بلوتوث

آموزش رفع مشکل بلوتوث در ویندوز 10

آیا تاکنون بلوتوث سیستم شما در ویندوز 10 دچار مشکل شده است؟ ما در این مقاله قصد داریم روش رفع مشکل بلوتوث در ویندوز 10 را آموزش دهیم.

یکی از فناوری‌های بیسیم که به شما امکان متصل کردن دستگاه‌ها را می‌دهد، بلوتوث است. شما می‌توانید از بلوتوث به منظور برقراری ارتباط میان صفحه کلید، تلفن، بلندگو و سایر موارد در ویندوز 10 استفاده کنید. در صورتی که این قابلیت به درستی کار کند، بسیار عالی‌ست، اما ممکن است هنگام انجام برخی تنظیمات با مشکل در ویندوز 10 مواجه شوید. ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه باید مشکل متصل نشدن بلوتوث را رفع کنید.

1: آیا دستگاه شما مجهز به بلوتوث است؟

شاید این مورد ساده باشد، اما ابتدا باید مجهز بودن دستگاه به بلوتوث را مورد بررسی قرار دهید. مشخصات دستگاه خود را بررسی کنید و به دنبال لوگو یا برچسبی باشید که بر روی بسته‌بندی قرار گرفته است. در صورتی که موفق به پیدا کردن بلوتوث نشوید، احتمالا دستگاه شما از این فناوری پشتیبانی نمی‌کند و باید از وای فای استفاده کنید.

2: آیا بلوتوث را فعال کرده‌اید؟

توجه داشته باشید که ممکن است بلوتوث به صورت پیش‌فرض فعال نباشد. شما باید در ویندوز 10 با فشردن کلیدهای Window + A، وارد بخش Center Action شوید و نسبت به فعال بودن بلوتوث، اطمینان حاصل کنید. در صورتی که بخش مربوط به فعال‌سازی بلوتوث را مشاهده نمی‌کنید، بر روی گزینه Expand کلیک کنید. توجه داشته باشید که هنگام فعال‌سازی بلوتوث، باید حالت پرواز را غیرفعال کنید، زیرا این دو قابلیت با یکدیگر در تضاد هستند.

بلوتوث

روش دیگر فعال کردن بلوتوث را می‌توان فشردن کلیدهای Windows + I دانست که موجب باز شدن تنظیمات خواهد شد و سپس از بخش Devices وارد Bluetooth & Other Devices شوید تا بتوانید این فناوری را فعال کنید. توجه داشته باشید که روش متصل کردن دستگاه‌های مختلف از طریق بلوتوث با هم متفاوت هستند و شما باید این مسئله را در نظر داشته باشید؛ این احتمال وجود دارد که قابلیت بلوتوث برخی دستگاه‌ها با کلید و به صورت فیزیکی فعال شوند.

3: مجددا وضعیت بلوتوث را بررسی کنید

یکی از سرویس‌های موجود در ویندوز 10 را می‌توان بلوتوث دانست. این سرویس باید پس از فرآیندهای بالا روشن شود، اما همیشه بهتر است که این مسئله را مجددا مورد بررسی قرار دهید. کلیدهای Windows + R را فشار دهید تا وارد بخش Run شوید و سپس، عبارت services.msc را وارد کنید. یک لیست جدیدی برای شما نمایش داده خواهد شد که به ترتیب الفبا مرتب شده‌اند و شما باید هر کدام از موارد که با Bluetooth شروع شده‌اند را مورد بررسی قرار دهید.

بلوتوث

با دابل کلیک بر روی هر کدام از موارد، وضعیت فعال بودن یا غیر فعال بودن را خواهید دید و امکان فعال کردن آن با انتخاب گزینه Start وجود دارد.

4: سیستم خود را قابل کشف قرار دهید

هنوز هم تنظیمات ویندوز 10 در بخش‌های مختلف تقسیم شده و این مسئله درباره بلوتوث هم صدق می‌کند. قطعا انجام تنظیمات قابل کشف شدن بلوتوث دستگاه، مورد انتظار شما نیست. کلیدهای Windows + I را فشار دهید و وارد بخش Devices و سپس، تنظیمات بلوتوث شوید.

بلوتوث

تیک مربوط به گزینه پیدا کردن کامپیوتر توسط بلوتوث را فعال کرده و تایید را بزنید. این کار برای متصل کردن موس یا کیبورد لازم نیست، اما در برقراری اتصال دستگاه‌هایی همانند گوشی های هوشمند، موثر خواهد بود.

5: دستگاه خود را جابه‌جا کنید

بلوتوث دامنه محدودی را پشتیبانی می‌کند و مقدار آن در موارد خاص،  متفاوت است، اما در محیط خانگی تا حداقل 10 متر را پشتیبانی می‌کند. توجه داشته باشید که این فاصله می‌تواند به دلیل عواملی همانند وجود دیوار تا حد زیادی کاهش پیدا کند. گوشی موردنظرتان باید از شارژ کامل باتری برخوردار باشد و آن را در نزدیک‌ترین فاصله از سیستم ویندوز 10 قرار دهید، همچنین دقت کنید که به یک دستگاه دیگر با پورت USB 3.0 نزدیک نباشد؛ دستگاه‌های USB محافظت‌شده می‌توانند موجب بروز اختلال در اتصال بلوتوث شوند.

6: سایر دستگاه‌های بلوتوث را غیرفعال کنید

از نظر فنی، دیگر لازم نیست سایر دستگاه‌های بلوتوث را غیرفعال کنید، اما ممکن است باعث ایجاد اختلال هنگام برقراری اتصال میان دو دستگاه شود. شما برای این کار باید کلیدهای Windows + I را فشار دهید تا وارد تنظیمات شوید و دستگاه‌ها را انتخاب کنید. شما می‌توانید هر کدام از دستگاه‌های بلوتوث را انتخاب کرده و با کلیک بر روی Remove Device، سپس انتخاب گزینه Yes، غیرفعال کردن بلوتوث سایر دستگاه‌ها را انجام دهید.

بلوتوث

در صورتی که هنوز هم به سایر دستگاه‌ها نیاز دارید، می‌توانید ارتباط آن‌ها را مجددا برقرار کنید.

7: گزارش رویدادها (Event Log) را بخوانید

شرکت مایکروسافت در ژوئن سال 2019 میلادی توانست ویندوز 10 را در برابر آسیب‌های امنیتی بلوتوث ایمن کند، اما هنوز هم شاهد برخی مشکلات هستیم. شما می‌توانید به راحتی تاثیر موارد امنیتی بلوتوث را بر روی سیستم مشاهده کنید و کافی‌ست کلیدهای Windows + X را فشار دهید و روی گزینه Event Viewer کلیک کنید. موارد زیر را به منظور بررسی بروز مشکلات احتمالی بررسی کنید:

  • Event ID: 22
  • Event Source: BTHUSB or BTHMNI
  • Name: BTHPORT_DEBUG_LINK_KEY_NOT_ALLOWED
  • Event Message Text: دستگاه بلوتوث شما سعی در اتصال به بخش اشکال‌زدایی داشت. بخش بلوتوث ویندوز اجازه اتصال به اشکال‌زدایی را در حالی که در حالت Debug قرار ندارد، نخواهد داد.

در صورتی که پیام‌های مربوطه را مشاهده کردید، مایکروسافت توصیه می‌کند بلوتوث را ارجاع دهید یا دستگاه جدیدی خریداری کنید.

8: بروزرسانی ویندوز را بررسی کنید

همواره ویندوز خود را بروزرسانی کنید تا از آخرین ویژگی‌ها و برچسب‌های امنیتی بهره‌مند شوید؛ این مسئله می‌تواند در رفع مشکلات بلوتوث موثر باشد.

بلوتوث

ویندوز 10 به صورت خودکار بروزرسانی خواهد شد، اما می‌توانید بروزرسانی را به صورت دستی بررسی کرده و نصب کنید. برای انجام این کار، کافی‌ست کلیدهای Windows + I را فشار دهید و وارد بخش تنظیمات شوید. در این مرحله باید وارد بخش بروزرسانی و امنیت شوید تا بتوانید بر روی گزینه Check For Updates کلیک کنید. هم اکنون سیستم شما جدیدترین نسخه را اجرا خواهد کرد یا بخش‌های جدیدی که در اختیار ندارد را دانلود می‌کند.

9: درایورها را آپدیت کنید

درایورهای بلوتوث شما ممکن است قدیمی باشد و برای بررسی بروزرسانی‌های درایور، کلید Windows + X را فشار دهید و بر روی گزینه Device Manager کلیک کنید؛ در این قسمت بلوتوث را باز کرده و بر روی آداپتور کلیک راست کنید. روی Update Driver به منظور جستجوی آخرین فایل‌های بروزرسانی کلیک کنید و پس از پایان کار، راه‌اندازی مجدد دستگاه را انجام دهید.

بلوتوث

در صورتی که شما با این روش موفق به پیدا کردن فایل بروزرسانی نشوید، باید وب سایت سازنده را بررسی و فایل موردنظر را دانلود کنید.

10: رفع عیب بلوتوث را فعال کنید

ویندوز 10 دارای قابلیت عیب‌یابی داخلی بلوتوث است؛ شما می‌توانید از این بخش به منظور پیدا کردن مشکل استفاده کرده و آن را رفع کنید. شما برای ورود به این بخش باید از کلیدهای Windows + I استفاده کنید و از Update & Security وارد Troubleshoot شوید، سپس با انتخاب گزینه Bluetooth، قابلیت Run The Troubleshhoter را انتخاب کنید.

بلوتوث

این روش می‌تواند مشکل را حل کند، اما برخی مشکلات ممکن است نیازمند انجام تنظیم دستی باشد. با این که عمل نکردن بلوتوث می‌تواند ناامیدکننده باشد، اما امیدواریم که روش‌های بالا بتوانند در حل مشکل به وجود آمده موثر باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. عالی بود مشکل من حل شد

  2. آموزش کامل و حرفه ایی دمتون گرم