خودروسازان داخلی

نماینده مجلس:‌ خودروسازان داخلی ، دلال بازار خودرو هستند

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت خودروسازان داخلی ، دلال بازار هستند و درخواست آن‌ها برای رسیدن قیمت کارخانه به 5 درصد زیر قیمت بازار آزاد نیز به همین دلیل بوده است.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در مناظره‌ای با موضوع آزادسازی قیمت خودرو در خصوص وضعیت صنعت خودرو اظهار کرد خودروسازان باید در قبال شرایط فعلی بازار خودرو پاسخگو باشند و آزادسازی قیمت‌ها با چنین شرایطی، اقدام اشتباهی محسوب می‌شود. روندی که دولت با ممنوعیت ورود خودرو برای حمایت از خودروسازان داخلی در نظر گرفته است، ناکارآمد بوده و صنعت خودرو انحصاری شده است؛ چرا که مردم ایران محصولات خودروسازان داخلی را با هر قیمتی که به بازار عرضه می‌شود، باید خریداری کنند و از سویی تعرفه‌های واردات خودرو نیز بسیار زیاد است.

بنابراین در صورتی آزادسازی قیمت‌ها مفید خواهد بود که صنعت خودرو از حالت انحصار خارج شده و محصولات نیز با کیفیت بیشتر و قیمت مناسب به بازار عرضه شود. از سویی خودروسازان داخلی به دلیل اینکه رقیبی جدی را در کنار خود احساس نمی‌کنند، قیمت خودرو را افزایش می‌دهند و مردم ایران نیز مجبورند محصولات آن‌ها را بخرند. همچنین خودروسازان داخلی در حال حاضر از عرضه محصولات خود خودداری می‌کنند و به همین دلیل قیمت خودرو در بازار افزایش یافته است.

خودروسازان داخلی

خودروسازان داخلی دلالی می‌کنند

بهرام پارسایی در ادامه اظهار کرد خودروسازان دلال بازار خودرو هستند. در واقع خودروسازان داخلی به نوعی رفتار می‌کنند که وضعیت بازار بیش از پیش نامساعد خواهد شد؛ زیرا در حال حاضر خودروسازان خواستار رسیدن قیمت‌ کارخانهای محصولات خود به 5 درصد زیر قیمت بازار هستند و با رسیدن قیمت‌ کارخانه‌ای خودرو به قیمت بازار، شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود و این کار با برنامه‌ریزی خاصی در حال انجام است. همچنین بازار خودرو، شرایط انحصارگونه‌ای پیدا کرده است و نباید در این وضعیت قیمت‌گذاری آزاد شود. در این شرایط، مردم ایران باید به بهانه حمایت از تولید داخلی، محصولات را با قیمت بیشتری خریداری کنند. برخی تصور می‌کنند با آزادسازی قیمت، کیفیت محصولات افزایش می‌یابد و مصرف‌کنندگان از این وضعیت راضی خواهند بود که در جواب این ادعاها باید بگویم این ادعای نادرستی است و چنین حرف‌هایی برای فریب افکار عمومی گفته می‌شود.

خودروسازان داخلی

صنعت قطعه‌سازی کشور در آستانه تعطیلی است

محمدرضا نجفی‌ منش، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی عنوان کرد صنعت خودرو با شرایط بسیار بدی مواجه است و از ابتدای سال جاری به دلیل مشکل تولید قطعه، حدود 37 درصد از کارکنان کارخانه‌های قطعه‌سازی کشور بیکار شده‌اند. اگر مشکل‌های صنعت خودرو برطرف نشود به زودی صنعت قطعه‌سازی کشور تعطیل خواهد شد. قطعه‌سازان داخلی با مشکل‌های بزرگی نظیر افزایش قیمت مواد اولیه مانند فولاد، دریافت نکردن مطالبات از خودروسازان داخلی و تامین نشدن مواد اولیه در داخل و خارج کشور روبه‌رو هستند که چنین شرایطی موجب خوشحالی واردکنندگان خواهد شد. از طرفی قطعه‌سازان داخلی حدود 80 درصد مواد اولیه خود را از داخل کشور و 20 درصد دیگر را از خارج کشور تامین می‌کنند که به دلیل مشکل واردات، این کار به سختی انجام می‌شود.

خودروسازان داخلی

کیفیت خودروهای داخلی بسیار پایین است

محمدرضا منصوری، نماینده ساوه و عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص آزادسازی قیمت خودرو عنوان کرد باید نگاه ویژه‌ای به 50 سال گذشته داشته باشیم و ببینیم آیا فعالیت‌های صنعت خودروسازی کشور به گونه‌ای بوده که با شرایط تحریم نیز بتواند به فعالیت خود ادامه دهد یا خیر؟ زیرا در شرایط فعلی، صنعت بازار انحصاری شده و وضعیت بدی را به وجود آورده و مشکلات صنعت خودرو به صنعت قطعه‌سازی نیز آسیب زده است. بدون شک اگر در جامعه‌ای شرایط رقابتی حذف شود، آن جامعه با مشکل جدی روبه‌رو می‌شود و همین اتفاق برای صنعت خودرو نیز به‌وجود آمده و با سخت کردن شرایط واردات خودرو، صنعت خودروسازی کشور انحصاری شده و کیفیت تولید بسیار پایین است.

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد خودروسازان داخلی محصولاتی را به بازار عرضه می‌کنند که باید در 25 سال قبل تولیدشان متوقف می‌شد. در حال حاضر در کشور به معنای واقعی کلمه، خودرو تولید نمی‌شود و فقط با تولید شبه‌خودرو مواجه‌ایم. در واقع محصولی که 4 چهار چرخ باشد و بتواند حرکت کند را نمی‌توان یک خودرو دانست و برای اثبات این ادعا کافی است به آمار فروش محصولات داخلی به سایر کشورها توجه کنیم. از طرفی خودروسازان داخلی از امکاناتی نظیر برق، گاز و نیروی انسانی ارزان بهره می‌برند و نتوانسته‌اند از این امکانات آنچنان که باید استفاده کنند و خودروی با کیفیتی را تولید کنند که امکان صادر کردنش وجود داشته باشد. همچین خودروسازان داخلی بیش‌از 50 هزار میلیارد تومان بدهی دارند که بر اساس پیش‌بینی‌ها تا 4 سال آینده این میزان به 100 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد و این شرایط فاجعه‌بار خواهد بود.

خودروسازان داخلی

قیمت خودرو باید 70 درصد افزایش پیدا کند

امیرحسین کاکایی، عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران نیز بیان کرد صنعت خودرو جزو مهم‌ترین صنایع کشور محسوب می‌شود و از لحاظ اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل فشارهای تحریم آمریکا روی این صنعت بیشتر از سایر صنایع است. همچنین قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های کلان از 40 سال پیش تاکنون، تاثیر مستقیمی روی صنعت خودرو داشته و در حال حاضر فقط به بقای این صنعت فکر می‌کنیم تا اینکه تصمیمی برای بهتر شدن آن گرفته شود. با چنین شرایطی، بدون شک صنعت خودرو به سمت نابودی پیش می‌رود و باید سازوکار مناسبی برای رفع مشکلات و بقای این صنعت اندیشیده شود. از سویی در تمامی کشورهای جهان، حتی در کشور آمریکا نیز همه قطعه‌های خودرو در داخل تولید نشده و از سایر کشورها وارد می‌شود و این اتفاق برای صنعت خودرو عجیب به نظر نمی‌رسد، اما در شرایط فعلی برای واردات قطعه با مشکل مواجه‌ایم و به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت خودرو نیز باید 70 درصد افزایش پیدا کند.

خودروسازان داخلی

مدیریت خودروسازی سیاسی است

مرتضی مصطفوی، فعال رسانه‌ای حوزه خودرو، در خصوص این صنعت اظهار کرد در حال حاضر بنگاه‌های خودروسازی به جای مدیریت اقتصادی با مدیریت سیاسی پیش می‌روند؛ زیرا عزل و نصب‌های صنعت خودروسازی سیاسی است، برای مثال یک معاون وزیر جزو هیئت‌مدیره یکی از خودروسازی‌های کشور است یا یک نماینده مجلس عضو هیئت‌مدیره یکی دیگر از شرکت‌های خودروسازی است. از این رو صنعت خودرو با مشکل مدیریتی روبه‌رو بوده و با آزادسازی قیمت‌ها نیز مشکل این صنعت برطرف نخواهد شد.

نظر کاربران در خصوص صنعت خودرو

کاربران در خصوص این سوال که سود ایجاد شده از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو بیشتر نصیب کدام گروه می‌شود به 3 گزینه خودروسازان، دلالان و رانت‌خواران و همچنین مصرف‌کنندگان خودرو پاسخ دادند. بر اساس نتایج منتشر شده، 48.11 درصد کاربران به خودروسازان، 48.91 درصد به دلالان و رانت‌خواران و فقط 2.98 درصد به مصرف‌کنندگان خودرو رای دادند.

خودروسازان داخلی