آلرژی کودکان

معرفی درمان‌های طبیعی برای آلرژی کودکان + علائم آن

آلرژی به واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل مختلف اشاره دارد. در ادامه به بررسی کامل عوامل، علائم، روش‌های درمان آلرژی کودکان خواهیم پرداخت.

قرمزی پوست، عطسه و پف چشم برخی از علائم واکنش آلرژیک به شمار می‌روند. محرک‌های آلرژی رایج شامل گرد و خاک، گرده، موی حیوانات، نیش حشرات، داروهای خاص و برخی مواد غذایی هستند. آلرژی می‌تواند در همه کودکان به وجود آید و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به ماده‌ای که به طور طبیعی بی‌ضرر است، بیش از حد واکنش نشان دهد. وقتی کودک در معرض مواد آلرژی‌زا قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی بدن هیستامین‌ها را آزاد می‌کند و این کار موجب بروز علائم واکنش آلرژیک می‌شود. آلرژی کودکان می‌تواند در اثر عوامل مختلفی به وجود آید و علائم آن هم می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. آلرژن‌ها می‌توانند روی پوست، دستگاه تنفسی و سایر اعضای بدن کودک تأثیر بگذارند.

تاثیر آلرژی بر روی پوست کودکان

در صورتی که کودک با آلرژن در تماس باشد، ممکن است درماتیت تماسی به وجود آید و علائم زیر ظاهر شوند:

  • قرمزی
  • خارش
  • زبری و ناهمواری پوست
  • التهاب

کودکان در صورت لمس، استنشاق یا خوردن مواد آلرژی‌زا ممکن است به کهیر مبتلا شوند. کهیر بر روی پوست ایجاد شده و موجب قرمزی، خارش و التهاب می‌شود. برخی از کودکان مبتلا به آلرژی هم اگزما را تجربه خواهند کرد. اگزما می‌تواند موجب التهاب، خارش و سوزش پوست کودکان شود، حتی اگر آن‌ها در معرض آلرژن‌ها قرار نگیرند.

علائم تنفسی مرتبط با آلرژی کودکان

آلرژی کودکان

واکنش‌ های آلرژیک می‌توانند بر دستگاه تنفسی و سینوس‌های کودکان هم تاثیر بگذارند. کودکان ممکن است پس از تماس با آلرژن، علائم زیر را تجربه کنند:

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • قرمزی، خارش و آب افتادن چشم‌ها
  • احساس فشار در صورت
  • سرفه
  • خس خس سینه
  • تنگی نفس

در صورتی که کودک حساسیت شدید داشته باشد، ممکن است دچار آنافیلاکسی شود. آنافیلاکسی یک نوع واکنش آلرژیک شدید بوده که زندگی فرد را به خطر می‌اندازد. این وضعیت موجب بسته شدن راه‌های هوایی و در نتیجه دشواری تنفس می‌شود.

سایر علائم آلرژی در کودکان

کودک ممکن است علاوه بر موارد نامبرده شده، علائم شدیدتری را هم تجربه کند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • گرفتگی عضلات
  • اسهال
  • استفراغ
  • احساس سوزن سوزن شدن در دهان
  • التهاب زبان و صورت

در صورتی که واکنش آلرژیک شدید باشد، کودک حتی ممکن است هوشیاری خود را هم از دست بدهد. در صورتی که گمان می‌کنید کودک شما مبتلا به آلرژی‌ست، به پزشک مراجعه کنید و در صورت شدید بودن علائم با اورژانس تماس بگیرید.

چگونه می‌توان از بروز واکنش های آلرژیک جلوگیری کرد؟

موثرترین روش برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک، جلوگیری از آلرژن‌ها است. هنگامی که می‌دانید کودک شما به چه آلرژی‌هایی حساسیت دارید، با پزشک خود مشورت کرده و از وی بپرسید که چگونه می‌توانید از آن‌ها جلوگیری کنید. به عنوان مثال، اگر کودک شما به چمن حساسیت دارد، پزشک ممکن است پوشیدن شلوار و جوراب بلند را توصیه کند. در صورتی که کودک به موی حیوانات حساسیت دارد، پزشک از والدین می‌خواهد که از نزدیک شدن کودک به حیوانات جلوگیری کنند. اگر کودک به یک ماده غذایی خاص آلرژی داشته باشد، پزشک به والدین توصیه می‌کند که برای جلوگیری از علائم واکنش های آلرژیک، آن را در اختیار کودک قرار ندهند.

درمان‌های طبیعی آلرژی کودکان

آلرژی کودکان

بسیاری از واکنش های آلرژیک قابل پیشگیری هستند، اما گاهی ممکن است به دلایل مختلف رخ دهند. برای درمان واکنش های آلرژیک، پزشک معمولا داروهای خاصی را توصیه می‌کند. به عنوان مثال آن‌ها ممکن است آنتی هیستامین‌ها یا اپی نفرین را برای کودک تجویز کنند. برخی از داروهای طبیعی هم می‌توانند در تسکین علائم آلرژیک خفیف موثر باشند، اما هرگز نباید از داروهای طبیعی برای درمان یک واکنش آلرژیک شدید استفاده کرد. همیشه پیش از استفاده از داروهای طبیعی با پزشک کودک خود مشورت کنید.

درمان علائم پوستی

انواع کرم‌ها و لوسین‌های آنتی هیستامین برای استفاده در داروخانه‌ها وجود دارند، البته برخی از داروهای دیگر هم ممکن است به تسکین علائم پوستی کمک کنند. به عنوان مثال، برای کمک به درمان درماتیت تماسی، ناحیه تحریک شده را با آب گرم و صابون شست‌وشو داده و سپس بر روی آن ژل آلوئه ورا بمالید. البته توجه داشته باشید که پوست کودک ممکن است به مواد موجود در این ژل هم حساس باشد. در صورتی که پوست کودک شما خشک است، از یک کرم یا پماد مرطوب‌کننده بدون عطر استفاده کنید. برای تسکین و درمان کهیر، قرار دادن یک پارچه خنک بر روی محل مورد نظر یا ریختن جوش شیرین در وان حمام کودک می‌تواند موثر باشد.

درمان علائم سینوس

بخور دادن می‌تواند برای درمان علائم تنفسی خفیف موثر باشد، زیرا به پاکسازی سینوس‌ها کمک خواهد کرد، البته داروهای بدون نسخه آلرژی هم می‌توانند موثر باشند. برخی معتقدند که شست‌وشوی بینی هم برای درمان علائم سینوس مفید است. در این روش، حفره بینی کودک به صورت کامل با آب شست‌وشو داده می‌شود.

درمان مشکلات گوارشی

در صورتی که کودک شما مبتلا به اسهال است، از رژیم غذایی حاوی برنج، نان تست، موز و سیب استفاده کنید. نوشیدن مقدار زیادی آب و سایر مایعات هم برای آن‌ها ضروری است. اگر فرزند شما حالت تهوع دارد، باید آن‌ها را تشویق به استراحت کرده و از رایحه‌های قوی همانند خوشبو‌کننده هوا که ممکن است موجب حالت تهوع او شده باشد، دوری کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*