سیم کارت

امنیت سیم کارت با تولید HSM بومی تامین خواهد شد

مدیرکل ایمنی شبکه اپراتور همراه اول از بهره‌برداری از ماژول سخت افزاری امنیتی بومی برای اولین بار در کشور خبر داد و اعلام کرد مراحل تولید کلید، انتقال و ورود آن به سیم کارت و تجهیزات شبکه ارتباطی باید به طور امن صورت بگیرد که تولید HSM بومی در همین راستا انجام شده است.

محمد طالبی، مدیرکل ایمنی شبکه اپراتور همراه اول عنوان کرد برای نخستین بار از ماژول سخت افزای امنیتی بومی در کشور بهره‌برداری شده است که به واسطه تولید HSM بومی می‌توانیم مراحل تولید کلید، انتقال و ورود آن به سیم کارت و تجهیزات شبکه ارتباطی را با حداکثر ایمنی انجام دهیم. وی در خصوص فعالیت ماژول HSM افزود ذخیره‌سازی کلیدهای رمزنگاری به صورت ایمن به عنوان یکی از وظایف اصلی این ماژول محسوب می‌شود که چنین موضوعی در تولید سیم‌کارت بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا افشای چنین کلیدهایی شرایط شنود اطلاعات و نشت داده‌های سیم کارت را به همراه خواهد داشت.

محمد طالبی در ادامه اظهار کرد از آنجایی که برای تولید این ماژول پیچیدگی‌های فناوری بسیار بالایی وجود دارد، تولید آن فقط در تعدادی کشور محدود انجام می‌شود که در حال حاضر تولید بومی آن توسط همراه اول در کشور صورت گرفته است. نحوه کارکرد این ماژول به این گونه خواهد بود که کلیدها را مدیریت و به شکل امن توزیع کند و از هر نوع دستکاری و سرقت اطلاعاتی بر روی سیم کارت نیز جلوگیری خواهد کرد که چنین کاری مانع افشای کلید می‌شود.

سیم کارت

افزایش ایمنی سیم کارت با ماژول HSM بومی

مدیرکل ایمنی شبکه اپراتور اول در خصوص قابلیت‌های امنیتی ماژول سخت افزاری امنیتی HSM افزود اگر سودجویان با هدف دسترسی به اطلاعات داخلی HSM از حملات سخت افزای و نرم افزاری استفاده کنند، این امکان وجود خواهد داشت تا این ماژول اطلاعات نگهداری شده در خود را از بین ببرد و با حذف اطلاعات مانع افشای آنها شود. همچنین احتمال هر نوع دسترسی به کلیدهای داخل ماژول نیز تقریبا غیر ممکن خواهد بود. طالبی تاکید کرد اپراتور همراه اول برای حفظ داده‌های امنیت سیم کارت از یک ماژول بومی و فرآیند خودکار انتقال کلید استفاده خواهد کرد. در واقع تولید، انتقال و ورود کلید روی سیم کارت و تجهیزات به صورت امن ضروری است که اپراتور همراه اول تا قبل از تولید این ماژول بومی چنین اقداماتی را به صورت دستی انجام می‌داد.

مدیرکل ایمنی شبکه اپراتور همراه اول افزود:

نشت این کلیدها که پیش‌تر برای برخی از اپراتورها اتفاق افتاد، می‌تواند حریم خصوصی مشترکان را به خطر انداخته و باعث دسترسی به بخشی از داده‌های مشترک و اطلاعات مکالمه آنها شود. از این رو این شرکت تولید کلیدهای حیاتی سیم کارت به صورت خودکار، انتقال امن آنها به مجموعه‌های تولید سیم کارت داخلی و نگهداری آن توسط پیمانه سخت افزاری امن بومی را در اولویت قرار داده و در حال حاضر نگهداری کلیه کلیدها در HSM بومی این مهم را تحقق بخشیده است.

پروژه‌ی پنج ساله برای بومی‌سازی HSM

محمد طالبی با بیان اینکه تولید HSM بومی در یک پروژه پنج ساله در همراه اول انجام خواهد شد گفت پس از پایان تولید پیمانه سخت افزای امن، نخستین سری سیم کارت‌ها با استفاده از ماژول و با ایمنی زیادی تولید و کلیدهای جدید سیم کارت هم منتقل خواهد شد. از این رو برای انجام چنین اقدامی تاییدیه واحد بازاریابی هم دریافت کرده‌ایم که این اقدام کاملا اتوماتیک بوده و تولید داخلی است.

مدیرکل ایمنی شبکه اپراتور اول در پایان خاطرنشان کرد:

هم‌اکنون در مرحله اجرای سفارش 80 هزارتایی با این پیمانه سخت افزاری امن هستیم و پس از آن کلیه اطلاعات به مولفه جدید منتقل و محصولات غیر بومی از چرخه تولید سیم کارت‌های اپراتور اول خارج خواهند شد. با توجه به سرمایه‌گذاری همراه اول در راستای تولید و حفظ حریم خصوصی مشترکان، این آمادگی برای این شرکت وجود دارد که دیگر اپراتورها و شرکت‌های نیازمند فرآیند تولید کارت هوشمند نیز از این مولفه بومی شده استفاده کنند.