قطب نمای کوآنتومی

این قطب نمای کوآنتومی ، مسیریابی بدون GPS را میسر می‌کند

دانشمندان موفق به ساخت یک قطب نمای کوآنتومی شدند. این شتاب سنج بسیار پیشرفته قادر است در زمان‌هایی که به دلیل قطع ارتباط با ماهواره، مسیریابی از طریق جی پی اس امکان‌پذیر نیست، مسیر صحیح را نمایش بدهد.

در دنیای امروز، برای مسیریابی وجود جی پی اس ضروری و حیاتی است، اما مشکل اینجاست که این سیستم، دارای نقاط ضعف زیادی است. پوشش‌دهی، فاکتور بسیار مهمی در جی پی اس تلقی می‌شود، به همین دلیل اگر یک ماهواره دچار خطا شده و یا به این شبکه بی‌سیم حمله‌ای صورت بگیرد، جی پی اس رسما گردونه سرویس‌دهی خارج خواهد شد! قطب نمای کوآنتومی آمده تا مسیریابی را بدون وجود این مشکلات فراهم کند.

نحوه کارکرد قطب نمای کوآنتومی

دانشمندان به عنوان یک راهکار عملی، یک شتاب‌سنج کوآنتومی ارائه کرده‌اند که قادر است بدون نیاز به جی پی اس و یا دیگر تکنولوژی‌های مرتبط با ماهواره، اقدام به مسیریابی کند. قطب نمای کوآنتومی جدید از لیزر به منظور کاهش دمای اتم‌ها استفاده کرده و سپس خواص موج کوآنتومی آن‌ها را با واکنش دادنشان به افزایش شتاب، اندازه‌گیری می‌کند.

این قطب نمای کوآنتومی، دستگاه بسیار حساسی است، به طوری که نسبت به شتاب‌سنج‌های متداول حساسیت، دقت و قابلیت اطمینان بالاتری دارد. سخت افزارها و راهکارهای موجود در زمینه مسیریابی، با استفاده از شتاب‌سنج‌های متداول از طریق اندازه‌گیری سرعت اقدام به تعیین حدودی محل قرارگیری می‌کنند، اما در زمانی که امکان کمک گرفتن و دریافت اطلاعات از فضا و ماهواره‌ها وجود ندارد، کارایی‌شان را از دست می‌دهند.

همانطور که از تصویر این قطب نمای کوآنتومی مشخص است، به خاطر داشتن ابعادی بسیار بزرگ، آماده جایگزین شدن با شتاب‌سنج‌های کنونی موجود در گوشی های هوشمند نیست و در حال حاضر می‌توان از آن در کشتی‌ها، قطارها و دیگر وسایل نقیله دارای ابعاد بزرگ استفاده کرد. فاکتور مهم دیگر علاوه بر ابعاد وسیله، داشتن توان الکتریکی (منبع) کافی برای تامین کردن انرژی قطب نمای کوآنتومی است.

به لطف حضور یک قطب نمای کوآنتومی مخصوصا در کشتی‌ها، در زمانی که به هر دلیلی مسیریابی از طریق سیستم جی پی اس غیر ممکن می‌شود، دیگر نگرانی از بابت گم کردن مسیر وجود نخواهد داشت. دانشمندان انتظار دارند مفهوم زیربنایی که در توسعه این قطب نمای به کار رفته است، برای انجام مطالعات دیگر همچون امواج گرانشی نیز کاربرد فراوانی داشته باشد.