فریلنسرهای مبتدی

بررسی 5 اشتباه متداول فریلنسرهای مبتدی

فریلنسرهای مبتدی مرتکب یک سری اشتباه شده و از انتخاب این سبک کار و زندگی زده می‌شوند. بهتر است با اطلاع از اشتباه‌های متداول فریلنسرهای تازه کار، از آن‌ها در ابتدای کار خود دوری کنید.

فریلنسینگ برخلاف تصور، علاوه بر یک سبک کار، یک سبک زندگی نیز محسوب می‌شود. اغلب افراد، روزانه به محلی مشخص برای کار رفته و بعد از سپری کردن چند ساعت، در ادامه انجام یک سری کار مشخص، به منزل برمی‌گردند. آن‌ها سبک زندگی مشخص و کاملا متفاوتی از فریلنسرها دارند. معمولا افرادی که دوست دارند رئیس خود باشند و برای خودشان کار کنند، به این سبک زندگی رو می‌آورند. متاسفانه فریلنسرهای مبتدی در ابتدای مسیر مرتکب یک سری اشتباه شده و به همین دلیل از تصمیمشان برای انتخاب این سبک زندگی رو برمی‌گردانند.

فریلنسینگ برای همه یک انتخاب نیست! به عبارتی افرادی وجود دارند که در مسیر یافتن موقعیت شغلی مورد نظرشان در شرکت‌های دلخواه به در بسته خورده‌اند و اکنون از روی ناچاری از این سبک زندگی تبعیت می‌کنند. آن‌ها نیز باید از اشتباهات متداول فریلنسرهای تازه کار دوری کنند، وگرنه خبری از دریافت پروژه و کسب درآمد نخواهد بود.

اشتباهات متداول فریلنسرهای مبتدی

بدون در نظر گرفتن هدف فرد برای تبدیل شدن به یک فریلنسر، یک سری قوانین درباره سبک زندگی و کار فریلنسینگ وجود دارد. در این مطلب به بررسی 5 مورد از مهم‌ترین موارد خواهیم پرداخت.

1- شروع کار بدون برنامه

فریلنسرهای مبتدی

فریلنسینگ را باید یک صنعت در حال انفجار دانست، به طوری که روز به روز افراد بیشتری به آن رو می‌آورند. در سال 2018، نزدیک به 56 میلیون فرد آمریکایی به این شیوه مشغول به کار بودند. در نتیجه باید بدانید در هر حوزه‌ای که در آن مشغول به فعالیت خواهید شد، رقبای بسیار زیادی وجود دارد.

یکی از اشتباهات متداول فریلنسرهای مبتدی عدم تحقیق درباره حوزه کاری خود است. به همین دلیل قادر نخواهند بود پول خوبی از آن به دست بیاورند. به عبارت دقیق‌تر، فریلنسرهای تازه کار باید از موارد زیر اطلاع پیدا کنند:

  • در حال فروش چه محصول یا ارائه چه سرویسی هستید؟
  • هزینه محصول یا سرویس شما چقدر باید باشد؟
  • رقبای شما چه کسانی هستند؟ در حوزه کاری خود، چه نقاط ضعفی دارید؟
  • نقاط قوت و متمایزکننده شما از دیگر افراد فعال در همین حوزه چیست؟
  • چطور باید هزینه‌های اولیه مورد نیاز برای شروع کار به عنوان فریلنسر را تامین کنید؟
  • برای یافتن کار، پروژه و در ادامه کسب درآمد، چگونه باید بازاریابی انجام بدهید؟

در برخی شرایط ممکن است مجبور به تغییر حوزه کاری خود شوید. به عنوان نمونه فریلنسرهای مبتدی در ابتدای کار متوجه می‌شوند در حوزه کاری آن‌ها افراد زیادی مشغول هستند، در حالی که پروژه‌های زیادی در دسترس نبوده و تقاضای کارفرمایان به مراتب کمتر از مجریان پروژه‌ها است. در آن سو یک سری زمینه کاری وجود دارند که با وجود زیاد بودن پروژه‌های آن‌ها، افراد کمی دارای تخصص کافی به منظور اجرایشان هستند.

تصور کنید هزینه زیادی برای راه‌اندازی وب سایت و تامین دیگر لوازم مورد نیاز برای راه‌اندازی استارتاپ خود کرده‌اید، اما بعد از چند ماه متوجه می‌شوید زمینه کاری انتخاب شده برای فریلنسینگ مناسب نیست و درآمد کافی از آن کسب نمی‌شود. دلیل این اتفاق، عدم تحقیق و سپس برنامه‌ریزی صحیح پیش از ترسیم نقشه راه است.

2- عدم توجه به آداب و رسوم ایمیل‌ها

فریلنسرهای مبتدی

برای فریلنسرها، بیشتر ارتباطات مورد نیاز برای دریافت پروژه و سپس تعامل درباره نحوه پیشبرد آن به صورت آنلاین صورت می‌گیرد. اگرچه کاربران و حتی کارفرمایان استفاده از پیام‌رسان‌ها را برای ارتباطات خود ترجیح می‌دهند، اما در برخی مواقع، همچون زمان دریافت پروژه‌ای از یک شرکت رسمی، نیازمند مکاتبه از طریق ارسال و دریافت ایمیل خواهید بود.

این یکی از متداول‌ترین اشتباهاتی است که سبب می‌شود فریلنسرهای مبتدی موفق به دریافت پروژه نشده و به خاطر کسب پروژه در شروع کار، از ایده خود برای انتخاب این سبک زندگی پشیمان شوند. مشتریان عادی خارج از سازمان‌ها نیز بین نحوه مکاتبه در پیام‌رسان‌ها یا از طریق ایمیل تفاوت قائل هستند، به همین دلیل عدم رعایت این آداب توسط شما را به منزله غیر حرفه‌ای بودنتان تلقی خواهند کرد.

ممکن است شما فاقد استارتاپ بوده و تنها کار در منزل را به جای کار در محیط اداره انتخاب کرده باشید. در این شرایط نیز به احتمال زیاد، شدیدا نیازمند مکاتبه با افراد بالادست خود از طریق ایمیل خواهید بود. عدم رعایت آداب ارسال ایمیل به عنوان نامه‌های رسمی الکترونیکی، به احتمال زیاد به ضررتان تمام خواهد شد.

3- نداشتن یک وب سایت شکیل

وب سایت من

فریلنسرهای مبتدی نیازی به یک وب سایت حرفه‌ای، مملو از نمونه کارهای خود، ندارند. به همین دلیل برای آن‌ها وب سایتی حاوی یک صفحه بیوگرافی، فرم تماس و یک سری اطلاعات دیگر کفایت می‌کند. البته نباید از اهمیت تولید محتواهای ناب و مرتبط با حوزه کاری خود در بلاگ چشم‌پوشی کرد، هر چند این اقدام در درجه دوم اهمیت پیدا می‌کند.

به عنوان یک فریلنسر، که ریاست به خود را ترجیح می‌دهید، باید حتما دارای یک وب سایت باشید. این یکی از ابتدایی‌ترین روش‌های جلب توجه مشتریان محسوب می‌شود. اهمیت داشتن وب سایت برای یک فریلنسر به اندازه‌ای است که وجود یک وب سایت بسیار ساده و حتی فاقد طراحی زیبا، به نبود آن ارجحیت دارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت وجود وب سایت برای فریلنسرهای مبتدی یک امتیاز نبوده و یک اجبار محسوب می‌شود، در غیر این صورت از چشم مشتریان خواهید افتاد.

بسته به این که کسب و کارتان چقدر با وب سایت در ارتباط است، اهمیت طراحی حرفه‌ای آن بیشتر و بیشتر می‌شود. به عنوان نمونه، برخی فریلنسرهای مبتدی (مثلا فعال در حوزه تولید تیزرهای صنعتی) تنها برای ارائه اطلاعاتی درباره خود و قرار دادن نمونه کارهایشان اقدام به طراحی وب سایت می‌کنند، اما پروژه‌های اجرای شده و سرویس‌های ارائه شده توسط آن‌ها ارتباطی با خود وب سایت ندارد. یک سری فریلنسر دیگر، سرویس‌های دیجیتالی در اختیار دیگران قرار می‌دهند. چنین فردی در صورت داشتن وب سایتی ابتدایی، فاقد ظاهری جذاب، نمی‌تواند کاربران را به استفاده از سرویس‌های وب سایت خود ترغیب کند.

به عنوان نمونه، یک فریلنسر مشغول در حوزه طراحی سایت، بدون داشتن یک وب سایت حرفه‌ای و فاقد ایراد ظاهری و تکنیکی، هرگز قادر به دریافت پروژه نخواهد بود! اصطلاح «کوزه‌گر از کوزه شکسته آب می‌خورد» در اینجا صدق نمی‌کند!

4- دسترسی دشوار به شما

اشتباهات فریلنسرهای مبتدی

به عنوان یک فریلنسر، باید راه‌های استخدام خود را واضح نگه دارید. مشتریان باید بدانند راه‌های ارتباطی با شما چیست. در اوایل دهه 1990 میلادی، فریلنسرها می‌توانستند سرویس‌های خود را از طریق دفترچه تلفن‌ها، تبلیغات روزنامه‌ای یا کارت‌های اختصاصی لیست کرده و به اطلاع بقیه برسانند. در این روش، فریلنسر قادر به ارائه اطلاعاتی جزئی از خود همچون نام، محل قرارگیری، شماره تلفن و مختصری از خدمات خود بود تا بلکه مشتریان بالقوه بتوانند با وی تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنند. به عبارتی فرد مجری پروژه‌ها نمی‌توانست اطلاعاتی کامل درباره خود ارائه کند، به همین دلیل درخواست‌کننده پروژه‌ها با آن‌ها تماس گرفته و اطلاعات کافی کسب می‌کردند.

اگرچه بیشتر ارتباطات و اطلاع‌رسانی‌ها در حوزه فریلنسینگ امروز به صورت آنلاین صورت می‌گیرد، اما یک سری از قوانین دهه 1990 همچنان برقرارند. به عنوان نمونه، نحوه دسترسی به خود را باید به صورت واضح مشخص کنید. برخی مشتریان حوصله مطالعه وب سایت شما را نداشته و حتی در صورت یافتن پاسخ سوال خود در بخش پرسش‌های متداول یا دیگر قسمت‌ها، ترجیح می‌دهند مستقیما از مجری پروژه‌ها پاسخ دریافت کنند. به همین دلیل باید نام، آدرس ایمیل، شماره تماس و یک سری اطلاعات کلی درباره خود را در بخشی قابل دسترس قرار بدهید. کاربران به محض ورود به یک وب سایت، به دنبال بخش «تماس با ما» در منوی آن می‌گردند، در نتیجه نباید از قرار دادن منویی قابل رویت در بالای وب سایت و مخصوصا افزودن گزینه «تماس با ما» به آن غافل شوید.

فریلنسرهای مبتدی باید بدانند رقابت در برخی حوزه‌ها به شدت بالا است، به همین دلیل از دست دادن یک تماس به معنی ارجاع دادن آن به رقیبتان خواهد بود. در نتیجه باید در تمامی ساعت روز آماده پاسخگویی باشید. شما یک فریلنسر بوده و به صورت اداری کار نمی‌کنید، به همین دلیل در هر ساعت از شبانه‌روز، احتمال درباره یک تماس تلفنی وجود دارد. خود را برای آن‌ها آماده کرده و از تماس‌های وقت و بی‌وقت گلایه نکنید.

5- از دست دادن تمرکز

مشکلات فریلنسرهای مبتدی

وقتی کارتان را به عنوان یک فریلنسر آغاز می‌کنید، خیلی زود به باور «من رئیس خودم هستم» خواهید رسید. اکنون، با یک سری مشتری سر و کله زده و دیگری نیازمند پاسخگویی به رئیس یک مجموع نیستید. فریلنسرهای تازه کار به جای بهره بردن از این موقعیت، از آن سو استفاده کرده و از برنامه روزانه خارج می‌شوند! به عنوان نمونه صبح‌ها بیشتر خوابیده و دیگر ساعت مشخصی برای کار کردن نخواهند داشت.

خارج شدن از برنامه را باید یکی از بدترین و متداول‌ترین دردسرهایی دانست که فریلنسرهای مخصوصا مبتدی گرفتار آن می‌شوند. اکنون که نیازمند صرف هزینه و اتلاف وقت در وسایل نقلیه عمومی یا وسیله شخصی خود به منظور رفت و آمد به مکانی مشخص برای کار کردن نیستید، باید از این فرصت بیشترین استفاده را داشته باشید، نه این که زمان ذخیره شده را صرف خوابیدن یا اجرای بازی با کامپیوتر کنید!

به عبارتی کار کردن در منزل نباید سبب شود از برنامه کاری صحیح خارج شوید. باید اتاق خود را محل کارتان تصور کنید، با این تفاوت که امکانات بیشتری در اختیارتان قرار داشته و می‌توانید آزادانه، با هر لباسی در آن بچرخید! البته اکنون نیازمند حضور در مکانی مشخصی راس ساعتی خاص نیستید، پس اجباری به بیدار شدن زود هنگام نخواهد بود، هر چند با این کار سود زیادی نصیبتان می‌شود. موفق‌ترین فریلنسرها، درست همانند افراد کارمند هر روز راس ساعتی مشخص از خواب برخواسته و هرگز تمرکزشان را با اجرای بازی، گوش دادن به موسیقی یا انجام دیگر اعمال همچون تماشای فیلم در میانه انجام پروژه از دست نمی‌دهند، چرا که اتاق منزل خود را دقیقا همان محل کار در ادامه تصور می‌کنند.

از همان ابتدای کار به عنوان فریلنسر فراموش نکنید این سبک کار، مملو از حواس پرتی است و با کمی بی‌دقتی، به طور کامل از چارچوب خارج خواهید شد. به این ترتیب نه تنها وقت بیشتری در مقایسه با یک کارمند نخواهید داشت، بلکه بدون کسب درآمد کافی، همیشه برای انجام کارهایتان با کمبود زمان رو به رو می‌شوید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه