اوردوز مواد مخدر

طراحی دستبند هوشمندی که از اوردوز مواد مخدر پیشگیری می‌کند

محققان دانشگاهی در امریکا، موفق به طراحی یک گجت پوشیدنی به نام HopeBand (دستبند امید) شده‌اند که احتمال اوردوز مواد مخدر را در کاربران تشخیص داده و با هشدار به‌موقع، جان آن‌ها را نجات می‌دهد.

در ایالات متحده از سال 1999 تا 2016، مرگ و میر ناشی از اوردوز مواد مخدر بیش از سه برابر شده است و مشتقات تریاک یا اپیوئیدها (opioids)، بیشترین نقش را در رقم خوردن این آمار ایفا کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که طی سال 2018 در این کشور، هر روز بیش از 115 نفر جان خود را به علت اوردوز مشتقات تریاک از دست داد‌ه‌اند.

حالا دانشجویانی از دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon) واقع در پیتسبورگ پنسیلوانیا، یک دستبند هوشمند را طراحی کرده‌اند که به کاربران در مورد احتمال اوردوز هشدار می‌دهد. بدین ترتیب، آن‌ها فرصت کافی برای انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله مصرف داروی نالوکسان (naloxone) را پیدا خواهند کرد.

دستبند امید سطح پایین اکسیژن خون را به کمک سنسورهای پالس اکسیمتری تشخیص می‌دهد. این فرآیند از طریق تاباندن نور LED به درون پوست و سنجش میزان جذب نور انجام می‌گیرد. در صورت تشخیص پایین بودن سطح اکسیژن خون به مدت 10 ثانیه؛ دستگاه با چراغ چشمک‌زن، به صدا در آوردن آلارم و ارسال یک پیامک به کاربر، او را از خطر پیش‌رو آگاه می‌کند.

دستبند امید

به گفته‌ی «رشمی کالکونته» دانشجوی رشته مهندسی نرم افزار دانشگاه کارنگی ملون:

تصور کنید دوستی را در کنارتان دارید که همواره نشانه‌های اوردوز مواد مخدر را در شما رصد می‌کند. کسی که از الگوی مصرف شما آگاه است، می‌داند چه زمانی باید درخواست کمک کند و مطمئن می‌شود که کمک لازم به شما خواهد رسید؛ HopeBand برای انجام چنین کاری طراحی شده است.

البته اعضای تیم تاکنون موفق به آزمایش دستگاه در موقعیت‌های واقعی نشده‌اند؛ اما تست‌های آزمایشگاهی در شرایط شبیه‌سازی شده، چشم‌انداز روشنی از کارایی آن ارائه داده است. امید می‌رود در آینده علاوه بر پیشگیری از اوردوز، تشخیص علائم اعتیاد به مشتقات تریاک نیز به قابلیت‌های این دستبند هوشمند افزوده شود.

قرار است در ابتدا HopeBand به طور رایگان و در قالب «برنامه تعویض سرنگ‌» در بین مصرف کنندگان مواد مخدر توزیع شود؛ اما نسخه تجاری آن می‌تواند با مبلغی بین 16 تا 20 دلار به فروش برسد؛ قیمتی معقول برای دستگاهی که قادر است تفاوت بین مرگ و زندگی را رقم بزند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. مشکل معتاد ها هم کم شد