پردازشگر هوش مصنوعی کایرین 990

پردازشگر هوش مصنوعی کایرین 990 5G بیشترین امتیاز را در AI Benchmark کسب کرد

پردازشگر هوش مصنوعی کایرین 990 امتیاز فوق‌العاده‌ای در AI Benchmark به دست آورد. اکنون می‌توان Kirin 990 5G را قویترین تراشه موبایل دنیا در حوزه هوش مصنوعی دانست.

چند روز پیش و در جریان نمایشگاه IFA 2019، هواوی تراشه کایرین 990 را مجهز به یک مودم 5G داخلی معرفی کرد. برخلاف اگزینوس 980 که چند روز قبل‌تر توسط سامسونگ، همراه با مودم 5G داخلی، معرفی شده بود، کایرین 990 تراشه‌ای پرچمدار محسوب شده و تا سال آینده، مغز متفکر گوشی های بالارده دو شرکت هواوی و آنر خواهد بود.

تراشه کایرین 990 دارای یک واحد پردازش مبتنی بر شبکه عصبی با دو هسته پردازشی است. این پردازنده دو هسته‌ای نه تنها در مقایسه با کایرین 980 پیشرفته زیادی داشته است، بلکه در مقایسه با پردازنده مخصوص هوش مصنوعی دیگر چیپست‌های موبایل دنیا نیز قویتر محسوب می‌شود.

امتیاز پردازشگر هوش مصنوعی کایرین 990

بر اساس جدیدترین نتیجه‌ای که بعد از مقایسه بهترین تراشه‌های موبایل در AI Benchmark به دست آمد، عملکرد پردازشگر هوش مصنوعی کایرین 990 در مقایسه با نمونه آن در اسنپدراگون 855 پلاس دارای قدرت بیشتری است. امتیاز آن در AI Benchmark برابر 52403 بود که از امتیاز بهترین تراشه‌های کوالکام تا امروز و همچنین چیپست Unisoc Tiger T710 به مراتب بالاتر است.

پردازشگر هوش مصنوعی کایرین 990

مشخصات فنی کایرین 990

کایرین 990 تراشه‌ای 7 نانومتری بوده و از 10.3 میلیارد ترانزیستور تشکیل می‌شود. برای تقسیم‌بندی وظایف بین هسته‌های پردازشی مختلف، داخل پردازنده اصلی چیپست، دو هسته با سرعت بالا، دو هسته با سرعت معمولی و چهار هسته کوچک وجود دارد. سرعت آن‌ها به ترتیب 2.86 گیگاهرتز، 2.36 گیگاهرتز و 1.96 گیگاهرتز است.

پردازشگر گرافیکی Mali G76 از شانزده هسته پردازشی تشکیل شده و اکنون در دنیای موبایل گیمینگ، یکی از قدرتمندترین‌ها محسوب می‌شود. به لطف استفاده از کش هوشمند، پهنای باند تا 15 درصد کاهش پیدا کرده است.

پردازشگر هوش مصنوعی کایرین 990

کایرین 990 را به عنوان اولین تراشه موبایل دارای پشتیبانی کامل از شبکه موبایل 5G می‌شناسند. در این چیپست موبایل از معماری‌های مستقل و غیر مستقل و همچنین باند‌های فرکانسی کامل TDD/FDD پشتیبانی می‌شود. مبتنی بر هر دو معماری SA و NSA، تا سقف فرکانس 6 گیگاهرتز تحت نسل پنجم شبکه موبایل پشتیبانی خواهد شد.

نسل پنجم پردازشگر تصویر Dual ISP برای پردازش داده جمع‌آوری شده توسط سنسورهای دوربین مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سیستم کاهش نویز این پردازشگر تصویر، دارای عملکردی در حد پردازشگر تصویر دوربین‌های DSLR است. در حال حاضر، دوربین گوشی های پرچمدار هواوی حین عکاسی در شب فوق‌العاده عمل می‌کنند. با استفاده از کایرین 990، این قابلیت چند پله بهبود پیدا خواهد کرد.

بعد از قرارگیری یک مودم 5G داخلی، پردازشگر هوش مصنوعی کایرین 990 را باید مهمترین پیشرفت آن در مقایسه با قبل دانست. انتظار داریم به لطف آن، قابلیت‌های هوش مصنوعی در رابط کاربری و دوربین گوشی های هوشمند هواوی بهبود زیادی پیدا کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*