سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات از سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات ایران رونمایی کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا همزمان با روز ارتباطات از سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات ایران رونمایی کرد. از اهداف این سپر امنیتی می‌توان به جلوگیری از حملات سایبری، حمایت از تداوم خدمات دیجیتال و مقابله با کلاهبرداری اشاره کرد.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا همزمان با روز ارتباطات از سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات رونمایی کرد. این سپر امنیتی در کنار توسعه فناوری از حریم شخصی افراد محافظت خواهد کرد و از اهداف آن می‌توان به جلوگیری از حملات سایبری، حمایت از تداوم خدمات دیجیتال، جلوگیری از کلاهبرداری، نشر اطلاعات و شناسایی بدافزارها اشاره کرد. این طرح دارای 10 پروژه است که برای اجرای آن حدود 500 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است.

در این مراسم از طرح سروا نیز رونمایی شد. این طرح که توسط مرکز تبادل اطلاعات دولت با بخش خصوصی و عمومی ایجاد شده است دارای اهداف مهمی چون اشتراک‌گذاری اطلاعات دولتی برای استارت‌آپ‌ها خواهد بود که برای اجرای آن حدود 26 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است. از مزایای این سیستم می‌توان به عدم سردرگمی و ارتباط با یک نهاد مشخص در دولت، یکپارچه‌سازی سامانه‌های نرم افزارهای دولتی بدون اتصال مستقیم به دستگاه‌ها، بهبود ارائه خدمات دولت الکترونیک، حمایت از سامانه‌های داخلی و کاهش هزینه‌های دولت اشاره کرد.

سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات

جزئیات سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص عنوان کرد ما به عنوان حاکمیت وظیفه داریم تا امنیت اقتصاد دیجیتال را تامین کنیم که این موضوع در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات نیز تاکید شده است. از این رو ما زنجیره‌ای حفاظتی را با نام دژفا یا دژ فناوری اطلاعات ایجاد کرده‌ایم که به نوعی یک سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات ایران محسوب می‌شود. وی افزود در طرح دژفا 10 پروژه به عنوان زیرمجموعه فرار دارند که به بهره‌برداری خواهند رسید و برای آن‌ها حدود 20 میلیارد تومان هزینه پژوهشی صرف شده است و هزینه عملیاتی آن‌ها نیز 30 میلیارد تومان خواهد بود. اجرای چنین طرح‌هایی در راستای تامین امنیت زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات با هدف احقاق حقوق مردم و تامین امنیت در شبکه اطلاعات گام بزرگی است.

آذری جهرمی در ادامه تاکید کرد:

در طرح دژفا 7 پروژه جاری دیگر هم وجود دارد و تاکنون به پایان نرسیده‌اند که درباره آن‌ها در طول سال جاری اطلاع‌رسانی خواهد شد. در این رابطه این خبر را بدهم که میزان شناسایی و توان دفاعی ما در برابر حملات سایبری به زیر ساخت‌ها و کسب و کارهای ما بیش از 30 برابر افزایش پیدا کرده است. البته این مفهومش این نیست که ما در برابر همه حملات ایزوله هستیم. ما این پروژه را با جدیت به عنوان تکلیف قانونی پیش می‌بریم و آن را تقدیم می‌کنیم به استارتاپ‌های کشور برای اینکه بتوانند فضای امن‌تری داشته باشند.