سامانه لیزری شیلد

سامانه لیزری شیلد یک گام دیگر به عملیاتی شدن نزدیک شد

نیروی هوایی آمریکا در جریان یک آزمایش موفق که بخشی از پروژه سامانه لیزری شیلد بود، توانست چندین موشک را با استفاده از یک سامانه لیزری مستقر بر روی زمین منهدم کند.

حدود یک سال و نیم پیش، نیروی هوایی آمریکا قراردادی به ارزش 23.6 میلیون دلار برای طراحی یک سامانه لیزری به نام شیلد با شرکت لاکهید مارتین منعقد کرد. این سامانه قرار است برای محافظت از هواگردهای آمریکایی در مقابل موشک‌های هوا به هوا و یا موشک‌های پدافندی دشمن بر روی آن‌ها نصب گردد.

سامانه لیزری شیلد

اکنون آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا با انجام یک آزمایش، گام مهمی در فرایند توسعه سامانه لیزری شیلد برداشت. در جریان این رخداد که در تاریخ 23 آوریل در مرکز آزمایشات موشکی وایت سندز نیومکزیکو انجام گرفت، یک سامانه لیزری که البته بر روی زمین مستقر شده بود، چندین موشک پرتاب شده را در میانه مسیر منهدم کرد. به گفته مسئولان این نهاد، امکان ذکر تعداد موشک‌های منهدم شده به دلایل امنیتی وجود ندارد.

سامانه لیزری شیلد

در بیانیه منتشر شده توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا بیان شده است که “سامانه لیزری شیلد در نهایت کوچک‌تر، سبک‌تر و به منظور عملکرد مناسب بر روی هواگردها مستحکم‌تر خواهد بود”. آزمایش‌های این سامانه در آسمان برای سال 2020 برنامه ریزی شده است.

آمریکا پیش از این سامانه‌های لیزری زمین پایه و دریا پایه را علیه پهپادها آزمایش کرده که هزینه هر بار شلیک آن‌ها تنها 1 دلار است و انتظار می‌رود که استفاده از لیزر به روشی موثر و کم هزینه برای مقابله با تهدیدات آینده این وسائل بدون سرنشین تبدیل شود. با این حال توسعه لیزری که بتواند موشک‌ها را شکار کند بسیار چالش برانگیزتر خواهد بود.

مشکل اول سرعت بیشتر موشک‌ها از پهپادها است. مشکل اصلی اما کوچک کردن یک لیزر با توان کافی برای نابودی موشک‌ها برای نصب بر روی هواگرد و کنترل گرمای تلف شده حاصل از فعالیت لیزر برای جلوگیری از ذوب تجهیزات هواگرد است.

البته این اولین بار نیست که سامانه‌های دفاع لیزری به عنوان راهی برای از بین بردن موشک‌ها در نظر گرفته شده اند. پنتاگون پیش از این با نصب یک لیزر شیمیایی عظیم بر روی دماغه یک فروند بوئینگ 747 قصد داشت موشک‌های بالستیک را منهدم کند. اما لیزرهای شیمیایی در مقایسه با لیزرهای حالت جامد امروزی بسیار ناپایدارتر و خطرناک‌تر هستند. همچنین این هواپیما برای نابود کردن موشک باید به میزان زیادی به محل پرتاب موشک نزدیک می‌شد که آن را در خطر قرار می‌داد.

سامانه لیزری شیلد

پروژه لیزر هوابرد

راه دیگر کور کردن جست و جوگر موشک به جای نابودی فیزیکی آن است. هم اکنون شرکت البیت سیستمز رژیم صهیونیستی چنین سامانه‌ای را با نام DIRCM تولید و وارد بازار کرده است که توانایی محافظت از هواگردهای نظامی و غیر نظامی در مقابل موشک‌های پدافندی شانه پرتاب را دارد.

سامانه لیزری شیلد

سامانه DIRCM

از طرف دیگر آژانس دفاع موشکی آمریکا نیز در حال بررسی نصب سامانه لیزری بر روی جنگنده F-35 جهت رهگیری موشک‌های بالستیک در فاز پرتاب است که انتظار می‌رود نتایج این بررسی اواخر امسال منتشر شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. ایووول فوق‌العادس
    🙂