موش صحرایی برهنه

7 حقیقت باورنکردنی درباره یک پستاندار کمتر شناخته شده؛ موش صحرایی برهنه

موش صحرایی برهنه یکی از عجیب‌ترین و غیرطبیعی‌ترین پستانداران دنیا است؛ او پیر نمی‌شود، احساس درد نمی‌کند و مانند یک دیکتاتور در فیلم‌های علمی تخیلی حکمرانی می‌کند!

اگر به دنیای حیوانات علاقه‌مند نباشید، به احتمال بسیار زیاد تابه حال حتی اسم موش صحرایی برهنه را هم نشنیده‌اید؛ اما جالب است بدانید که این موش بدون خَز، نه تنها یکی از عجیب‌ترین پستانداران کره زمین (اگر عجیب‌ترینشان نباشد) است، بلکه به راحتی از او می‌توانیم به عنوان یکی از عجیب‌ترین موجودات زنده کره زمین هم یاد کنیم! دانشمندان و زیست‌شناسان بسیاری در سرتاسر دنیا به دنبال کشف اطلاعات بیشتر در رابطه با این پستاندار کوچک هستند؛ چرا که درک بهتر و دقیق این جاندار، می‌تواند انقلابی در زندگی بشر ایجاد کند. در ادامه، به 7تا از عجیب‌ترین ویژگی‌های موش صحرایی برهنه می‌پردازیم تا از دلیل اهمیت این حیوان برای دانشمندان و زیست‌شناسان سرتاسر دنیا، پرده برداریم.

ملکه‌سالار، مثل حشرات!

در دنیای موش صحرایی برهنه، تنها یک ملکه وجود دارد. این موضوع که بارداری و به دنیا اوردن بچه‌ها فقط و فقط توسط یک ماده یا همان ملکه انجام بپذیرد، موضوع عجیبی نیست چرا که حشرات بسیار زیادی وجود دارند که جوامع این‌چنینی دارند. شاید معروف‌ترین این حشرات، زنبور عسل باشد. اما وجود چنین جوامعی درمیان پستانداران به معنای واقعی کلمه نادر است. درواقع بگذارید اینگونه این موضوع را بگوییم؛ از بین چیزی حدود 5,450 پستاندار، تنها 2 پستاندار هستند که چنین جوامع ملکه‌سالاری دارند و موش صحرایی برهنه، یکی از آن دو پستاندار است! جالب است بدانید که پستاندار دوم هم گونه دیگری از موش‌‌های صحرایی است!

اما موش صحرایی برهنه هم درست مانند حشراتی که جوامع ملکه‌سالار دارند، صرفا به دنیا اوردن بچه‌ها را انحصاری ملکه کرده است و بزرگ کردن این بچه‌ها، برعهده دیگر ماده‌های جامعه است. درواقع می‌توان گفت که مادر بودن در جوامع موش صحرایی برهنه به دو مفهوم متفاوت تقسیم شده است؛ یکی به دنیا اوردن نسل جدید که برعهده ملکه است؛ دیگری بزرگ کردن و مراقبت از نسل جدید که برعهده هرکسی غیر از ملکه است!

ملکه شیطانی!

یکی از عجیب‌ترین ویژگی‌های ثابت شده در رابطه با موش صحرایی برهنه این است که بنا به دلایلی که دانشمندان و زیست‌شناسان هم نمی‌توانند از آن سر دربیاورند، موش ملکه می‌تواند جلوی بلوغ جنسی دیگر ماده‌های جامعه را بگیرد! درجوامع حشرات و دیگر جوامع ملکه‌سالار هم این موضوع دیده می‌شود که دیگر ماده‌های جامعه، اجازه جفت‌گیری و باردار شدن را ندارند اما در جوامع موش صحرایی برهنه، نه تنها دیگر ماده‌ها اجازه بارداری ندارند، بلکه حتی اگر بخواهند نافرمانی کنند هم توانایی بارداری ندارند! چیزی که اوضاع را از این هم عجیب‌تر و باورنکردنی‌تر می‌کند این است که وقتی موش ملکه بمیرد یا صرفا یک فاصله معینی با دیگر ماده‌ها داشته باشد، آنگاه ماده‌های دیگر هم بعد از چند روز (معمولا بین 3 تا 5روز) به بلوغ جنسی می‌رسند و توانایی باردار شدن و درنتیجه، تبدیل شدن به ملکه آینده را به دست می‌آورند! درواقع تنها چیزی که جلوی بلوغ جنسی دیگر ماده‌ها را می‌گیرد، شخص ملکه است!

موش صحرایی برهنه

ریلکس، مثل موش صحرایی برهنه!

موش صحرایی برهنه تنها پستاندار سرتاسر کره زمین است که بدنش توانایی ایجاد گرما را ندارد و درنتیجه، یک جاندار خون‌سرد محسوب می‌شود. خون‌سرد بودن از ویژگی‌های خزندگان، ماهی‌ها و گونه مابین آن‌ها یعنی دوزیستان است. پس با درنظر گرفتن این موضوع و همینطور ملکه‌سالار بودن موش صحرایی برهنه، می‌توان گفت که این جانور عجیب، مخلوطی از پستانداران، خزندگان، ماهی‌ها، دوزیستان و حشرات است!

جالب است بدانید که موش صحرایی برهنه، موجود بسیار خشن و بی‌رحمی هم هست و نزاع‌های بی‌شماری بین این موش‌ها، مخصوصا برای نشستن بر تخت ملکه، صورت می‌گیرد. نزاع‌هایی که اکثرا به کشته شدن حداقل یکی از طرفین ختم می‌شود. اما با این حال، بخاطر خون‌سرد بودن این پستاندار، زمانی که هوا سرد می‌شود، تمام موش‌های صحرایی برهنه جامعه، اختلافات و کینه‌های گذشته را کنار می‌گذارند و به همدیگر می‌چسبند تا گرمشان شود!

ریه‌هایی قوی‌تر از انسان و احتمالا هر پستاندار دیگری!

براساس آزمایش‌هایی که در سال 2017 توسط دانشمندان روی موش صحرایی برهنه انجام گرفت، مشخص شد که این حیوان، به معنای واقعی کلمه جان‌سخت است! چرا که در هوایی که تنها 5درصد اکسیژن دارد (کمتر از اکسیژن موجود در نوک قله اورست) هم موش صحرایی برهنه به سادگی نفس می‌کشد.

نکته‌ای که شاید جالب باشد این است که وقتی دانشمندان درحال انجام این آزمایش بودند، یک موش صحرایی برهنه را داخل محفظه‌ای قرار دادند که سطح اکسیژن در آن، 5درصد بود. بعد از گذشت 15دقیقه، حیوان شروع به بروز نشانه‌هایی از آشفتگی داد و دانشمندان به این فکر افتادند که آزمایش را تمام کنند. اما ناگهان رفتار این موش عادی شد و 5ساعت دیگر هم به سادگی در آن محفظه باقی ماند! درنهایت هم این دانشمندان بودند که تسلیم شدند و تصمیم گرفتند موش را بیرون بیاورند. اما قبل از اینکه موش را بیرون بیاورند، میزان اکسیژن را به صفر رساندند و موش صحرایی برهنه هم بعد از 5دقیقه، بیهوش شد. البته نگران نباشید چون بعد از اینکه موش را از محفظه خارج کردند، بعد از مدتی به هوش آمد و به زندگی عجیب خودش ادامه داد!

درد، یک مفهوم تعیین نشده!

موش صحرایی برهنه، احساس درد نمی‌کند. یا حداقل اینکه مانند انسان‌ها و دیگر موجودات، احساس درد نمی‌کند. این موضوع را دانشمندان با آزمایشات مختلف (و البته بی‌رحمانه!) متوجه شدند. به عنوان مثال، وقتی روی پوست این موش، اسید ریخته شد، هیچ عکس‌العملی از طرف او مشاهده نشد! یا مثلا وقتی جایی از بدن موش صحرایی برهنه آسیب می‌دید یا مجروح میشد، هیچ رفتار متفاوتی از طرف او در قبال آن عضو آسیب‌دیده مشاهده نمیشد. چندین و چند آزمایش دیگر هم روی موش صحرایی برهنه انجام شد تا درنهایت دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این موش سرسخت، هرگز احساس درد نمی‌کند!

موش صحرایی برهنه

مَصون دربرابر سرطان و دستیابی به راز جوانی!

بدون شک یکی از عجیب‌ترین ویژگی‌های موش صحرایی برهنه، این است که براساس مشاهدات و آزمایشات دانشمندان، آن‌ها هرگز پیر نمی‌شوند! درواقع طبق آزمایش‌هایی که همین اواخر از آن‌ها گرفته شد، مشخص شد که این گونه از موش‌ها، هیچ طول عمر مشخصی ندارد و لزوما پس از گذشت یک زمان مشخص، نمی‌میرند. درواقع اگر این موش‌ها بتوانند از خطرات محیط، دیگر جانداران و البته نبرد برای رسیدن به تخت ملکه، جان سالم به در ببرند، آنگاه می‌توانند تا زمانی نامشخص، زنده بمانند.واضح است که نمی‌توان بدون آزمایشات بیشتر، گفت که این موش‌ها زندگی ابدی دارند اما در هرصورت، دانشمندان هیچ نشانه‌ای از کهولت سن و پیر شدن بافت‌ها و سلول‌های این جانوران پیدا نکرده‌اند!

اما بجز بحث پیر نشدن، بنظر می‌رسد موش صحرایی برهنه یکی از اصلی‌ترین کاندیدها برای رساندن بشر به درمان سرطان است. از میان صدها موش صحرایی برهنه‌ای که توسط دانشمندان به سلول‌های سرطانی آلوده شدند، تنها عده بسیار اندکی این بیماری را گرفتند و اکثریت قریب به اتفاق موش‌ها، توانستند سلول‌ها سرطانی را به صورت طبیعی نابود و درنتیجه بیماری سرطان خودشان را درمان کنند!

دیکتاتور کثیف!

موش صحرایی برهنه، مدفوع خودش را دوباره می‌بلعد تا بتواند مواد مغذی‌ای که دفعه قبل هضم نکرده بود را هضم کند! اما اگر کمی با دنیای حیوانات آشنایی داشته باشید، می‌دانید که این پدیده، حتی در میان پستانداران و مخصوصا همین موش‌ها، خیلی هم چیز عجیبی نیست. اما چیزی که در رابطه با موش صحرایی برهنه وجود دارد و واقعا عجیب است، این است که موش ملکه، مدفوع خودش را به خورد دیگر ماده‌ها و کارگرها می‌دهد! اینکار ممکن است شبیه به خالی کردن عقده‌های کودکی ملکه و مخصوصا عقده‌هایی که از نبردش برای ملکه شدن در وجودش پدیدار شده، بیاید! اما واقعیت این است که اتفاقا اینکار، با نیتی خِیر انجام می‌گیرد! دانشمندان معتقدند که ممکن است هدف موش ملکه از خوراندن مدفوع خودش به دیگر موش‌ها و مخصوصا دیگر موش‌های ماده این باشد که هورمون‌های بارداری خودش را وارد بدن دیگر ماده‌ها کند تا آن‌ها بتوانند مادران دلسوزی برای بچه‌هایی که ملکه به دنیا آورده، باشند!

موش صحرایی برهنه

اما از نظر شما کاربران گجت نیوز کدام یک از مواردی که گفته شد از بقیه عجیب‌تر بودند و اینکه آیا موش صحرایی برهنه می‌تواند بشر را به طول عمر بیشتر و درمان سرطان نزدیک کند یا بشر بیشتر روی نحوه حکومت‌داری ملکه تمرکز خواهد کرد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. مثل همیشه اطلاعات خیلی خوب و عالی رو در اختیارمون گذاشتین

  2. با تشکر فراوان از اطلاع رسانی مفید شما جسارتا مگر کفتاهای افرقایی هم ملکه سالار نیستند؟؟؟

    • با سلام خدمت شما آقا حامد عزیز
      سوال بسیار خوب و هوشمندانه‌ای پرسیدید!
      کفتار آفریقایی (البته دقیق‌تر بخوایم بگیم، منظور شما کفتار خالدار هستش) از یه نظراتی شبیه جوامع ملکه‌سالار هستش. مثلا کفتارهای نر، مطیع کفتارهای ماده هستن. اما کفتار خال‌دار، ملکه‌سالار به معنی واقعی کلمه (که میشه Eusociality) نیست و این کفتار، درواقع جامعه «مادرسالارانه» یا همون Matriarchy داره. تفاوت اصلی جامعه ملکه‌سالار با جامعه مادرسالار در همون بحث ملکه هستش. در جوامع مادرسالارانه، لزوما یک ملکه وجود نداره و مثل همین کفتار خالدار، تمام ماده‌ها اجازه و توانایی جفت‌گیری رو دارن ولی جوامع ملکه‌سالار، همونطور که از اسمش هم مشخصه، تنها یک ملکه دارن و فقط و فقط هم همون ملکه اجازه جفت‌گیری و تولید مثل داره. ضمن اینکه در جوامع مادرسالارانه، مثل همین کفتار خال‌دار، هر ماده، تنها از بچه‌های خودش مراقبت میکنه. اما در جوامع ملکه‌سالار، مثل جوامع حشرات یا حالا موش صحرایی برهنه، تمام ماده‌ها از بچه‌های ملکه مراقبت می‌کنن. درکل این دو مفهوم از نظر ظاهری خیلی شبیه هم هستن اما از نظر علمی، یه سری تفاوت‌های خیلی ریز ولی مهمی دارن
      موفق باشید 🙂

  3. به قیافش نمیاد درد احساس نکنه ادم فک میکنه خیلی ترسو و جون عزیز باشن

  4. باید بگم که هم جالبه وهم شگفت انگیز

  5. به نام خدا
    قطعا میتونه این کارو بکنه
    واقعا چه جانوری
    از اینا باید درس گرفت

  6. برای اطااعات عمومی در مورد پستانداران عالیه

  7. واا چرا اینجوریه غیر عادیه😂😂