سونی اکسپریا ایکس زد 4

آخرین اخبار سونی اکسپریا ایکس زد 4 (Sony Xperia XZ4)؛ مشخصات، دوربین، قیمت و زمان عرضه

سونی اکسپریا ایکس زد 4 گوشی هوشمندی با نمایشگر بسیار کشیده، قدرت پردازش مثال‌زدنی و برخوردار از دوربین سه‌گانه توصیف شده است. در ادامه به مرور این ویژگی‌ها و قیمت پرچمدار مورد انتظار سونی خواهیم پرداخت.

فاصله چندانی تا گشایش کنگره جهانی موبایل 2019 نداریم و همگان چشم انتظار رونمایی از گوشی های جدید در این رویداد هستند. سامسونگ و ال جی با حضور در MWC آخرین محصولات خود را به نمایش خواهند گذاشت؛ اما احتمالا در بارسلونا با سونی اکسپریا ایکس زد 4 نیز آشنا خواهیم شد.

البته این درست که همین چند ماه قبل و در اکتبر 2018 شاهد عرضه‌‌ی اکسپریا ایکس زد 3 بودیم؛ ولی کمپانی ژاپنی همواره برای نوسازی پرچمداران خود، یک برنامه زمانی شش ماهه را دنبال کرده است. بنابراین دور از ذهن نیست که سونی اکسپریا ایکس زد 4 در ماه فوریه معرفی و در آوریل، روانه بازار شود. اما چه انتظاراتی باید از این پرچمدار داشته باشیم؟ اطلاعات فاش شده، سرنخ‌هایی به ما داده‌اند.

مشخصات احتمالی سونی اکسپریا ایکس زد 4

کامپکت بودن یا نبودن!

سونی اکسپریا ایکس زد 4

زمان‌بندی سونی برای عرضه‌ی گوشی های کامپکت سری XZ، معمولا یکساله بوده است. این محصولات، اغلب مشخصات سخت افزاری و امکانات برادران بزرگتر خود را دارند؛ ولی مختص کاربرانی هستند که گوشی هایی با سایز کوچک را ترجیح می‌دهند.

پیش‌تر زمزمه‌هایی از اکسپریا XZ4 کامپکت شنیده می‌شد؛ اما آخرین گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن هستند که این‌بار، سونی قصد تولید نسخه کامپکت را ندارد. شاید تقاضا پایین بوده است، یا شاید هم چنین شایعاتی حقیقت ندارند.

طراحی؛ کشیده‌ترین گوشی اکسپریا

در دو سال اخیر، تولیدکنندگان گوشی های هوشمند به کشیده‌تر کردن نمایشگر محصولات خود روی آورده‌اند. برای چندین سال، نسبت تصویر 16:9 به یک استاندارد در دنیای موبایل تبدیل شده بود؛ اما حالا گوشی هایی با نسبت تصویر 18:9 یا حتی 19.5:9 حرف اول را می‌زنند.

ظاهرا اکسپریا ایکس زد 4 از این هم فراتر خواهد رفت. بر اساس اطلاعات موجود، سونی قصد دارد این پرچمدار خود را به یک نمایشگر فوق کشیده با نسبت تصویر 21:9 تجهیز نماید. حتی تصاویری نیز از چنین دستگاه منحصر به فردی در فضای مجازی رویت شده است (البته اصالت تصویر زیر، جای تردید دارد).

سونی اکسپریا ایکس زد 4

دیگر ویژگی احتمالی که زیاد درباره آن شنیده‌ایم، وجود ماژول دوربین سه‌گانه در پنل پشتی XZ4 است. ظاهرا حسگر اثر انگشت هم به لبه کناری گوشی منتقل و با دکمه پاور ادغام خواهد شد. البته امکان اینکه سونی در حال کار روی سیستم تشخیص چهره یا حسگر اثر انگشت زیر صفحه باشد نیز وجود دارد؛ اما اطلاعات چندانی در این خصوص به بیرون درز پیدا نکرده است.

این احتمال هم وجود دارد که کمپانی ژاپنی شجاعت به خرج داده و علاوه بر جک 3.5 میلی‌متری هدفون، دکمه اختصاصی دوربین را نیز که برای سال‌ها مشخصه‌ی بارز محصولاتش بوده است، از این گوشی حذف کند.

سخت افزار

خبر خوب برای طرفداران این برند آنکه به نظر می‌رسد سونی اکسپریا ایکس زد 4 در پردازش اطلاعات، بی‌اندازه توانمند باشد. قلب تپنده دستگاه، تراشه 7 نانومتری اسنپدراگون 855 خواهد بود که به یک استاندارد طلایی برای پرچمداران اندرویدی سال 2019 تبدیل شده است. این گوشی از 6 گیگ حافظه رم و 64 یا 256 گیگ حافظه داخلی نیز بهره خواهد برد.

سونی اکسپریا ایکس زد 4

البته این ترکیب سخت افزاری را در اکثر پرچمداران 2019 بازار موبایل خواهیم یافت؛ اما چه چیزی پرچمدار سونی را خاص جلوه می‌دهد؟ پاسخ، عملکرد آن در بنچمارک آنتوتو است که منجر به ثبت 395000 امتیاز شد؛ حتی بالاتر از امتیاز گلکسی اس 10 سامسونگ. با این اوصاف می‌توان گفت که سونی، بهینه‌سازی در اکسپریا XZ4 را به حد دیوانه‌واری رسانده است.

دوربین سه‌گانه

سونی اکسپریا ایکس زد 4

هنوز اطلاعات دقیقی از برنامه‌ی سونی برای این دوربین سه‌گانه در دست نیست؛ اما انتظار می‌رود حداقل یکی از دوربین‌ها، دارای لنز متفاوتی باشند. چه بسا این ماژول متشکل از یک دوربین عادی، یک لنز زاویه باز و یک سنسور عمقی باشد یا شاید مانند ال جی وی 40، یک لنز تله‌فوتو را هم در این گوشی داشته باشیم.

تاریخ عرضه و قیمت سونی اکسپریا ایکس زد 4

همان‌طور که اشاره کردیم، اکسپریا XZ2 در فوریه سال گذشته معرفی و در آوریل راهی بازار شد. به نظر می‌رسد محصول جدید نیز با پیروی از همین قاعده، در نخستین هفته از ماه آوریل (نیمه فروردین) عرضه شود.

هنوز هیچ‌یک از افشاگران، روی قیمت این پرچمدار دست نگذاشته‌اند؛ اما می‌توان حدس‌هایی زد. مدل‌های XZ2 و XZ3 به ترتیب با برچسب قیمت 800 و 900 دلار عرضه شدند. احتمالا کمپانی ژاپنی از این ارقام بالاتر نمی‌رود و اکسپریا XZ4 را حدود 850 دلار قیمت‌گذاری خواهد کرد؛ زیرا در مرز 1000 دلار، باید پرچمدار خود را به جنگ رقبای سرسختی چون گلکسی نوت 9 و آیفون XS ببرد و این چیزی نیست که سونی به دنبالش باشد.

چهره احتمالی سونی اکسپریا ایکس زد ۴ (Xperia XZ4)

آخرین اخبار سونی اکسپریا ایکس زد 4

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. از نظر طراحی و زیبایی حرف نداره.از نظر پردازنده بی نظیره.در یک کلام رقیب نداره.لاکچری.سرعت و قدرت و ظرافت خاص و بی نظیری داره.امسال سال سونی هست

  2. در مورد کشیدگی و نوع صفحه شاید درست باشه ولی سونی هیچ وقت به این زودیها دوربین 3 گانه نمیزنه , چون سونی جز شرکتهای که صب کنه تا ببینه چه چیزی مورد توجه کابرانه. مثلا سونی اول باید رویه فیس تایمش کار کنه چون سلفی های سونی اصلا مثل دوربین پشتیشون نیستن

  3. پاره اجر خوشگلیه