شبکه موبایل 5G

ورایزن شبکه موبایل 5G را در چهار شهر آمریکا فعال کرد

شبکه موبایل 5G بعد از سال‌ها انتظار در دسترس عموم مردم قرار گرفت. به این ترتیب استفاده از فناوری 5G که از سال‌ها قبل فقط در محیط‌های آزمایشگاهی امکان‌پذیر بود، از این پس توسط کاربران عادی نیز میسر است.

آینده‌ای که سال‌ها قبل با حسرت و امید در موردش صحبت می‌کردیم سرانجام فرا رسید. نسل پنجم شبکه موبایل از آنجایی دارای اهمیت است که به لطف آن، چندین فناوری دیگر همچون اینترنت اشیا و اتومبیل‌های خودران وارد فاز تازه‌ای خواهند شد. ورایزن به عنوان یکی از چهار اپراتور موبایل اصلی ایالات متحده آمریکا، به وسیله روشن کردن کلید شبکه موبایل 5G در چهار شهر این کشور نشان داد آینده‌ای که انتظارش را داشتیم فرا رسیده است.

شبکه موبایل 5G در چهار شهر آمریکا

ورایزن با این کار، اینترنت مافوق سریع را بدون نیاز به اتصالات سیمی به خانه‌های کاربران می‌آورد. کاربران اهل شهرهای لس‌آنجلس، ایندیاناپولیس، هیوستون و ساکرامنتو به وسیله روتر The 5G Home خواهند توانست به سرعت 300 مگابیت بر ثانیه (38 مگابایت بر ثانیه) دست پیدا کنند! فراموش نکنید این شروع کار شبکه موبایل 5G بوده و به مرور زمان، ظرفیت و سرعت واقعی آن که بسیار بیشتر از عدد ذکر شده است را مشاهده خواهیم کرد.

شبکه موبایل 5G

نخستین کاربران شبکه موبایل 5G در صورت داشتن حق اشتراک تلفن خانگی ورایزن ماهیانه 50 دلار هزینه پرداخت می‌کنند. اگر آن‌ها مشترک دیگر اپراتورها باشند، حق اشتراک استفاده خانگی از اینترنت 5G به 70 دلار افزایش پیدا خواهد کرد. البته، نخستین کاربران در ابتدا سه ماه استفاده رایگان دریافت می‌کنند.

یکی دیگر از جایزه‌های نخستین کاربران شبکه موبایل 5G، دریافت گوگل کروم کست و یا اپل تی وی 4K است که به لطف آن می‌توانند به صورت رایگان، درون یوتیوب تی وی به صورت زنده به تماشای فیلم بپردازند. در صورت خرید اشتراک، دیگر همانند مودم‌های عادی امکان نصب آن توسط خود کاربران وجود نداشته و متخصصان ورایزن مسئولیت انجام این کار را بر عهده خواهند داشت. آن‌ها تلاش می‌کنند با انتخاب محلی صحیح برای قرار دادن مودم، کل خانه کاربر را تحت پوشش شبکه قرار بدهند، در غیر این صورت، مجبور به استفاده از گسترش‌دهنده و تقویت‌کننده خواهند بود. کاربران مشتاق به استفاده از شبکه موبایل 5G (و ساکن در چهار شهر یاد شده) می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت FirstOn5G.com مراجعه کنند.

شبکه موبایل 5G

نتیجه تلاش ورایزن و بزرگان تکنولوژی

ورایزن مدعی است همه نمونه‌های مشابه (مودم و نسل پنجم شبکه موبایل) که حداقل طی چند سال آتی توسط دیگر اپراتورها و شرکت‌ها ارائه خواهند شد را شکست می‌دهد، چرا که توسعه و پیاده‌سازی شبکه موبایل 5G را در همکاری با یک انجمن بزرگ شامل سیسکو، اریکسون، اینتل، ال جی، نوکیا، کوالکام و سامسونگ از سال 2015 آغاز کرده است. به این ترتیب، گروه متشکل از شرکت‌های یاد شده توانستند پیش از عرضه راهکار و استاندارد 5G NR تحت توسعه 3GPP، استفاده از شبکه موبایل 5G را برای کاربران عادی فراهم و سرانجام آن را از محیط آزمایشگاهی خارج کنند. ورایزن اعلام کرده وقتی سخت افزار استاندارد مورد استفاده تحت نسل پنجم شبکه موبایل توسط نهادهای رسمی اعلام شود، مودم کاربران را به صورت رایگان ارتقا خواهد داد.

اگرچه این گامی بزرگ در راستای دست پیدا کردن به فناوری 5G محسوب می‌شود، اما همچنان راهکاری ثابت به شمار می‌رود، هر چند به صورت بی‌سیم پیاده‌سازی شده است. به عبارت دیگر، استفاده از شبکه موبایل 5G در حال حاضر تنها به صورت خانگی میسر است و نمی‌توان مودم را همراه خود به هر جایی برد.

وقتی عرضه یک مودم ثابت با ابعادی تقریبا بزرگ این چنین خبرساز می‌شود، می‌توان از آن نتیجه‌ای دیگر استنباط کرد. اگرچه سامسونگ، اگزینوس 5100 به اولین مودم موبایلی 5G جهان را معرفی کرده و هواوی نیز مدعی شده نخستین گوشی منعطف آن در سال آتی اولین گوشی 5G این شرکت نیز خواهد بود، اما تا فراهم شده امکان استفاده از شبکه موبایل 5G درست همانطور که امروز از شبکه 4G استفاده می‌کنیم، چندین سال زمان فاصله وجود دارد.