بیماری روزاسه

روش‌های خانگی درمان بیماری روزاسه

بیماری روزاسه را می‌توان یکی از انواع مختلف بیماری های پوستی دانست. ما شما را با روش های خانگی درمان بیماری روزاسه آشنا خواهیم کرد.

روزاسه یک بیماری پوستی بوده که شاخص کلیدی آن ایجاد قرمزی بر روی پوست است؛ معمولا این بیماری در گونه و بینی ایجاد می‌شود. بد نیست بدانید که روزاسه بر روی پوست‌های لطیف به وجود آمده و با افزایش سن افراد، گسترش خواهد یافت. قرمزی می‌تواند بر روی قسمت‌های مختلفی از بدن همانند پیشانی، پشت، قفسه سینه، گوش‌ها و حتی در موارد شدید یا در صورت تحریک شدن بر روی پلک‌ها هم ایجاد شود. خوشبختانه روش‌های بسیاری برای درمان بیماری روزاسه وجود دارد. برخی از این درمان‌ها به راحتی قابل دسترس هستند و می‌توان در خانه از آن‌ها استفاده کرد.

درمان‌های طبیعی بیماری روزاسه

بیماری روزاسه

بیماری پوستی روزاسه معمولا بی‌خطر است، اما این امکان وجود دارد که برخی از تغییرات پوستی نیازمند درمان پزشکی باشند. افراد باید درباره هرگونه تغییر در وضعیت پوست خود به پزشک مراجعه کرده و مشورت‌های لازم را انجام دهند. در صورتی که علت ایجاد این بیماری پوستی جدی نباشد، روش‌های بسیاری برای درمان آن وجود دارد. شما می‌توانید قبل از مصرف داروهای تجویزی یا شدید شدن وضعیت بیماری، برخی روش‌های زیر را جهت درمان امتحان کنید.

آلوئه‌ ورا

ژل موجود در داخل برگ گیاه آلوئه ورا، نرم‌کننده و مرطوب‌کننده بوده و می‌تواند به عنوان یک درمان موضعی برای بیماری روزاسه به کار گرفته شود. بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها حاوی آلوئه ورا هستند، بنابراین شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کرده و طبق دستورالعمل‌های موجود، استفاده کنید. البته می‌توانید از ژل موجود در داخل برگ آلوئه ورا هم به منظور استعمال بر روی پوست خود، استفاده کنید . برخی افراد ممکن است به آلوئه ورا حساسیت داشته باشند، بنابراین بهتر است قبل از اعمال آن بر روی قسمت وسیعی از پوست، ژل را بر روی ناحیه کوچکی از پوست خود بمالید و منتظر بروز واکنش‌های احتمالی باشید.

گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم به عنوان یک مکمل یا عصاره مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریشه این گیاه را می‌توان یک داروی خوراکی دانست که در پاکسازی کبد و درمان برخی شرایط پوستی همانند روزاسه موثر است.

بابونه

کاربرد بابونه همانند آلوئه ورا در محصولات مرطوب‌کننده‌ پوست بسیار رایج بوده و اغلب به صورت درمان موضعی برای برطرف کردن التهاب پوست به کار می‌رود. نتایج بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که گیاه بابونه دارای تاثیرات زیادی بر روی بیماری‌های پوستی است. شما می‌توانید برای استفاده از بابونه، یک مرطوب‌کننده حاوی بابونه طبیعی را خریداری کرده و از آن مطابق دستورالعمل، استفاده کنید. بد نیست بدانید که اسانس بابونه هم بسیار مفید است، اما باید آن را قبل از استفاده رقیق کنید. همچنین مصرف چای بابونه به صورت خوراکی یا قرار دادن پوره خنک شده آن بر روی پوست هم می‌تواند بسیار موثر باشد.

روغن نارگیل

مرطوب‌کننده‌هایی همانند روغن نارگیل برای انواع بیماری‌های التهابی پوست همانند بیماری پوستی روزاسه، مفید هستند. مطالعات اخیر نشان داده‌اند روغن نارگیل برای درمان بیماری روزاسه مفید است، با این حال، می‌توان از آن به عنوان یک ضدالتهاب، آنتی اکسیدان و مرطوب‌کننده هم استفاده کرد. افراد برای استفاده می‌توانند مقدار کمی روغن نارگیل با کیفیت را بر روی پوست بمالند و ماساژ دهند. در صورت تمایل می‌توانید از روغن نارگیل به عنوان یک روغن حامل برای اسانس‌های مناسب استفاده کنید.

کامفری

کامفری یک گیاه بوده که ترکیباتی با نام آلانتوئین تولید می‌کند. این ترکیب برای رفع واکنش‌های پوستی مفید خواهد بود. نتایج یکی از مطالعات سال 2017 میلادی نشان می‌دهد که محصولات حاوی ترکیب آلانتوئین، علائم پوستی همانند قرمزی را کاهش داده و تقریبا عارضه‌ای ندارند. برخی از کرم‌ها، لوسین‌ها و پمادها حاوی ترکیبات طبیعی یا آلانتوئین هستند. توجه داشته باشید که برای استفاده از موارد ذکرشده باید دستورالعمل‌های درج شده بر روی آن‌ها را به دقت مطالعه کنید.

گل مینا یا بابونه گاوی

بابونه گاوی را می‌توان یکی دیگر از گیاهانی دانست که برای درمان طبیعی بیماری پوستی روزاسه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه دارای ویژگی‌های آنتی اکسیدانی بوده و تقریبا همانند یک کرم ضدآفتاب از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند؛ اشعه ماوراء بنفش می‌تواند موجب تشدید بیماری روزاسه شود. توجه داشته باشید که باید از محصولات موضعی بابونه گاوی که فاقد پارتنولید هستند، استفاده کنید، زیرا پارتنولید‌ها ممکن است باعث افزایش حساسیت پوستی شوند.

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به عنوان چای و مکمل گیاهی در دسترس قرار دارد. نتایج تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند که چای سبز می‌تواند در درمان روزاسه موثر باشد. همانطور که می‌دانید، آنتی اکسیدان‌ها برای درمان التهاب پوست مفید هستند و به همین دلیل، چای سبز می‌تواند یک عنصر محبوب در کرم‌ها و سایر محصولات پوستی به حساب آید. استفاده از محصولات بهداشتی حاوی چای سبز همانند کرم‌ها را می‌توان بهترین روش درمان بیماری پوستی روزاسه معرفی کرد. استفاده از چای سبز خنک شده بر روی پوست یا مصرف آن به صورت خوراکی هم قطعا بی‌تاثیر نخواهد بود.

اسانس اسطوخودوس

بیماری روزاسه

استفاده از اسانس‌های مختلف به صورت موضعی می‌تواند در بهبود روزاسه موثر باشد. توجه داشته باشید که برای استفاده از اسانس اسطوخودوس، باید آن را در یک روغن حامل رقیق کرده و سپس بر روی پوست خود بمالید. اضافه کردن چند قطره از این اسانس به مرطوب‌کننده مورد علاقه‌تان جهت مصرف، بلامانع است.

نیاسینامید

یکی از انواع حالت‌های ویتامین B، نیاسینامید است، اما نباید آن را با نیاسین یا ویتامین B3 اشتباه گرفت. نیاسینامید را می‌توان یکی از ترکیبات عالی برای مراقبت از پوست معرفی کرد که در برخی کرم‌ها و لوسین‌ها وجود دارد. این ترکیب می‌تواند برای جلوگیری از قرمزی پوست و بیماری روزاسه مفید باشد. کرم‌های حاوی نیاسینامید را از مراکز قابل اعتماد خریداری کرده و برچسب روی آن را قبل از مصرف، مطالعه کنید.

جو دو سر

یکی دیگر از درمان های خانگی بیماری روزاسه را می‌توان استفاده از جو دو سر دانست. این نوع غلات موجب تقویت پوست شده و از خارش و خشکی آن جلوگیری می‌کند. برخی محصولات پوستی همانند ماسک‌های صورت که حاوی جو دو سر هستند، در جلوگیری از بیماری روزاسه موثر خواهند بود. ترکیب چند قاشق غذاخوری بلغور جو دو سر با آب و مالیدن آن بر روی پوست هم می‌تواند در جلوگیری از این بیماری موثر باشد.

عسل خام

عسل خام می‌تواند برای مقابله با روزاسه موثر باشد. این شرایط ممکن است به دلیل خاصیت حفاظتی و آب‌رسانی عسل خام به پوست رخ دهد. نتایج مطالعات انجام‌شده در سال 2015 میلادی نشان می‌دهد که عسل مانوکا در برابر بیماری پوستی روزاسه عملکرد موثری دارد. عسل مانوکا را از مراکز مطمئن خریداری کنید و مقدار کمی از آن را بر روی پوست خود بمالید.

روغن ضروری درخت چای

روغن درخت چای به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی برای همه انواع بیماری‌های پوستی مفید بوده و در کاهش خارش پوست هم موثر است. مطالعات زیادی برای تایید خواص این روغن بر روی بیماری روزاسه وجود ندارد، اما شواهد موجود حاکی از آن هستند که این روغن در بهبود شرایط پوستی مختلف، موثر خواهد بود. توجه داشته باشید که قبل از مصرف روغن درخت چای، باید آن را در روغن حامل رقیق کرده و سپس بر روی پوست بمالید.

زردچوبه

زردچوبه یک ضدالتهاب مشهور بوده و ممکن است برای علائم دردناک و التهاب ناشی از بیماری روزاسه، مورد استفاده قرار گیرد. زردچوبه به عنوان یک طعم‌دهنده در پخت بسیاری از غذاها به کار می‌رود. برای استفاده می‌توان روغن زردچوبه را در یک روغن حامل رقیق کرد و سپس بر روی پوست، ماساژ داد. برخی کرم‌ها و لوسیون‌ها هم حاوی زردچوبه هستند و استفاده از آن‌ها می‌تواند در درمان بیماری موثر باشد. همچنین شما می‌توانید پودر زردچوبه را با آب مخلوط کرده و بر روی پوست خود بمالید.

تغییر سبک زندگی

علاوه بر درمان‌های خانگی، ایجاد برخی تغییرات در شیوه زندگی هم می‌تواند در جلوگیری از بیماری پوستی روزاسه موثر باشد. موارد زیر را می‌توان بخشی از تغییرات لازم در شیوه زندگی دانست، از جمله:

  • مدیریت کردن استرس و اضطراب.
  • مصرف نکردن مواد غذایی آلرژی‌زا.
  • مصرف مواد غذایی ضدالتهابی همانند کلم، زنجبیل و آووکادو که دارای آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های گروه B از جمله نیاسینامید هستند.
  • استفاده از کرم‌های ضدآفتاب به طور منظم و به هنگام خروج از منزل، به منظور جلوگیری از اشعه خورشید و UV.
  • اجتناب از مصرف داروهای خاصی همانند استروئید موضعی، واسودیلاتور و بتابلوکرها که می‌توانند موجب بیماری روزاسه و قرمزی پوست شوند.

توجه داشته باشید که قبل از قطع مصرف هرگونه دارو یا جایگزین کردن آن‌ها با پزشک مشورت کنید.

سایر روش‌های درمان بیماری روزاسه

بیماری روزاسه

زمانی که درمان‌های طبیعی و ایجاد تغییر در سبک زندگی کمکی به بهبود بیماری روزاسه نکند، باید با مراجعه به پزشک از درمان‌های دارویی استفاده کرد، از جمله:

  • اسید آزلائیک
  • بنزوئیل پروکساید
  • مهار کننده‌های کلسی نورین
  • کلیندامایسین
  • مترونیدازول
  • پرمترین
  • رتینوئید

جمع‌بندی

روش‌های مختلفی برای درمان بیماری روزاسه وجود دارد. درمان‌های خانگی و ایجاد تغییر در سبک زندگی، روش‌های مقرون به صرفه و موثری هستند، اما در صورتی که به اندازه کافی موثر نباشند، پزشکان درمان‌های دارویی را تجویز خواهند کرد. در نظر داشته باشید که باید پیش از مصرف روغن‌های ضروری حتما با پزشک خود مشورت کرده و روغن ضروری با کیفیت را تهیه کنید، زیرا FDA نظارتی بر خالص بودن یا کیفیت آن‌ها ندارد. بهتر است قبل مصرف محصول به منظور جلوگیری از آلرژی احتمالی، مقداری از روغن های ضروری موردنظر را بر روی پوست دست خود آزمایش کنید تا نسبت به بی‌ضرر بودن آن، اطمینان حاصل کنید. در صورتی که فعالیت‌های روزمره شما توسط این بیماری مختل شود، با پزشک خود درباره داروها و سایر روش‌های موجود برای درمان، مشورت کنید.