پیام رسان های داخلی

چه تعداد کاربر در هر یک از پیام رسان های داخلی عضو شده است؟

پیام رسان های داخلی پس از فیلتر شدن تلگرام و تبلیغات فراوان برای آن‌ها، توانستند تعدادی کاربر را به خود جذب کنند. در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که هر یک از پیام رسان های ایرانی چند عضو دارند؟

چند سالی می‌شود که پیام رسان های داخلی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، اما در چند ماه اخیر و پس از فیلتر شدن تلگرام در اردیبهشت‌ماه، تبلیغات زیادی برای عضویت کاربران در این پیام رسان‌ها شد و آنها نیز فرصت پیدا کردند تا تعدادی کاربر را به خود جذب کنند. با این وجود، هیچوقت استقبال از پیام رسان های داخلی قابل توجه نبود و این اپلیکیشن‌های بومی هنوز تا رسیدن به همتایان خارجی خود به خصوص تلگرام، راه زیادی در پیش دارند.

در همان اردیبهشت‌ماه که تلگرام فیلتر شد هم کارشناسان معتقد بودند فیلترینگ پیام رسان های خارجی و به نوعی اجبار کاربران به عضویت در نمونه‌های مشابه داخلی، راه مناسبی برای حمایت از اپلیکیشن‌های داخلی نیست. برخی مسئولان از جمله مقامات قضایی همواره از رشد پیام رسان های بومی و خروج بیشتر کاربران از تلگرام و کوچ آنها به نمونه‌های داخلی اشاره می‌کنند، اما واقعیت این است که هنوز هم بیشتر کاربران با استفاده از فیلترشکن از تلگرام استفاده می‌کنند.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، چندی پیش در مورد فعالیت پیام رسان های داخلی گفت کاربران این پیام رسان‌ها از 1.5 میلیون نفر به 7.5 میلیون نفر افزایش داشته که رشد خوبی را نشان می‌دهد. به گفته آذری جهرمی، بین 42 تا 45 میلیون کاربر شبکه های اجتماعی در ایران وجود دارد و نباید پیام رسان‌ها و شبکه های اجتماعی ایرانی را با نمونه‌های مطرح خارجی مقایسه کرد. پیام رسان های بومی با استفاده از خلاقیت و فناوری بهتر در یک فضای رقابتی می‌توانند خدمات خود را گسترش دهند.

پیام رسان های داخلی

هات گرام و طلاگرام نیز دو پیام رسانی هستند که در واقع همان نسخه داخلی تلگرام محسوب می‌شوند و همچنان در کنار دیگر پیام رسان های داخلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این اپلیکیشن‌ها یک پروکسی داخلی دارند که باعث می‌شود کاربران بتوانند بدون نیاز به فیلترشکن از آنها استفاده کنند. بارها انتقاداتی نسبت به فعالیت هاتگرام و طلاگرام مطرح شد و فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی نیز در این باره گفت از همان اول که سیاست خروج از انحصار تلگرام را داشتیم، قبول کردیم برای دوران گذار چند ماهی تلگرام های فارسی فعال باشند. این اپلیکیشن‌ها با آخرین مهلتی که دریافت کرده‌اند تا 15 شهریورماه باید به یک پیام رسان صد در صد بومی تبدیل شوند.

اما در ادامه می‌خواهیم تعداد کاربران هر یک از پیام رسان های داخلی را بررسی کنیم. تعداد دانلود هر یک از برنامه‌ها در بازارهای آنلاین دانلود اپلیکیشن مشخص شده است. هر چند تعداد دانلود یک اپلیکیشن، معیار خوبی برای تشخیص تعداد دقیق کاربران نیست، اما می‌تواند یک آمار حدودی از تعداد اعضای این اپلیکیشن‌ها را در اختیار ما قرار بدهد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که ممکن است یک کاربر چند اپلیکیشن را در گوشی خود دانلود و نصب کرده باشد.

تعداد اعضای پیام رسان های داخلی

پیام رسانتعداد اعضا
طلاگرامحدود 15 میلیون نفر
هاتگرامحدود 5 میلیون و 700 هزار نفر
سروشحدود 5 میلیون نفر
ویسپیحدود 1 میلیون و 200 هزار نفر
گپحدود 1 میلیون نفر
بلهحدود 630 هزار نفر
آی گپحدود 300 هزار نفر
بیسفونحدود 105 هزار نفر