خودروهای اتوماتیک

عرضه خودروهای اتوماتیک به بازار ایران در سال جدید کاهش پیدا می‌کند

در اواخر سال 97 عرضه خودروهای اتوماتیک به دلیل مشکلات واردات قطعه ناشی از تحریم‌ها به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد و کارشناسان عنوان می‌کنند در سال 98 عرضه این خودروها بیش از پیش کاهش پیدا می‌کند.

در ماه‌های پایانی سال 97 بسیاری از خودروسازان داخلی برای تامین گیربکس اتوماتیک محصولات خود با مشکل جدی مواجه شدند که یکی از دلایل آن افزایش نرخ ارز و تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود؛ برای مثال مراحل تولید خودروهای اتوماتیک مانند زوتی آریو اتوماتیک، ساینا اتوماتیک، کوییک اتوماتیک و پژو 207 آی اتوماتیک متوقف شد و خودروسازانی که پروژه‌هایی را برای اتوماتیک کردن محصولات خود در نظر گرفته بودند نیز منصرف شدند.

دلایل کاهش عرضه خودروهای اتوماتیک

تولید گیربکس اتوماتیک یکی از موضوع‌های تخصصی صنعت خودروسازی در جهان محسوب می‌شود و بسیاری از خودروسازان دنیا نیز این قطعه مهم خودرو را از شرکت‌های معروف این حوزه خریداری می‌کنند. در حال حاضر کارخانه‌های تولید گیربکس اتوماتیک در کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان، بلژیک، چین، کره جنوبی و ژاپن قرار دارد و خودروسازان داخلی برای تهیه این قطعه از این کشورها با مشکلات زیادی مواجه هستند. همچنین برای گیربکس‌های اتوماتیکی که در کشور چین ساخته می‌شود، به دلیل داشتن ماهیتی ژاپنی، کره‌ای و اروپایی، امکان سفارش از سوی خودروسازان ایرانی به دلیل تحریم‌ها وجود ندارد.

عرضه خودروهای دنده‌ای به جای اتوماتیک

برخی از کارشناسان حوزه خودرو عنوان می‌کنند در سال 98 عرضه و تولید خودروهای پژو 207 آی هاچ بک و صندوقدار اتوماتیک کاهش می‌یابد و زوتی آریو نیز فقط در نسخه دنده‌ای تولید خواهد شد. به احتمال زیاد عرضه ساینا و کوییک اتوماتیک نیز کاهش پیدا می‌کند و حتی ممکن است دانگ فنگ H30 کراس و S30، برلیانس H300 و پژو پارس اتوماتیک نیز به خودروهایی با دنده دستی تبدیل شوند. همچنین امکان تولید دنا پلاس نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مشکلات تولید دنا پلاس اتوماتیک

گروه صنعتی ایران خودرو برای تولید دنا پلاس اتوماتیک با شرکت پانچ همکاری کرد که به دلیل مناسب نبودن نتایج تست‌های انجام شده، همکاری ایران خودرو با این قطعه‌ساز اروپایی به پایان رسید. در ادامه ایران خودرو برای تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک با شرکت کره‌ای Motrain همکاری کرد که سرانجام سفارش ساخت گیربکس اتوماتیک 4 سرعته تایید شد، اما در حال حاضر خبرهایی مبنی بر ناتوانی این شرکت کره‌ای برای ارائه گیربکس اتوماتیک به ایران خودرو شنیده می‌شود که به همین دلیل تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز با مشکلات جدی مواجه شده است.

مشکلات تولید سایپا رهام

قرار است خودرو سایپا رهام با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته عرضه شود، اما مشکلات تامین گیربکس اتوماتیک باعث شده تا تولید این خودرو نیز دچار مشکل شود. طبق اعلام منابع خبری مقرر شد سایپا رهام در فاز نخست به صورت دنده‌ای به بازار عرضه شود. خودرو پژو 301 نیز به احتمال زیاد با همان گیربکس دستی به بازار عرضه خواهد شد. از سویی تولید و عرضه خودروهای اتوماتیک نظیر رنو تندر 90 پلاس و ساندرو اتوماتیک کاهش پیدا کرده است و متقاضیان خودروهای گیربکس اتومات به خرید خودروهای چینی ترغیب خواهند شد. همچنین این موضوع باعث شد تا قیمت خودروهای اتوماتیک نیز افزایش پیدا کند.