رمز دوم پویا

آشنایی با رمز دوم پویا یا رمز یک بار مصرف و روش‌های دریافت آن + زمان قطعی اجرا

طبق اعلام بانک مرکزی طرح استفاده اجباری از رمز دوم پویا از ابتدای دی 98 اجرا خواهد شد. اما رمز دوم یک بار مصرف چیست و روش‌های دریافت آن چگونه است؟

بانک مرکزی مدتی است که به دنبال اجرای طرح استفاده اجباری از رمز دوم پویا است، اما به دلیل آماده نبودن برخی از زیرساخت‌های شعب بانکی و همچنین به دلیل مشکلات نرم افزاری، سرانجام با وقفه‌ای مقرر شد این طرح از ابتدای دی ماه 98 به صورت رسمی به مرحله اجرا برسد. طبق این طرح، رمز دوم‌های قدیمی کارت‌های بانکی فاقد کاربرد خواهند بود. به طور کلی کلیه عملیات بانکی که تا به امروز با رمز دوم یا رمز اینترنتی صورت می‌گرفت، از ابتدای دی 98 فقط با رمز دوم پویا یا یک بار مصرف انجام می‌شود و رمز دوم‌های قبلی قابل استفاده نخواهد بود.

آشنایی با جزئیات رمز دوم پویا

رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف نوعی از رمزهای امنیتی به شمار می‌رود که مشترکان از آنها برای انجام پرداخت‌های اینترنتی یا سایر پرداخت‌هایی که بدون حضور کارت انجام می‌شود، استفاده خواهند کرد. مدت اعتبار هر رمز دوم پویا حدود 60 ثانیه است و پس از هر تراکنش بدون اعتبار خواهند بود و می‌بایست رمز جدیدی را مجددا برای تراکنش بعدی دریافت کنید.

روش‌های دریافت رمز دوم یکبار مصرف

هم‌اکنون برای دریافت رمز دوم پویا دو روش در نظر گرفته شده است که این دو روش شامل اپلیکیشن‌های بانکی و پیامکی خواهد بود که مشتریان بر اساس دسترسی آسان می‌توانند از هر یک از این دو روش استفاده کنند، اما برای دریافت رمز یکبار مصرف برای هر دو روش به یکبار تایید اطلاعات هویتی نیاز است. از این رو مشتریان بانکی برای فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف می‌توانند از 3 روش احراز هویت و تایید شماره تلفن همراه استفاده کنند.

روش های احراز هویت و تایید شماره تلفن همراه

روش اول مراجعه حضوری به شعب بانکی است، روش دوم استفاده از خودپردازهای بانکی و روش سوم نیز استفاده از اینترنت بانک بانک‌هایی است که دارای احراز هویت دو مرحله‌ای باشند. گفتنی است مشتریان در خودپردازها و اینترنت بانک فقط قادر به تایید شماره تلفن همراه خود خواهند بود؛ از این رو اگر یک مشتری نیاز دارد تا شماره تلفن همراه خود را تغییر دهد، می‌بایست به شعب بانکی مورد نظر خود مراجعه کند.

دریافت رمز دوم یکبار مصرف بدون هزینه است

بانک مرکزی تاکید کرده است که بانک‌های سراسر کشور اجازه ندارند از مردم برای فعال‌سازی یا ارسال پیامک هزینه‌ای را دریافت کنند و این طرح برای مشتریان بانک کاملا بدون هزینه خواهد بود. همچنین بانک‌ها موظف هستند تا هزینه ارسال پیامک‌های این طرح را به اپراتورها پرداخت کنند تا پیامک ارسال شده برای مشتریان هزینه‌ای به همراه نداشته باشد. در همین راستا بانک مرکزی برای کاهش قیمت ارسال پیامک با اپراتورها در حال رایزنی است.

ایران نخستین کشور اجرا کننده این طرح نیست

ایران نخستین کشور اجراکننده طرح استفاده اجباری از رمز دوم یکبار مصرف نیست و باید بدانید این طرح در سایر کشورها نیز اجرا می‌شود، اما با این تفاوت که در برخی از کشورها این طرح را بر روی کد CVV2 و برخی از کشورها نیز آن را همانند ایران بر پایه رمز اینترنتی به اجرا درآورده‌اند. از این رو بانک مرکزی با این هدف که در ابزارهای بانک‌های کشور تغییراتی را ایجاد نکند، این طرح را به جای اجرا بر روی کد CVV2 بر روی همان رمز دوم اجرایی کرده است.

شواهد حاکی از آن است که مشترکان در برخی از بانک‌ها برای دریافت خدمات این طرح با مشکل مواجه شده‌اند و کارمندان این بانک‌ها از مشتریان خواستند تا به سراغ اپلیکیشن‌ها بروند یا تا زمان اجرای رسمی این طرح از کاربران می‌خواهند که فعلا به دنبال دریافت رمز دوم یکبار مصرف نباشند. از این رو بانک مرکزی قصد دارد به بانک‌ها دستوری را مبنی بر اجرای صحیح این طرح ابلاغ کند.

آخرین مهلت اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف

طبق اعلام بانک مرکزی، ابتدای دی 98 آخرین فرصت برای اجرای طرح استفاده اجباری از رمز دوم پویا خواهد بود، اما اگر هر یک از بانک‌ها این طرح را به صورت اجباری پیش از تاریخ تعیین شده به اجرا برسانند، بانک مرکزی مخالفتی با اقدام آنها نخواهد داشت. در همین رابطه برخی از بانک‌ها قبل از موعد مقرر این طرح را به اجرا رسانده‌اند و با ارسال پیامکی به مشترکان از آنها خواسته‌اند تا مراحل دریافت رمز دوم پویا را انجام دهند.

در حال حاضر رمز دوم پویا برای کارت‌های برداشت و اعتباری اجرا شده است و سایر کارت‌ها چون بن‌کارت‌ها و کارت‌های هدیه همانند گذشته قابل استفاده خواهند بود. طبق آماری که از سوی پلیس فتا منتشر شده است، هم‌اکنون حدود 800 پرونده به صورت روزانه در پلیس فتا به ثبت می‌رسد که قسمت اعظم آن به پرونده‌های فیشینگ مربوط است. گفتنی است طبق اعلام بانک مرکزی میزان تراکنش‌های بین‌بانکی و درون بانکی بدون حضور کارت به صورت روزانه حدود 30 میلیون تومان است.

دانلود اپلیکیشن دریافت رمز دوم یکبار مصرف یا پویا برای سایر بانک ها

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اجباری برای چی!!!

    ….اجباری! رمز دوم اجباری! خدمت سربازی اجباری!

    اجبار برای چی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    باید گریست

    با سپاس

  2. یکم سخت شده ولی واقعا امنیت رو میره بالا ب نظرم همون انسداد کارت رو کار میکردن بهتر بودش