نقشه برداری تصویری دانشمندان از آخرین پناهگاه صخره های مرجانی

گروهی از دانشمندان نقشه برداری دریایی کاتلین مشغول انجام یک نقشه برداری تصویری از آنچه که می تواند  آخرین پناهگاه برای صخره های در مقابل ضایعات ناشی از فعالیتهای انسانها و گرم شدن زمین باشد، هستند .مرجانهای مثلثی جنوب شرق آسیا قطعه ای عظیم از اقیانوسی هستند که اندونزی، فیلیپین، مالزی، پاپوآ گینه نو، جزایر سلیمان و تیمور شرقی را در بر می گیرد. جایی که یک سوم صخره های مرجانی و سی و پنج درصد گونه های ماهی صخره های مرجان را شامل می شود. نقشه برداری دریایی کاتلین توسط چندین موسسه تحقیفاتی تحت نظر دانشگاه کویینزلند استرالیا انجام می شود.

بنجامین نییل سرپرست گروه تحقیق می گوید:

«کار متفاوتی که ما انجام می دهیم گرفتن تصاویر بیشتر با دوربین خودکار است و سپس آنها را با تحلیلگر خودکارسریعتر بررسی می کنیم. دلیل اهمیتش این است که علم مربوط به صخره های مرجانی به اندازه کافی سطح صخره های مرجانی را بررسی نمی کند تا بفهمیم واقعا چه می گذرد.»

oceans-coral

بیشتر این تصاویر توسط دوربین SVII گرفته شده است که یک دوربین متحرک با دید کامل در زیر آب است و توسط گروه تحقیق طراحی شده است. این دوربین می تواند توسط یک غواص کنترل شود و با سرعتی ثابت جلو می رود. با این شیوه دانشمندان داده هایی حیاطی در مورد سلامت و تنوع گونه ها و اندازه این صخره ها درمثلثهای مرجانی بیابند.

بنجامین نییل می گوید:

«هم اکنون وقت اقدام کردن است چراکه تغییرات آب وهوایی واقعیات مهمی هستند که توانایی مرجانها برای زنده ماندن را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر ما کاری برایش انجام ندهیم حتما صخره های مرجانی کل جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.»

تصاویرضبط شده توسط نقشه برداری کاتلین به شکل رایگان در دسترس دانشمندان در سرتاسر جهان است و می تواند برای تحلیل محیط این صخره ها و تغییراتشان مورد استفاده قرار گیرد . دانشمندان می گویند اگر اقدامی صورت نگیرد .این امکان وجود دارد که مرجانها تا یکصد سال دیگر منقرض شوند.
منبع : euronews