سلامت مغز و فعالیت بدنی

داشتن آمادگی جسمانی و فعالیت بدنی در سلامت مغز موثر است

سلامت مغز با سلامت عمومی بدن مرتبط است. محققان به تازگی کشف کرده‌اند داشتن آمادگی جسمانی می‌تواند در سلامت مغز و بهبود عملکرد شناختی افراد موثر باشد.

نتایج یک مطالعه بزرگ در خارج از اروپا نشان داده است که داشتن آمادگی جسمانی با سلامت مغز و عملکرد شناختی بهتر مرتبط است. دانشمندان آلمانی نتایج بیش از 1200 اسکن مغزی را جمع‌آوری کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. مطالعات گذشته ارتباط میان آمادگی جسمانی و سلامت مغز یا عملکرد شناختی را مورد بررسی قرار داده و به پیوند قوی میان آن‌ها پی برده‌اند، اما کمتر کسی همزمان به بررسی هر دو دسته از این گروه‌ها پرداخته و عوامل تاثیرگذاری همانند سن و حجم بدن افراد را در نظر گرفته است. محققان دریافتند که سطح پایین آمادگی جسمانی در افراد، تاثیر قابل توجهی بر عملکرد شناختی حتی در بزرگسالان خواهد گذاشت.

سلامت مغز

میانگین سنی شرکت‌کنندگان حاضر در این مطالعه، 30 سال بوده و محققان علاوه بر بررسی اسکن مغزی آن‌ها دو تست ساده شامل یک پیاده‌روی 2 دقیقه‌ای و تست‌های شناختی به منظور تعیین سطح عملکرد ذهنی از آن‌ها گرفتند. محققان پس از تجزیه و تحلیل نتایج و بررسی اسکن‌های مغزی دریافتند که سطح آمادگی جسمانی بالا با سلامت ماده سفید در مغز و عملکرد بهتر در تست‌های شناختی همراه است. نتایج با توجه به جوان بودن داوطلبانی که در این مطالعه شرکت کرده بودند، شگفت آور بود. با این حال، این مطالعه قادر به پاسخگویی به یک سوال مهم که آیا بهبود سطح تناسب اندام یک فرد منجر به پیشرفت مشابه در عملکرد شناختی و سلامت مغز خواهد شد، نیست. این تیم قصد دارد در تحقیقات آینده خود پاسخ این سوال را پیدا کند. در نظر داشته باشید که تحقیقات موجود، پتانسیل پیشرفت در هر دو گروه را نشان داده و تأکید بر اهمیت فعال بودن جسم دارد.