قیمت بنزین

سرانجام قیمت بنزین چه می‌شود؟ بنزین 2500 تومانی واقعیت دارد؟

اخیرا خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین منتشر شد که حواشی زیادی را به همراه داشت. برخی از خبرگزاری‌ها از نرخ 2500 تومانی بنزین با سهمیه 60 لیتر در ماه خبر می‌دهند، آیا این شایعه‌ها حقیقت دارند؟

در روز 8 اردیبهشت 98 خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین به 2500 تومان با سهمیه 60 در ماه لیتر شنیده شد، اما برخی نیز از افزایش قیمت بنزین به 1500 تومان با سهمیه 40 لیتر در ماه خبر می‌دهند که چنین خبرهایی حواشی زیادی را به همراه داشته است. البته نمایندگان مجلس بر این باورند که افزایش قیمت بنزین بدون تایید مجلس ممکن نیست.

مخالفت با افزایش قیمت بنزین در سال 98

با توجه به تمام گمانه‌زنی‌ها و خبرها در خصوص افزایش قیمت بنزین، اما نمایندگان مجلس این موضوع را تایید نمی‌کنند. در این رابطه علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز اخیرا عنوان کرد در خصوص افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی بنزین در سال 98 هیچ تصمیمی گرفته نشده است. وی افزود البته موضوعی مبنی بر افزایش 200 تومانی نرخ بنزین و یا گازوئیل برای جبران خسارت ناشی از سیل مطرح شد تا بتوان به کمک این طرح مانع برداشت منابع از صندوق توسعه ملی شد که این طرح به نتیجه نرسید. از این رو مجلس مخالف سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در سال 98 است.

قیمت بنزین

محمدرضا پورابراهیمی در خصوص جلسه روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا بیان کرد در این جلسه برگزار شده در خصوص قیمت بنزین هیچ صحبتی انجام نشد. وی تاکید کرد در حال حاضر در خصوص سهمیه بندی بنزین سخن نمی‌گویم، زیرا باعث می‌شود التهابات افزایش پیدا کند. به طور کلی با توجه به تمامی گفته‌ها و اظهارنظرهای مسئولان می‌توان اینگونه بیان کرد که موضوع افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین برای دولت جدی است و در ساعات آینده تصمیم‌های نهایی در این خصوص گرفته خواهد شد. هرچند این خبرها تایید نشده است، اما باید تا فردا منتظر خبرهای رسمی بمانیم.

چرا بنزین گران می‌شود؟

در طول سال گذشته تا به امروز نرخ ارز افزایش چشمگیری داشته است که به دنبال آن نرخ تورم نیز مثبت شده و همچنان روند صعودی دارد. از سویی این سوال مطرح می‌شود که دولت برای ضرر و زیان خود بابت فروش ارزان سوخت چگونه می‌تواند کسری بودجه را تامین کند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم دولت دو راهکار خواهد داشت؛ راهکار اول اینکه همچنان سوخت را با قیمت فعلی عرضه کند، اما برای جبران کسری بودجه می‌بایست میزان مالیات را با شیب ملایم افزایش دهد. راهکار دوم اینکه دولت قیمت سوخت را افزایش دهد که با این روش می‌تواند در کوتاه‌مدت تورم خفیف در قیمت کالا و خدمات ایجاد کند.

افزایش قیمت سوخت برای دولت چه فوایدی دارد؟

پاسخ این سوال به شرح موارد زیر است:

  • کاهش مصرف منابع انرژی ارزان در کشور، تصحیح و مدیریت نوع مصرف سوخت
  • با افزایش قیمت سوخت، منافع قاچاق‌کنندگان سوخت کاهش یافته و می‌تواند شدت قاچاق را کاهش دهد.
  • دولت با افزایش سوخت می‌تواند کسری بودجه را جبران کرده و از طرح‌های کسب درآمد در بازار ارز صرف‌نظر کند.
  • دولت با هر 10 میلیون لیتر کاهش مصرف بنزینی به درآمدی حدود 5 میلیون دلار می‌رسد که چنین امری باعث حفظ ذخایر مهم ارزی خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود قدرت بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز کشور افزایش پیدا کند.

نحوه ثبت نام کارت سوخت

آن دسته از مالکان خودرو و موتورسیکلت که به هر دلیلی کارت سوخت ندارند و در زمانی که در سال گذشته برای آن‌ها تعیین شده بود برای دریافت آن اقدام نکردند، از ساعت 24 روز 8 اردیبهشت 98 مجددا می‌توانند ثبت نام کنند. برای ثبت نام می‌توانید از سایت www.mob.gov.ir، اپلیکیشن دولت همراه و یا کد دستوری #4* استفاده کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. 2500 میگن که وقتی گفتن 2000 تومن کسی ناراحت نشه و همه استقبال کنند
    سیاست به این میگن
    کاش زود تموم شه این وضعیت نابسامون

  2. امیدوارم گرون تر نشه

  3. ای بدبختی همینو کم داشتیم

  4. از شره الودگی و ترافیک به بنزینه ۳۰۰۰ تومانی پناه میبریم امیدوار این تنها موردی که باید گران میشد و نشد گران شود

    • حرف مفت نزن مشکل زیر ساخت که نداریم وگرنه امریکا 300 میلیون نفر جمعیت داره و ماشیناشونم از ما زیاد تره چرا به اندازه ما الوده نیست؟؟

      • چون در آمریکا پر چمعیت ترین شهری که وجود داره نیویورک هست که حدود 8.5 میلیون نفر جمعیت داره
        اما در ایران پر جمعیت ترین شهرش تهران است که حدود 13 میلیون نفر جمعیت داره(پس لطف کن نگو تعداد ماشین هاشون بیشتر است در ضمن اینم در نظر داشته باش هر موتور در تهران چند برابر یک خودرو آلودگی تولید میکنه)
        در شرق آمریکا که شهر های پر جمعیتی قرار داره تماما مناطق جنگلی با بارش زیاد است اما تران در یک منطقه بیابانی قرار دارد
        از جمعیت نام بردی اما توجه کن همیشه در مقایسه ها جمعیت را در کنار مساحت تراکم ذکر میکنند
        جمعیت در آمریکا حدود چهار برابر ایران است
        اما مساحت آمریکا حدود شش برابر ایران

        پس اگر بیشتر دقت کنی متوجه دلیل آلودگی هوا میشی
        دلیل اصلی آلودگی وجود خودرو ها و موتور سیکلت های زیاد در تهران است و در مرحله بعد دلیلش مصرف زیاد سوخت توسط خودرو ها
        در مقایسه با آمریکا شرایط آب و هوایی هم تاثیر دارد

  5. الان تو مرحله فرافکنی هستیم.
    فردا فلان نماینده میگه واقعیت نداره
    دوروز بعد فلانی میگه گرون میشه ولی فقط 500 تومن
    روز سوم فلانی دیگر میگه مرگ بر آمریکا که بنزین رو کرد 2000 تومن(این مرحله، مرحله احساس هست)
    روز چهارم امام جمعه فلان شهر میگه از وقتی تحریم ها اجرا شده مردم ما ثروتمندتر شدن(حلا منظورش کدوم قشر هست رو نمیدونم) و بنزین 3000 تومنی نمیتونه مشکلی ایجاد کنه در معیشت مردم. (دیگه این مرحله رفته تو پاچمون)

  6. به نظر من ایده کارت سوخت چندان مناسب نیست و ایده های بهتری هم وجود دارد

    مثلا به جای اینکه به هر خودرو ماهانه 60 لیتر بنزین یارانه ای بدهند به نظر من بهتره مثلا به هر نفر ماهانه به اندازه 30 لیتر بنزین یانه ای ، هزینه آن را بدهند
    اینجوری افرادی هم که خودرو و یا وسیله نقلیه ندارن میتوانند از این یارانه استفاده کنند

    البته این فقط یه ایده هست که قبلا هم مطرح شده بود اما متاسفانه نمیدونم چرا کنار گذاشته شد