حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

آموزش حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

یکی از قابلیت های فتوشاپ را می‌توان حذف کردن پس زمینه تصاویر دانست. ما قصد داریم در این مقاله روش حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ را آموزش دهیم.

Adobe Photoshop را می‌توان بهترین برنامه ویرایش تصاویر دانست. کارهای مختلفی همانند اصلاح رنگ یا حذف کردن بخش‌های مختلفی از تصاویر را می‌توانید در فتوشاپ انجام دهید، حتی امکان حذف کردن یک پس زمینه هم در این برنامه وجود دارد. در ادامه شیوه حذف کردن پس زمینه تصاویر در فتوشاپ را به صورت کامل آموزش خواهیم داد.

گام اول: روش حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

توجه داشته باشید که حذف کردن پس زمینه کار آسانی نیست. روش های زیادی برای حذف پس زمینه تصاویر وجود دارد که نیازمند صرف زمان زیادی هستند. شما برای انجام این کار، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • برنامه فتوشاپ را در سیستم خود نصب کرده باشید.
  • در گذشته با فتوشاپ کار کرده باشید.

برای حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ نیازمند تصاویر مناسبی هستیم؛ همه تصاویر را نمی‌توان مورد ویرایش قرار داد. تصاویری را انتخاب کنید که کنتراست بالا و لبه‌های واضح‌تری داشته باشند. برای تهیه این آموزش از تصویر لامپ روی میز استفاده کرده‌ایم.

ابزار انتخاب سریع (Quick Selection Tool) خود را تنظیم کنید

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

چندین روش برای از بین بردن پس زمینه تصاویر در فتوشاپ وجود دارد. اولین روشی که قصد داریم آموزش دهیم، به کارگیری ابزار انتخاب سریع (Quick Selection Tool) است؛ این روش ساده و کامل به حساب می‌آید. برای شروع باید ابزار موردنظر را که در سمت چپ فتوشاپ قرار دارد، انتخاب کنید، سپس بر روی گزینه Magic Wand Tool کلیک کنید.

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

ابزار Quick Selection به صورت دقیق، اقدامی که قصد انجام دارید را مشخص خواهد کرد:

  • نمونه رنگی
  • آن چیزی که در کنار نمونه رنگی قرار دارد
  • لبه‌های رنگ در تصویر
  • نقطه کانونی تصویر

پس از آن که ابزار انتخاب سریع را انتخاب کردید، شاهد بخش‌های مختلف کنترل آن در قسمت بالای صفحه خواهید بود. اطمینان حاصل کنید که Auto-Enhance فعال باشد؛ این بخش به فتوشاپ اجازه می‌دهد تنظیمات بیشتری را در امتداد لبه‌های انتخابی شما انجام دهد. این ویژگی در صورتی که تصاویر شما دارای جزئیات و منحنی زیادی باشند، موثر خواهد بود.

در ادامه بر روی گزینه Select Subject کلیک کنید؛ شما با این کار، اجازه فتوشاپ جهت انتخاب گزینه‌های بیشتر را دریافت خواهید کرد. در صورتی که تصاویر انتخابی شما دارای بخش‌های روشن باشند، عملکرد برنامه فتوشاپ هم راحت‌تر خواهد بود.

بخش‌های موردنظرتان را انتخاب کنید

هنگامی که گزینه Select Subject را انتخاب کنید، برنامه فتوشاپ بخش بالای لامپ را انتخاب خواهد کرد؛ شما می‌توانید بخش انتخاب‌شده را با خطوط مورچه‌ای اطراف آن، مشاهده کنید. این انتخاب را نمی‌توان کاملا صحیح عنوان کرد، زیرا فقط بخشی از لامپ و پس زمینه را انتخاب کرده است، اما می‌توان آن را به عنوان یک شروع عالی به حساب آورد.

دقت کنید که گزینه Add To Selection Option در قسمت بالای صفحه، فعال شده باشد، سپس کلیک کرده و در همان حالت در امتداد لامپ، بخش موردنظر را انتخاب کنید. فتوشاپ به خوبی متوجه خواهد شد که بر اساس رنگ‌های زیر تصویر و لبه‌های انتخابی قبلی شما، چه چیزی را انتخاب کند. در پایان بخش‌های زیادی از لامپ شما باید انتخاب شده باشد.

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

هنگامی که کار خود را انجام دادید، ممکن است بخواهید از ابزار Lasso که در نوار ابزار سمت چپ قرار دارد، به منظور صاف کردن لبه‌ها استفاده کنید.

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

بد نیست بدانید که کار کردن با ابزار Lasso به مراتب راحت‌تر از کار کردن با یک قلم و تبلت است. شما با این روش می‌توانید هماهنگی‌های بیشتری را انجام دهید. در حقیقت شما با داشتن یک موس کامپیوتر می‌توانید به خوبی از ابزارهای مربوطه جهت ویرایش و حذف پس زمینه تصاویر استفاده کنید. شما با استفاده از ابزار Lasso، باید همه چیز را به صورت دستی ترسیم کنید.

پس زمینه را حذف کنید

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

پس از آن که انتخاب خود را انجام دادید، به سراغ ابزار Quick Selection  بروید و موس را بر روی بخش انتخابی قرار داده و کلیک راست کنید، سپس گزینه Select Inverse را انتخاب کنید. هنگامی که گزینه Inverse را انتخاب کردید، برنامه فتوشاپ به صورت خودکار تمام بخش‌های مشخص‌شده توسط شما را انتخاب خواهد کرد.

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

در ادامه وارد بخش Edit شوید و گزینه Cut را انتخاب کنید. هنگامی که این کار را انجام دهید، فتوشاپ تصویر پس زمینه را به طور کلی پاک خواهد کرد؛ این روش به منظور پاک کردن تصویر پس زمینه انجام خواهد شد.

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

در ادامه یک منطقه شطرنجی و خاکستری مشاهده خواهید کرد که نشان‌دهنده شفافیت فضای اطراف بخش موردنظر شما است. هم اکنون که تصویر پس زمینه خود را حذف کرده‌اید، ممکن است متوجه شوید که لبه‌های اطراف جسم موجود در تصویر دچار مشکلاتی‌ست.

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

به منظور اصلاح بیشتر لبه‌ها وارد صفحه لایه‌ها شوید و یک لایه از رنگ جامد را به زیر تصویر اصلی اضافه کنید؛ این رنگ یک قسمت دائمی از تصویر شما نیست، اما در ویرایش به شما کمک خواهد کرد. هنگامی که نمی‌توانید ویرایش را انجام دهید، امکان غیرفعال کردن آن وجود دارد.

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

برای این تصویر باید رنگی را انتخاب کنید که به شدت با بیت‌های باقی‌مانده در لبه تصویر اصلی متناقض باشد. ما رنگ آبی روشن را انتخاب کرده‌ایم، زیرا زمان قرارگیری در کنار قرمز روشن می‌تواند به خوبی بخش‌های اضافی را مشخص کند. کافی‌ست اقدامات زیر را در ادامه کار انجام دهید:

  • بر روی لایه تصویر خود کلیک کرده تا آن را فعال کنید.
  • ابزار Lasso را انتخاب کرده و بخش‌های اضافی تصویر برای حذف کردن را مشخص کنید.
  • برای پاک کردن بخش‌های موردنظر کافی‌ست بر روی ویرایش (Edit) و سپس برش (Cut) کلیک کنید.

گام دوم: روش پاک کردن پس زمینه در فتوشاپ

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

در صورتی که به دنبال روش سریع‌تری برای از بین بردن پس زمینه در فتوشاپ هستید، ممکن است به جای آن بخواهید که تصویر پس زمینه را پاک کنید. دو ابزار برای پاک کردن (Eraser Tool) وجود دارد که برای حذف پس زمینه در فتوشاپ مناسب است؛ شما می‌توانید این دو ابزار را در نوار سمت چپ مشاهده کنید.

The Magic Eraser Tool

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

اولین ابزاری که باید امتحان کنید، ابزار Magic Eraser Tool است. شما برای استفاده از این ابزار باید نماد پاک کن را انتخاب و روی فلش کوچک سفید رنگ کلیک کنید تا وارد منوی کشویی شوید، سپس ابزار مناسب کار را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که استفاده از ابزار پاک کن جادویی بسیار ساده است. شما می‌توانید با انتخاب نمونه‌ای از رنگ موردنظرتان، تمام پیکسل‌ها را با همان رنگ، پاک کنید؛ این کار برای تمام پیکسل‌های زیر قلمو و پیکسل‌های نزدیک آن، انجام خواهد شد. با کلیک کردن بر روی صندلی موجود در پشت چراغ مطالعه، می‌توانید مشاهده کنید که بخش بزرگی از پس زمینه را حذف کرده‌ایم.

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

همانطور که گفته شد، حذف یک پس زمینه در فتوشاپ هرگز عالی نخواهد بود. پس از آن که از بیشتر بخش‌های آن رها شدید، هنوز هم مناطقی وجود دارند که حذف نشده‌اند. شما برای پاک کردن مناطق باقی‌مانده باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابزار Lasso Tool را انتخاب کنید.
  • اکثر قسمت‌های پس زمینه همانند بخش‌های شفاف را انتخاب کنید.
  • وارد بخش ویرایش (Edit) شوید و سپس گزینه برش (Cut) را انتخاب کنید.

شما با این کار، نه تنها مناطق قابل مشاهده را پاک خواهید کرد، بلکه می‌توانید بخش‌های میکروسکوپی 1 یا 2 پیکسل را هم پاک کنید؛ این کار می‌تواند یک تصویر تمیزتر را برای شما ایجاد کند.

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

در صورتی که می‌خواهید بزرگنمایی کنید و بخش‌های کاملا ظریف و جزئی را ببینید، می‌توانید رنگ جامد را در زیر تصویر فعال کرده تا کنتراست افزایش یابد. در ادامه باید لایه تصویر خود را مجددا فعال کنید، بزرگنمایی کرده و از ابزار Lasso برای انتخاب و برش استفاده کنید.

The Background Eraser Tool

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

دومین ابزاری که می‌توان از آن برای پاک کردن پس زمینه استفاده کرد، The Background Eraser Tool است. این ابزار را نمی‌توان سریع و کاربردی دانست و به همین دلیل، معمولا توسط کاربران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بد نیست بدانید که اکثرا از این ابزار برای کارهایی که نیازمند دقت بالایی هستند، استفاده می‌کنند.

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

هنگامی که بر روی ابزار پاک‌کننده پس زمینه کلیک کنید، یک بخش تنظیمات پاپ آپ را در قسمت بالای نمایشگر مشاهده خواهید کرد؛ در این قسمت می‌توانید تنظیمات را بررسی کنید و ما توصیه می‌کنیم که این کار را جدی بگیرید. مهم‌ترین تنظیماتی که باید در نظر داشته باشید، عبارتند از:

  • نماد پاک کن را همانند یک دایره سفید رنگ مشاهده خواهید کرد.
  • شما محدود شده‌اید. در کنار این، یک منوی کشویی با سه گزینه پیدا خواهید کرد تا بتوانید تمام مواردی که قصد حذف کردن دارید را مدیریت کنید:
  • گزینه Find Edges تمام مناطق رنگی را که در کنار هم قرار دارند، پاک می‌کند، اما لبه اشیاء را در تصویر حفظ می‌کند.
  • گزینه Contiguous باعث حذف شدن رنگ نمونه و تمام رنگ‌های موجود در کنار آن، خواهد شد.
  • گزینه Discontiguous باعث پاک شدن رنگ نمونه می‌شود، اما فقط از زیر قلم عبور خواهد کرد.

در کنار Tolerance، یک اسلایدر را مشاهده خواهید کرد که امکان تنظیم آن وجود دارد. در صورتی که درصد Tolerance را افزایش دهید، رنگ‌های مرتبط اطراف را هم در کنار رنگ اصلی مشخص‌شده، حذف خواهید کرد.

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

هنگامی که تنظیمات را انجام دهید، می‌توانید کار پاک کردن را آغاز کنید. اگر به جعبه آبی تصویر نگاه کنید، می‌توانید ابزار The Background Eraser Tool را در حین انجام کار، مشاهده کنید.

حتی اگر قلمو بر روی لامپ باشد، ابزار پاک کن فقط پیکسل‌های قرمز را پاک خواهد کرد؛ علت این مسئله را می‌توان فعال بودن گزینه Find Edges دانست. توجه داشته باشید که پس از پاک کردن، می‌توانید مجددا وارد ابزار Lasso Tool شده و موارد موردنظرتان را تمیز کنید.

گام سوم: چگونه می‌توان پس زمینه سفید را حذف کرد؟

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

برای پاک کردن پس زمینه سفید در فتوشاپ باید چه کارهایی را انجام دهید؟ اطمینان حاصل کنید که تصویر شما در لایه جداگانه قرار دارد. در مرحله بعد، مطمئن شوید که لایه رنگ متضاد شما در زیر تصویر قرار گرفته است. وارد نوار ابزار سمت چپ شده و بر روی گزینه Magic Eraser Tool کلیک کنید. لایه تصویر خود را فعال کنید، سپس بر روی هر کدام از رنگ‌های سفیدی که مشاهده می‌کنید، کلیک کنید. توجه داشته باشید که فتوشاپ می‌تواند به طور خودکار تمام بخش‌های سفید موجود در پس زمینه را از بین ببرد.

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

پس از برداشتن پس زمینه، لایه رنگ جامد خود را فعال کرده و لبه‌های تصویر را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت لزوم، ویرایش‌های موردنظر را انجام دهید. هنگامی که لبه‌ها را با ابزار Lasso ترمیم کردید، نمای لایه رنگ را خاموش کنید.

حذف کردن پس زمینه در فتوشاپ

وقتی یک پس زمینه را در فتوشاپ حذف می‌کنید، می‌توانید پس زمینه جدیدی اضافه کرده یا آن را شفاف نگه دارید. برای شفاف نگه داشتن پس زمینه وارد بخش File شوید و گزینه Save As را انتخاب کنید، سپس PNG را به عنوان فرمت پرونده انتخاب کنید. شما با مطالعه این مقاله می‌توانید پس زمینه تصاویر در فتوشاپ را حذف کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. دمتون گرم عالی بود

  2. برای بعضی وقتا میتونه خوب باشه

  3. مقاله ی خوبی بود