دریافت رمز دوم یکبار مصرف

با نحوه دریافت رمز دوم یکبار مصرف کارت‌های بانکی آشنا شوید

اخیرا بانک مرکزی اعلام کرد از ابتدای دی ماه امسال استفاده از رمز دوم یکبار مصرف اجباری می‌شود، از این رو قصد داریم شما را با نحوه دریافت رمز دوم یکبار مصرف کارت‌های بانکی آشنا کنیم.

امروزه پرداخت‌های اینترنتی به دلیل مزایای متعددی که برای کاربران به همراه دارند، مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته‌اند که همین موضوع مشکلات امنیتی زیادی را به همراه داشت و در همین راستا بانک مرکزی برای مقابله با کلاهبرداری‌هایی چون فیشینگ و با هدف افزایش امنیت پرداخت‌های اینترنتی طرح‌هایی را در نظر گرفته است. یکی از این طرح‌ها، طرح استفاده از رمز پویا است که این رمزها یکبار مصرف هستند.

بانک مرکزی اعلام کرده بود طرح استفاده از رمز دوم پویا یا همان رمز دوم یکبار مصرف کارت‌های بانکی از خرداد سال جاری به صورت اجباری به جای رمز دوم ایستا (ثابت) به اجرا می‌رسد، اما به دلیل اینکه شرایط لازم فراهم نبود به تعویق افتاد؛ زیرا مقرر شده بود این رمزها به واسطه اپلیکیشن‌های بانکی به کاربران ارائه شوند که برخی از گوشی های موبایل کاربران ساده بوده و قابلیت پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها را نداشت. از این رو بانک مرکزی مدتی قبل اعلام کرد بالغ بر 30 بانک مراحل فعال‌سازی رمز پویا را آغاز کرده‌اند و بانک مرکزی نیز یک سیستم متمرکز بر پایه پیامک را ایجاد کرده است و تمامی بانک‌ها می‌بایست از ابتدای دی ماه سال 98 به آن متصل گردند.

نحوه دریافت رمز دوم یکبار مصرف

اخیرا بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای به مشترکان شبکه بانکی کشور اعلام کرد از ابتدای دی ماه 98 تمامی تراکنش‌های بانکی و پرداخت اینترنتی فقط با رمز دوم پویا یا یک بار مصرف انجام خواهد شد. از این رو مشترکان می‌بایست برای دریافت رمز و تایید شماره تلفن همراه خود به بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کنند، اما بسیاری از مشترکان از نحوه دریافت رمز دوم یک بار صرف از بانک‌ها اطلاعی ندارند که در ادامه این روش‌ها را شرح می‌دهیم.

  • به طور کلی نحوه دریافت رمز دوم یکبار مصرف بسیار آسان است؛ در گام نخست برای دریافت این رمز می‌بایست به دستگاه عابر بانک (ATM) مراجعه کنید و گزینه رمز فعال‌سازی را از میان گزینه‌های درج شده انتخاب نمایید.
  • برای استفاده از دستگاه ATM دو روش وجود دارد که به واسطه آنها می‌توانید رمز پویا را فعال کنید؛ روش نخست استفاده از اپلیکیشن بوده و روش دوم نیز به واسطه پیامک است.
  • در روش اپلکیشن، برای فعال‌سازی به واسطه دستگاه عابر بانک باید بدانید که یک پیامک به شماره تلفن همراه شما ارسال خواهد شد.
  • همچنین می‌بایست به سایت بانک مورد نظر خود مراجعه کنید و پس از دریافت اپلیکیشن بانک، عددی که به شما پیامک شده را به همراه سریال مندرج را باید در آن اپلیکیشن درج نمایید تا رمز دوم یکبار مصرف را دریافت کنید.
  • در روش پیامک، برای دریافت رمز یکبار مصرف پیامکی هم می‌بایست 4 رقم آخر کارت را به سرشناسه‌ای که برای شما ارسال می‌شود را باید در پیامی جداگانه ارسال کنید.

لازم به ذکر است که دریافت رمز دوم یکبار مصرف یا رمز پویا کارت‌های بانکی برای شخص هیچ هزینه‌ای به همراه ندارد. همچنین باید دقت کنید که فقط شماره موبایل شخصی که در بانک ثبت شده است برای انجام مراحل دارای اعتبار بوده و اگر به هر دلیلی بخواهید با یک شماره تلفن دیگر این مراحل را طی کنید، می‌بایست آن شماره را در سیستم بانک به صورت حضوری در شعب بانک مورد نظر خود ثبت نمایید.

دانلود اپلیکیشن دریافت رمز دوم یکبار مصرف یا پویا برای سایر بانک ها