پژو 301

پژو 301 جدید از اواخر سال 98 تولید می‌شود + قیمت احتمالی

مدیرعامل شرکت ساپکو عنوان کرد پژو 301 جدید از اواخر سال 98 تولید می‌شود و حتی خروج شرکت فرانسوی پژو از ایران نیز مانع کار ما نخواهد شد. وی افزود قیمت این خودرو بیشتر از دنا پلاس خواهد بود.

حسین نجاری، مدیرعامل شرکت ساپکو در مصاحبه‌ای عنوان کرد برای اینکه بتوانیم قیمت خودرو را کنترل کنیم و میزان تولیدات را افزایش دهیم، باید عمق ساخت داخل افزایش پیدا کند. در همین راستا مصوبه‌ای در شرکت ساپکو ابلاغ شد که بر اساس آن باید به صورت سالانه حداقل میزان ارزبری خودرو حدود 10 درصد کاهش بیابد. وی افزود مواد اولیه در قیمت تمام شده قطعات خودرو حدود 50 درصد سهیم است؛ چراکه قیمت مواد اولیه داخلی در شش ماه نخست سال 97 به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد. برای مثال قیمت هر کیلو شمش آلومینیوم از 8 هزار تومان به 42 هزار تومان رشد داشته است و در حال حاضر قیمت آن به 30 هزار تومان رسیده است.

زمان تولید پژو 301 جدید

حسین نجاری در ادامه افزود حدود 50 تا 60 درصد قراردادها برای تولید پژو 301 منعقد شده است. زمانی که شرکت پژو پروژه‌های خود را نیمه‌کاره رها کرد و از ایران خارج شد، می‌بایست بر اساس قرارداد سه‌جانبه‌ای که میان شرکت‌های ساپکو، ایکاپ و قطعه‌سازان داخلی انجام شده است،‌ حدود 70 هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کند. نجاری در خصوص قیمت احتمالی پژو 301 عنوان کرد قیمت پژو 301 بیشتر از دنا پلاس تعیین خواهد شد. وی افزود برای تولید 150 هزار دستگاه خودرو پژو 301 قرارداد دو جانبه‌ای میان ساپکو و سازنده‌ها طی سه سال منعقد شد.

پژو 301

مدیرعامل شرکت ساپکو افزود قبل از اینکه شرکت پژو ایران را ترک کند، میزان خودکفایی تولید قطعات پژو 301 به مرحله 64 درصد رسیده بود. هم‌اکنون نیز مراحل ساخت قطعات این خودرو در داخل کشور ادامه دارد و تولید این خودرو از اواخر سال 98 شروع می‌شود. وی در خصوص روند اعطای تسهیلات به قطعه‌سازان از سوی ایران خودرو افزود تا هفته گذشته حدود 1300 میلیارد تومان به سازندگان پرداخت شده است که امیدواریم این میزان تا پایان سال جاری به 2 هزار میلیارد تومان برسد.

آمار تسهیلات دولت به خودروسازان و قطعه‌سازان

مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو عنوان کرد بر اساس مصوبه شورای اقتصاد مقاومتی می‌بایست حدود 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان و قطعه‌سازان پرداخت می‌شد. از این میزان حدود 4 هزار میلیارد تومان بر اساس ریالی به صنعتگران پرداخت شد، اما 7 هزار میلیارد تومان دیگر تاکنون پرداخت نشده است. البته این موضوع نیز مطرح است که بانک مرکزی 7 هزار میلیارد تومان را به 844 میلیون یورو تسهیلات ارزی تبدیل کند، اما این طرح به ضرر قطعه‌سازان است؛ چراکه قطعه‌سازان باید این تسهیلات را به صورت ارزی دریافت کنند و پس از گذشت 9 ماه آن را به قیمت روز سنا یا سامانه نظارت ارز برگشت دهند.

پژو 301

دبیر انجمن سازندگان قطعات افزود قیمت مواد اولیه داخلی بسیار زیاد است؛‌ آیا قیمت خاک معادن افزایش پیدا کرده است که قیمت آهن استخراجی را افزایش داده‌اند. دولت باید مواد اولیه را به صورت یارانه‌ای به تولیدکنندگان اختصاص دهد. برای تثبیت یا کاهش قیمت خودرو در سال آینده می‌بایست سه موضوع خودکفایی، افزایش تیراژ تولید و حل مشکلات ممنوعیت ثبت سفارش بدون انتقال ارز انجام شود.

قیمت قطعات 70 درصد افزایش پیدا کرد

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ادامه افزود بر اساس محاسباتی که انجام دادیم قیمت قطعات خودرو به میزان 70 درصد افزایش پیدا کرده است. این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که خودروسازان اعلام کردند تولید محصولات رنو در ماه‌های آینده شروع خواهد شد، آیا از قطعه‌سازان برای سفارش قطعات رنو درخواست کرده‌اند یا خیر، گفت هیچ سفارشی در این خصوص به قطعه‌سازان درخواست نشده است و این موضوع اتفاق نخواهد افتاد. البته تعدادی قطعات محصولات رنو در شرکت پارس خودرو قرار دارد که به خودرو تبدیل خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اینو زیر دویست نمیدن