سامسونگ گلکسی نوت

خاطره بازی با سامسونگ گلکسی نوت ؛ فبلتی که همه چیز را تغییر داد

اخیرا شاهد معرفی سامسونگ گلکسی نوت 10 بودیم، ولی ما قصد داریم به فبلت اورجینال سامسونگ بپردازیم؛ یعنی Galaxy Note که اولین بار در IFA 2011 به نمایش درآمد.

بارزه اصلی سامسونگ گلکسی نوت را باید قلم S Pen آن بدانیم. با دیدن این دستگاه، بسیاری تصور می‌کردند که سامسونگ عقل خود را از دست داده است. این گوشی سایز خیلی بزرگی داشت و قلم دیجیتال (stylus) هم از مد افتاده بود؛ حداقل آن‌طور که منتقدان می‌گفتند. تا حدودی هم حق داشتند؛ زیرا استایلوس برای نمایشگرهای مقاومتی مناسب بود که از حساسیت پایین رنج می‌بردند.

اما سامسونگ کاربردهای بیشتری را برای قلم دیجیتال در نظر داشت؛ اینکه بتوانید با آن همانند خودکار یا مداد، بنویسید و نقاشی کنید. البته برای این کار، یک استایلوس خازنی ساده جواب نمی‌داد؛ پس کره‌ای‌ها به وکوم (Wacom) متوسل شدند.

قلم S Pen یکی از اجزای مهم سامسونگ گلکسی نوت بود

شرکت Wacom یکی از سازندگان بنام لوح‌های گرافیکی است؛ ابزاری که هنرمندان برای طراحی یا ویرایش عکس‌ها روی کامپیوتر استفاده می‌کنند. نتیجه‌ی این همکاری، قلم اس پن بود که با بهره بردن از تکنولوژی دیجیتایزر اکتیو (کارکرد بدون نیاز به باتری داخلی)، از سایر استایلوس‌ها متمایز جلوه می‌کرد.

این قلم می‌توانست 128 سطح فشار متفاوت را حس کند و نه تنها خودکار یا مداد؛ بلکه نقش قلم مو را نیز ایفا کند. حتی اگر یک هنرمند چیره‌دست نبودید، می‌توانستید از قابلیت Quick Memo برای استفاده از آن کمک بگیرید.

نمایشگر گلکسی نوت سامسونگ، سایز 5.3 اینچی داشت و بزرگ‌تر از پنل 4.3 اینچی Galaxy S II بود (گلکسی اس 2 به عنوان الگویی برای طراحی گلکسی نوت استفاده شد). همچنین صفحه نمایش نوت، پهنای بیشتر و نسبت تصویر 16:10 داشت که برای نوشتن و خواندن، مناسب‌تر جلوه می‌کرد.

این را باید اولین پنل سوپر آمولد با وضوح اچ دی (1280 در 800 پیکسل) بدانیم. البته برخلاف پنل سوپر آمولد RGB گلکسی اس 2، از نوع پنتایل (PenTile) بود؛ اما رزولوشن اضافه‌ی آن یک مزیت محسوب می‌شد. در واقع سامسونگ گلکسی نوت را می‌توان دستگاهی ایده‌آل برای وبگردی یا تماشای ویدیو توصیف کرد؛ البته اگر می‌توانستید آن را در جیب خود جا دهید.

سامسونگ گلکسی نوت

صفحه نمایش پنتایل گلکسی نوت در قیاس با گلکسی اس 2 و آیفون 4

شاید سامسونگ گلکسی نوت چندان خوش دست نبود؛ اما می‌شد به آن عادت کرد

در آن مقطع، درباره مناسب بودن ابعاد دستگاه تردید وجود داشت؛ اما به مرور نمایشگرهای بزرگ همه‌پسند شدند و اعتبار ترویج این نوع طراحی، به نام گلکسی نوت ثبت شد. حالا البته در افزایش پهنای گوشی های مدرن، محدودیت وجود دارد و تولیدکنندگان به سمت نمایشگرهای کشیده‌تر روی آورده‌اند.

اما این فبلت نقص‌هایی هم داشت. پردازنده‌ دو هسته‌ای آن، برای زمان خودش سریع بود (حتی از عهده‌ی پخش ویدیوهای 1080p با فرمت فلش هم برمی‌آمد)؛ ولی باتری درخوری نداشت و دستگاه تنها پس از 3.5 ساعت وبگردی خاموش می‌شد. همچنین اس پن هم با وجود دقت بالا، سرعت ایده‌آلی نداشت.

به هر حال سامسونگ باتری، قلم و همه چیز را در مدل های بعدی گلکسی نوت ارتقا داد. نتیجه اینکه گوشی های این سری، به پرچمداران پرطرفداری تبدیل شدند. حالا کمپانی کره‌ای اعضای جدید گلکسی S را در اوایل هر سال میلادی عرضه می‌کند و گلکسی نوت ها، در نیمه دوم سال می‌آیند. امروزه تمام تولیدکنندگان موبایل، محصولات سایز بزرگ می‌سازند، اما تنها یک گوشی بود که قلم دیجیتال را به درستی دریافت: گلکسی نوت سامسونگ.