مدیرعامل ایران خودرو

چرا یکه زارع ، مدیرعامل ایران خودرو برکنار شد؟

اخیرا سخنگوی دولت از برکناری یکه زارع ، مدیرعامل ایران خودرو خبر داد. از این رو در این مقاله تمام دلایلی که باعث شد مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو برکنار شود را بررسی می‌کنیم.

اخیرا ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد مدیرعامل ایران خودرو به دلیل تغییرات غیرمنطقی که در قیمت محصولات شرکت خودرو ایجاد کرده است از مقام خود برکنار شده و آقای علی آبادی جایگزین وی خواهد بود. ربیعی افزود هاشم یکه زارع به صورت عمدی و بدون هماهنگی قیمت محصولات خود را افزایش داده است و دلیل برکناری وی نیز به همین موضوع مرتبط است. دولت بر این باور است که این افزایش قیمت خودرو قانونی بوده و البته باید مورد بررسی شود که آیا اشتباه نرم افزاری یا خطای شخصی رخ داده است.

جزئیات برکناری مدیرعامل ایران خودرو

هاشم یکه زارع، در شرایطی پس از فعالیت 6 ساله خود در مقام مدیرعاملی ایران خودرو از این مقام برکنار شد که در خصوص دلایل آن موارد مختلفی اظهار شده است. برخی بر این باورند که این تغییر مدیریت ایران خودرو با فشار نمایندگان مجلس انجام شده و برخی نیز دلیل آن را به فروش تعدادی محصولات این شرکت خودروسازی خارج از ضوابط فروش مربوط می‌دانند. البته پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس نیز اخیرا عنوان کرد در صنعت خودرو شاهد فساد کلان و عدم نظارت بر خودروسازی هستیم و چنین شرایطی خودروسازان داخلی را به یک مافیای قدرتمند تبدیل کرده است. پارسایی از هزینه 250 میلیون دلاری برای طراحی صندوق پژو 206 صندوق دار نیز نیز خبر داده است که حواشی زیادی را به همراه داشت.

مدیرعامل ایران خودرو

برخی از کارشناسان نیز اعلام کردند ارزهای تخصیصی دولت به خودروسازان در مسیر صحیح تولید صرف نشده است. همچنین بدعهدی خودروسازان در تحویل به موقع خودرو به مشتریان نیز اعتراض‌های زیادی را به همراه داشته است و در کنار این موارد، افزایش قیمت محصولات خودروسازان آن هم بدون دلیل منطقی حواشی زیادی را به وجود آورده است. از طرفی برخی نیز عنوان می‌کنند مدیران خودرویی به خصوص یکه زارع با شرکای فرانسوی مانند رنو قراردادهایی را امضا کردند که متاسفانه پس از خروج از ایران، طبق قراردادشان نتوانستند غرامتی را دریافت کنند. تمامی این موارد به خودی خود می‌تواند دلیلی برای برکناری مدیران خودرویی اعم از مدیران ایران خودرو و سایپا باشد که در این خصوص پرونده‌هایی در مراجع قضایی مفتوح بوده و با جدیت در حال بررسی است.

چرا سخنگوی دولت برکناری مدیرعامل ایران خودرو را اعلام کرد؟

سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این خصوص عنوان کرد:

در شرایطی سخنگوی دولت خبر برکناری مدیرعامل ایران خودرو را اعلام کرد که این موضوع باید توسط هیئت‌مدیره شرکت اعلام می‌شد. این موضوع حاکی از آن است که هنوز تکلیف خودروسازان با دولت مشخص نشده است و همچنان نخ خودروسازان به دولت متصل است. فارغ از اینکه یک مدیرعامل در دوره مدیریت خود چه فعالیتی انجام داده است و به فرض محال آیا تخلفی کرده یا خیر، باید در پایان دوره ماموریت پاسخگوی عملکرد خود باشد، اما کسی از او سوال نمی‌کند. ضعف مدیریتی در این شرکت دلیلی شد تا تغییرات مدیریتی انجام شود. البته بنده از جزئیات کامل این تغییرات مطلع نیستم،‌ اما می‌توان گفت زیان انباشته تامین مالی شرکت، خودروهای باقی مانده در کارخانه و عدم ترخیص مواد اولیه تولید خودرو در گمرکات از جمله دلایل این تغییرات بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. بایدم عوض میشد البته بعدی هم همون اش و همون کاسه است

  2. این برهیکی دیگه میاد و سیستم دزدی هنوز فعاله