قیمت بسته های اینترنت ثابت

قیمت بسته های اینترنت ثابت افزایش پیدا کرد

افزایش قیمت بسته های اینترنت ثابت طی هفته‌های گذشته اعتراض بسیاری از مشترکان را به همراه داشته است، اما رگولاتوری اعلام کرد از سوی اپراتورها هیچ‌گونه گران‌فروشی رخ نداده است.

طی هفته‌های گذشته قیمت بسته های اینترنت ثابت توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ثابت با افزایش همراه بوده است؛ برای مثال اگر مشترکان در گذشته بسته اینترنتی با سرعت 4 مگابیت و با حجم 80 گیگ منصفانه را با قیمت 43 هزار تومان به صورت ماهانه خریداری می‌کردند، در حال حاضر برای همین بسته اینترنتی می‌بایست مبلغی حدود 55 هزار تومان پرداخت کنند. پس از بررسی‌های متعدد مشخص شد این شرکت‌ها بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات قیمت بسته های اینترنت ثابت خود را افزایش دادند. چنین اقدامی اعتراض مشتریان را به همراه داشت؛ زیرا مدتی قبل حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد برای افزایش قیمت اینترنت موبایل و اینترنت ثابت در سال 98 هیچ برنامه‌ای وجود ندارد.

جزئیات افزایش قیمت بسته های اینترنت ثابت

وحید مختاری، مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این خصوص عنوان کرد افزایش قیمت بسته های اینترنت ثابت گران‌فروشی نیست و پس از بررسی‌هایی که انجام دادیم گزارش‌ها گران‌فروشی شرکت‌های اینترنتی را تایید نمی‌کنند. وی افزود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دارای وظایف متعددی است که یکی از این وظایف نظارت بر تمامی موافقت‌نامه‌ها و مصوبه‌های کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در زمینه نرخ‌ها و تعرفه‌های خدمات است. وی تاکید کرد برخی از تعرفه‌هایی که توسط سرویس‌دهندگان ارائه می‌شود، حداقل و حداکثر تعرفه‌های تعیین شده در مصوبه‌ها است و اپراتورها می‌توانند در بازه قیمتی حداکثر و حداقل، نرخ سرویس‌های خود را تعیین کنند.

قیمت بسته های اینترنت ثابت

مختاری در ادامه بیان کرد قیمت بسته های اینترنت ثابت به میزان فضای رقابتی و بازار عرضه و تقاضا بستگی دارد. وی افزود در این فضا برخی از اپراتورها دامپینگ انجام می‌دهند و قیمت‌هایی کمتر از نرخ تعیین شده در نظر می‌گیرند که چنین موضوعی فضای ضد رقابتی ایجاد می‌کند، اما تاکنون گزارشی در ارتباط با گران‌فروشی دریافت نکرده‌ایم. وی تاکید کرد مشترکان با استفاده از سامانه 195 می‌توانند تخلفات اپراتورها را گزارش دهند. از این رو اگر مشترکی بر این باور است که اپراتوری بسته اینترنتی را با قیمت بیشتری از تعرفه 266 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطاتی به وی ارائه می‌کند، می‌تواند موضوع را به 195 اطلاع دهد تا شکایت وی بررسی و با اپراتور متخلف برخورد شود.

اپراتورها گران‌فروشی نکرده‌اند

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد در خصوص گران‌فروشی اپراتورهای اینترنت ثابت به مستنداتی دست پیدا نکرده‌ایم و بیشتر شاهد ارائه گزارشی‌هایی مبنی بر ارزان‌فروشی بوده‌ایم. وی افزود در حال حاضر هزینه‌های اپراتورها با توجه به شرایط فعلی اقتصادی افزایش پیدا کرده و احتمال افزایش قیمت بسته های اینترنت ثابت وجود دارد، اما چنین افزایش قیمت‌هایی بر اساس بازه قیمتی حداقل و حداکثر تعرفه‌های اعمال می‌شود. وی تاکید کرد اکثر اپراتورها کف تعرفه را رعایت می‌کنند و تاکنون شاهد عدم رعایت سقف تعرفه نبوده‌ایم و اگر چنین اقدامی از سوی آن‌ها انجام شود، ظرف مدت 24 ساعت با آن‌ها برخورد خواهد شد. هر چند احتمال دارد کاربران تصور کنند که قیمت بسته های اینترنت ثابت افزایش پیدا کرده است، اما از نگاه رگولاتوری گران‌فروشی انجام نشده و فقط طبق مصوبه نرخ‌ها تغییر کرده است.

اعتراض مشترکان به تمام شدن سریع بسته های اینترنت

مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص اینکه کاربران نسبت به تمام شدن سریع بسته‌های اینترنت معترض هستد، عنوان کرد:

میزان خطای سیستمی در خصوص تمام شدن سریع بسته‌های اینترنتی بسیار پایین است و احتمال دارد سیستم اپراتور در مسیر دانلود و آپلود خطایی دریافت کند، اما این موضوع به معنای کم‌فروشی تعزیراتی و تقلب نیست و اگر مورد عمدی در کار بود، قابل بررسی و پیگیری خواهد بود، ولی بررسی‌ها نشان داده که کم‌فروشی و یا گران‌فروشی سازمان‌یافته و ساختاریافته برای این موضوع دریافت نشده است. مواردی در حوزه تعرفه نیم‌بهای شبکه ملی اطلاعات بود که مقرر شد به دلایل فنی، قیمت‌ها به‌روز شود و اپراتور تعرفه را نیم‌بها شارژ کنند. در این زمینه به برخی اپراتورها اخطار داده شد و آنها مجبور به اصلاح قیمت‌گذاری شدند.