرگبار زخمی شده و در نهایت حدود 40 مورد به مرگ ختم می‌‌شود.

زنبور

حیوان مرگبار

تولیدکننده عسل به عنوان ماده‌ای که خوردن آن میزان و کیفیت عمرتان را شدیدا افزایش خواهد داد، می‌تواند به طور بالعکس عمرتان را کوتاه کند. آنافیلاکسی ناشی از نیش زنبورها سبب می‌شود یک نیش کوچک، در برخی موارد به مرگ قربانی ختم شود. آنافیلاکسی در واقع یک واکنش آلرژیک جدی محسوب می‌شود که به صورت ناگهانی آغاز شده و احتمال دارد منجر به مرگ شود.

آهوی کوهی

حیوان مرگبار

چموش و بسیار چابک بودن انواع آهوها و گوزن‌ها سبب شده تعداد انسان‌هایی که سالیانه به دست آن‌ها کشته می‌شوند سه رقمی باشد. اگر از شنیدن نام آهو به عنوان حیوان مرگبار دارای متوسط آمار قتل 130 نفر در هر سال متعجب شده‌اید، مطمئنا تاکنون حین رانندگی در جاده، یکی از آن‌ها جلویتان سبز نشده است. پس آن‌ها فقط به وسیله حمله مستقیم سبب مرگ نشده و در بیشتر مواقع، به وسیله ایجاد سوانح رانندگی، حوادثی تلخ را رقم می‌زنند.

بوفالوی آفریقایی

حیوان مرگبار

بوفالوها سالیانه حدود 200 نفر را روانه زندگی بعد از مرگ می‌کنند. بوفالوهای نر در بین گله‌ها نقش محافظ را داشته و معمولا از دور مراقب دیگر اعضای گله هستند. به همین دلیل تعداد قابل توجهی از انسان‌های کشته شده به دست آن‌ها، از پشت غافلگیر می‌شوند.

با انصاف بوده و این موجود را وحشی خطاب نکنید! بوفالو به خاطر احساس خطر انسان را می‌کشد، اما انسان طمعکار، برای سود مالی خود سالیانه بیش از 200 بوفالو را کشته و پوستش را جدا می‌کند.

شیر

حیوان مرگبار

همه موجودات از جمله انسان ضعیف، باید از سلطان جنگل هراسان باشند. شیر موجودی فوق‌العاده درنده بوده و انسان را همانند دیگر حیوانات به چشم طعمه‌ای لذیذ می‌بیند. اگر یک شیر سابقه اسارت توسط انسان را داشته باشد، بدون شک حین مواجهه با ما، رحمی از خود نشان نخواهد داد. شکار کردن، ماهیت و ذات شیر است، پس شدیدا از رویارویی با آن دوری کنید. طبق آمار، هر سال حدود 250 انسان به دست این حیوان مرگبار کشته می‌شوند.

فیل

حیوان مرگبار

فیل‌ها برخلاف گرگ‌ها و شیرها، ماهیتی درنده و قاتل ندارند، به همین دلیل اگر انسان‌ها به حریم خصوصی آن‌ها احترام بگذارند، از این حیوانات نیز گزندی به ما نخواهد رسید.

اما متاسفانه توریست‌ها متوجه این موضوع نبوده و بیش از حد به این حیوان و مخصوصا بچه آن نزدیک می‌شوند. به صدا در آمدن زنگ خطر برای فیل، مساوی با تبدیل شدن آن به یکی از وحشی‌ترین موجودات زمین است. از بین 500 نفری که سالیانه به دست فیل‌ها کشته می‌شوند، برخی شکارچی‌های بخت برگشته‌ای هستند که به جای شکار کردن فیل، به دست آن شکار شده‌اند!

اسب آبی

حیوان مرگبار

گول ظاهر خوابالوی اسب آبی را نخورده و تصوراتی که بر اساس کارتون‌ها از این موجود دارید را کنار بگذارید، چرا که در صورت ورود انسان به قلمروی آن، تبدیل به یکی از مرگبارترین حیوانات خواهند شد. آمار کشته شدگان به دست این موجود طی هر سال، حدود 500 نفر است.

بهتر است فرق بین وحشی و یا درنده بودن یک حیوان را درک کنید. به عنوان نمونه، شیر و یا مخصوصا گرگ ماهیتی درنده دارند، به همین دلیل با احساس وجود شما، به سمتتان حمله‌ور خواهند شد، حتی اگر برایشان تهدیدی نباشید. اما بیشتر حیوانات وحشی که انسان‌ها را به گور می‌فرستند، بدون نزدیک شدن ما به آن‌ها، خطر چندانی ندارند. به عبارت دیگر، این ما هستیم که خوی وحشی‌گری آن‌ها را فعال کرده و سبب می‌شویم آن رویشان را نشانمان بدهند!

کروکودیل

حیوان مرگبار

دلیل بالا بودن آمار مرگ و میر به دست کروکودیل‌ها، فقط بی‌توجهی انسان‌ها نیست، بلکه باید بخشی از قضیه را متاثر از حرفه‌ای بودن این حیوان مرگبار در امر شکار بدانیم! در صورتی که داخل آب، وارد قلمرو آن‌ها شویم، هیچ شانسی در برابرشان نخواهیم داشت. حتی در خشکی نیز به سختی می‌توان بعد از ورود به قلمرو کروکودیل، از دست آن جان سالم به در برد.

آمار اعلام شده، بر اساس اخباری است که رسانه‌ای می‌شوند، اما بیشتر مرگ و میرها به دست این حیوان قاتل، در مناطق بسیار دورافتاده رخ می‌دهند. به همین دلیل می‌توان به جرات گفت تعداد کشته‌شدگان به دست کروکودیل‌ها در هر سال، از آمار هزار نفری اعلام شده بیشتر است.

کرم روده

حیوان مرگبار

انگل‌ها از روش‌های مختلف همچون آب و غذای آلوده وارد بدن انسان شده و مدت‌ها بدون بروز هر گونه علائمی، در معده و یا روده زندگی می‌کنند. آمار ابتلا به این نوع انگل‌ها بسیار بالا است، اما در برخی موارد قضیه به اندازه‌ی از پا در آمدن فرد بیمار حاد می‌شود. متوسط تعداد افراد کشته شده توسط آن در هر سال 2 هزار نفر است.

کرم آسکاریس

حیوان مرگبار

این موجود در روده کوچک انسان برای خود زندگی شکیل و لوکسی فراهم کرده و با تغذیه از مواد غذایی وارد شده به بدن ما، همینطور بزرگتر و بزرگتر می‌شود. وجود آن در روده کوچک در نحوه مصرف غذای انسان تاثیر گذاشته و در برخی موارد سبب واکنش نشان دادن بافت‌های بدن می‌شود. بعد از بزرگ شدن کرم، کم کم راه‌های روده بسته می‌شود که نتیجه آن مشخص است. این موضوع سبب می‌شود از بین مبتلایان به کرم آسکاریس، سالیانه 2 هزار و پانصد نفر جانشان را از دست بدهند.

عقرب

حیوان مرگبار

با جلو رفتن در لیست، تعداد مرگ و میرهای حاصل شده توسط حیوانات بیشتر می‌شود. همانند مارها، نیش همه عقرب‌ها نیز کشنده نیست، اما از آنجایی که اغلب ما قادر به تشخیص سمی و یا غیر سمی بودن خزندگان و عنکبوتیان نیستیم، بهتر است در صورت مواجهه با هر مورد، فرار را به قرار ترجیح دهید. کافی است بدانید عقرب زرد، مرگبارترین نوع این جانور است. متوسط آمار مرگ و میر توسط عقرب‌ها 3 هزار و دویست و پنجاه مورد است.

حلزون آب شیرین

حیوان مرگبار

با دیدن نام حلزون به عنوان یک حیوان مرگبار احتمالا شاخ در آورده‌اید. آن‌ها انگلی از خود ترشح می‌کنند که مسبب تب حلزون یا همان شیستوستومیوز است. پدید آمدن مشکلات گوارشی شدید، از بین رفتن قدرت باروری و مخصوصا ابتلا به سرطان مثانه اصلی‌ترین عوارض نوشیدن آب شیرینی است که این نوع حلزون درونش وجود دارد. سالیانه 10 هزار نفر در اثر مبتلا شدن به تب حلزون جانشان را از دست می‌دهند. پس یک جانور مرگبار، لزوما خونخوار، وحشی، درنده و درشت اندام نیست، بلکه می‌تواند همچون حلزون، با پنبه سر ببرد!

حشره قاتل

حیوان مرگبار

این موجود از طریق مدفوعش یک انگل بسیار خطرناک را منتشر کرده و سبب بروز حالتی تحت عنوان بیماری شاگاس می‌شود. این اتفاق سبب خواهد شد قلب و یا حتی مغز باد کرده و متورم شود. این حالت مرگ‌آور بیماری شاگاس سالیانه سبب مرگ حدود 10 هزار نفر می‌شود.

مگس تسه تسه

حیوان مرگبار

بیماری خواب اتفاق وحشتناکی است که در اثر انگل منتقل شده به بدن انسان توسط مگس تسه تسه به وجود می‌آید. بعد از ورود انگل، راه درمان وجود دارد، اما از آنجایی که این حشره در مناطق محروم آفریقا مردم را نیش می‌زند، افراد جانشان را از دست می‌دهند. مرگ در اثر نیش مگس تسه تسه بعد از چند سال آلودگی رخ می‌دهد. آمار مرگ و میر ناشی از آن، سالیانه حدود 10 هزار نفر است.

سگ

حیوان مرگبار

بهترین دوست برخی انسان‌ها، که دیدن ویدیوهای حرکات جالب و دوستانه‌اش در اینستاگرام هر فردی را به داشتن یک سگ تشویق می‌کند، قادر است تبدیل به یک کابوس شود. البته نیازی به نگرانی نیست، چرا که این سگ‌های خانگی نیستند که مرگ سالیانه 25 هزار نفر را رقم می‌زنند. حمله مستقیم سگ‌های هار و مخصوصا گاز آن‌ها، سبب مرگ مستقیم و غیر مسقیم انسان‌ها می‌شوند.

اما موضوع به همین قضیه ختم نمی‌شود. بر اساس گفته‌های رییس سازمان جهانی بهداشت، آمار واقعی کشته‌شدگان در اثر گاز گرفته شدن توسط سگ‌های هار، سه برابر بیش از تعداد ذکر شده در بالا است. پس توصیه می‌کنیم فقط با سگ‌های شناسنامه‌دار و واکسن خورده دوست شوید!

مار

حیوان مرگبار

مارها در لیست ما، سومین حیوان مرگبار کره زمین شناخته شده و سالیانه 50 هزار نفر را به کام مرگ می‌کشانند. مجددا به خاطر احتمال عدم تشخیص نیش‌دار و بدون نیش و یا کشنده بودن و یا نبودن سم آن، در صورت مواجهه با هر ماری فرار کنید. به عنوان نمونه، احتمال کشته شدن به وسیله نیش مارهای واقع در ایالات متحده آمریکا تقریبا صفر است، اما مارهای نقاط کویری، شدیدا کشنده و مرگبار هستند.

انسان

حیوان مرگبار

امیدواریم ما را به خاطر آوردن نام انسان در جایگاه دوم لیست مرگبارترین «حیوانات» دنیا ببخشید، اما این واقعیتی غیر قابل انکار است. انسان دارای ظرفیتی فوق‌العاده است، به طوری که قادر است به درجه‌ای بالاتر از موجودات افسانه‌ای درون داستان‌های اساطیری دست پیدا کرده و یا به درجه‌ای پست‌تر از حیوانات فاقد شعور برسد.

تا اینجا آمار مرگ و میر توسط هر حیوان مرگبار، با شیبی ملایم افزایش پیدا می‌کرد، اما در مقایسه با مورد قبلی یعنی تعداد کشته‌شدگان توسط مارها، این آمار برای انسان ناگهان ده برابر شده است. انسان‌ها هر سال 475 هزار نفر از هم‌نوعان خود را می‌کشند.

پشه

حیوان مرگبار

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، پشه‌ها هر سال مسبب مرگ یک میلیون انسان می‌شوند! بیشتر این مرگ‌ها توسط پشه مالاریا رخ می‌دهند. بعد از آن باید به ویروس نیل غربی و تب دنگی اشاره کنیم که شدیدا مرگبار بوده و توسط نیش دو نوه پشه خاص منتقل می‌شوند.