آپدیت اندروید 10 گوشی های سامسونگ

آپدیت اندروید 10 چه زمانی برای گوشی های سامسونگ منتشر می‌شود؟

آپدیت اندروید 10 برای گوشی های سامسونگ در قالب رابط کاربری One UI 2.0 عرضه خواهد شد. اما کاربران گوشی های هوشمند سامسونگ چه زمانی طعم ویژگی‌های جدید اندروید کیو را خواهند چشید؟

به تازگی اخباری درباره تلاش سامسونگ برای توسعه نسل دوم رابط کاربری جدید این شرکت برای گوشی های هوشمند اندرویدی، One UI شنیده‌ایم. One UI جایگزین رابط کاربری اختصاصی قبلی سامسونگ با نام Experience شد. سیستم عامل‌های اندروید سفارشی‌سازی شده به دست سامسونگ، همیشه به داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد در مقایسه با محصولات رقبا معروف بوده‌اند. تعداد این دسته ویژگی‌های خاص در مقایسه با اندروید خام، در One UI به مراتب بیشتر شده است.

سامسونگ به بهانه آغاز توسعه آپدیت اندروید 10 توسعه نسخه دوم این رابط کاربری را نیز در دستور کار قرار داده است. به عبارتی One UI 2.0 مبتنی بر اندروید کیو توسعه پیدا خواهد کرد. انتظار داریم گلکسی اس 11، اولین گوشی هوشمند سامسونگ مجهز به One UI 2.1 به صورت پیش‌فرض باشد. البته قبل از رونمایی این گوشی، یک سری پرچمدار سامسونگ باید آپدیت اندروید ۱۰ را دریافت کنند.

در حال حاضر، بزرگترین گوشی‌ساز دنیا هیچ اطلاعات دقیقی در اختیارمان قرار نداده است، به همین دلیلی به منظور دستیابی به ایده‌ای درباره زمان انتشار آپدیت اندروید 10 برای گوشی های این شرکت، باید به بررسی زمان انتشار آپدیت‌های سیستم عامل‌های قبلی بپردازیم.

آپدیت اندروید 10

بر اساس تجربه قبلی، سامسونگ برای توسعه سیستم عامل‌های جدید برای گوشی های هوشمند خود عجله‌ای ندارد. این شرکت، آپدیت اندروید 9 پای را در آخرین ماه سال 2018 (اوایل دی ماه)، ابتدا برای دو گوشی گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس منتشر کرد. این زمان مربوط به عرضه آپدیت سیستم عامل برای دستگاه‌های آنلاک است. کاربران خریدار دو گوشی نام برده تحت اپراتورهای مختلف، چند ماه بعد و در اوایل سال 2019 اندروید 9 پای را دریافت کردند.

زمان انتشار آپدیت اندروید 10 برای گوشی های سامسونگ

بدون شک گلکسی اس 10، گلکسی اس 10 پلاس و گلکسی اس 10 اولین دریافت‌کنندگان آپدیت اندروید 10 به همراه رابط کاربری One UI 2.0 هستند. پیش‌بینی می‌کنیم اواخر آخرین ماه سال میلادی جاری (اوایل دی ماه)، زمان عرضه این به‌روزرسانی برای سه گوشی یاد شده باشد.

بعد از این سه گوشی، چند ماه بعد نوبت دیگر پرچمداران و میان‌رده‌ها می‌رسد. در نتیجه کاربران سایر گوشی های سامسونگ به غیر از پرچمداران سری S در سال 2019، باید تا اواخر ربع اول و شاید ربع دوم سال 2020 منتظر بمانند.

ویژگی‌های رابط کاربری One UI 2.0

متاسفانه در حال حاضر اطلاعات کمی درباره این رابط کاربری در دسترس است. به طور واضح، بیشتر قابلیت‌های اندروید 10 که گوگل در کنفرانس Google I/O اخیر به آن‌ها اشاره کرد را در دومین نسخه One UI دریافت خواهیم کرد.

بر اساس گفته‌های وب سایت SamMobile، یکی از نقاط تمرکز سامسونگ در توسعه نسخه سفارشی‌سازی شده خود از اندروید کیو، ویژگی‌های مربوط به حفظ سلامت کاربران (Digital Wellbeing) است. به عنوان نمونه می‌توان به افزوده شدن حالت تمرکز (Focus Mode) اشاره کرد که تعداد نوتیفیکیشن‌ها، هشدارها و دیگر پیام‌های بر هم‌زننده آرامش توسط اپلیکیشن‌های مشخص شده را به حداقل می‌رساند. این یکی از قابلیت‌های جدید اندروید کیو است که از افزوده شدنش به One UI 2.0 اطمینان داریم. درباره دیگر موارد نمی‌توان با اطمینان صحبت کرد.

یکی از انتظارات ما از نسخه سفارشی‌سازی اندروید 10 توسط سامسونگ، قرار دادن نسخه‌ای بهبود یافته و پیشرفته‌تر از دستیار هوشمند بیکسبی است. سامسونگ طی دو سال اخیر، مانور زیادی روی دستیار مجازی اختصاصی خود داده و حتی روی بدنه گوشی های پرچمدارش، کلیدی اختصاصی به منظور فراخوانی آن قرار داده است، اما متاسفانه این دستیار هنوز قابل رقابت با گوگل اسیستنت، آمازون الکسا و مایکروسافت کورتانا نیست.