بازیابی فایل های ذخیره نشده ورد

آموزش بازیابی فایل های ذخیره نشده ورد

بازیابی فایل های ذخیره نشده ورد (Word) می‌تواند در زمانی که به هر دلیلی فایلی که در حال کار بر روی آن بودیم از دست رفت، به کمکمان بیاید. در ادامه چگونگی بازیابی فایل های ذخیره نشده ورد را آموزش خواهیم داد.

در اغلب اوقات اشتباهات کامپیوتری به دلیل بی‌دقتی و یا یک کلیک اشتباه اتفاق می‌افتند. حال این اشتباهات اگر در نرم‌افزارهایی نظیر آفیس رخ دهد، کار واقعا به یک اعصاب خورد شدن تمام عیار می‌انجامد و به همین دلیل هم نیاز داریم یاد بگیریم چطور می‌شود به طور خودکار پرونده‌های آفیس را سیو یا ذخیره کرد.

برخی اوقات نیز پیش می‌آید که قبل از کلیک بر روی دکمه ذخیره، سندی که در حال انجام کار بر روی آن هستید ناگهان از روی صفحه ناپدید می‌گردد.

اما خبر خوش این است که مایکروسافت در نسخه 2010 آفیس یک ویژگی کوچک را در اختیار قرار داده که واسطه آن می‌توانید سند از دست رفته خود را به راحتی بازیابی کنید. در ادامه قصد داریم روش بازیابی فایل های ذخیره نشده ورد را به شما کاربران گجت نیوز آموزش دهیم.

بازیابی فایل های ذخیره نشده ورد در مایکروسافت آفیس 2010

اگر به طور ناخواسته سندی را در ورد، اکسل یا پاورپوینت بسته‌اید، سریعا برنامه مربوطه را دوباره باز کنید و یک سند جدید ایجاد نمایید. حال به سربرگ File رفته و از قسمت Info بر روی Manage Versions کلیک کنید.

در ورد 2010 از منوی کشویی باز شده گزینه Recover Unsaved Documents را انتخاب نمایید. در اکسل 2010 اما بر روی Recover Unsaved Workbooks کلیک کنید. در پاورپوینت 2010 نیز گزینه Recover Unsaved Presentations باید انتخاب شود.

بازیابی فایل های ذخیره نشده ورد

حال محلی که نسخه‌ای از پیش‌نویس سندتان در آن جا وجود دارد باز می‌شود.

بازیابی فایل های ذخیره نشده ورد

پیش‌نویس را انتخاب کرده و در ورد، پاورپوینت یا اکسل باز کنید. به محض باز شدن سند بازیابی شده، Save As را انتخاب کرده و نامی را برای آن برگزینید و آن را ذخیره کنید. به یاد داشته باشید که مجموعه برنامه های مایکروسافت آفیس، پیش‌نویس‌های ذخیره نشده را تا 4 روز در کامپیوترتان نگهداری می‌کنند و بعد از این مدت به طور خودکار آن‌ها را پاک می‌نمایند.

بازیابی فایل های ذخیره نشده ورد

در حالی که سند بازیابی شده، که ذخیره نشده بود، باز است شما می‌توانید از ویژگی Open and Repair نیز بهره ببرید. این ویژگی در صورتی که فایل مربوطه آسیب دیده باشد به تعمیر آن می‌پردازد.

بازیابی فایل های ذخیره نشده ورد

در صورتی که پیش‌نویس بازیابی شده به صورت خودکار ظاهر نمی‌شود، می‌توانید به مکان‌هایی که در ادامه گفته می‌شود بروید و به صورت دستی جستجو کنید. این مکان‌ها بستگی به نسخه ویندوز مورد استفاده شده شما دارند.

  • ویندوز 7 به بعد: C:\Users\<username>\AppData\Roaming\Microsoft\<Application_Name>
  • ویندوز اکس پی: C:\Documents and Settings\<username>\Application Data\Microsoft\<App Name>

مایکروسافت آفیس به صورت خودکار پیش‌نویس‌ها را ذخیره می‌کند. گزینه AutoRecover بعد از 10 دقیقه فعال می‌شود. شما می‌توانید میزان زمان ویژگی AutoRecover را به راحتی تغییر دهید، تا آرامش خاطر بیشتری در هنگام توسعه اسنادتان داشته باشید. برای این کار از سربرگ File وارد Options و سپس Save شوید. حال می‌توانید زمان AutoRecover را بررسی و در صوردت نیاز تغییر دهید.

بازیابی فایل های ذخیره نشده ورد

این نکته را به یاد داشته باشید که شاید AutoRecover به عنوان یک کمک‌کننده بتواند سند شما را از خطر نابودی حفظ نماید ولی مطمئنا نمی‌تواند جایگزینی برای عادت خوب ذخیره کردن فایل باشد. یعنی بهتر است علاوه بر ذخیره کردن اسناد، آن‌ها را در جاهای مختلفی هم سیو کنید.

بازیابی فایل های ذخیره نشده ورد در آفیس 2019

نسخه های پیشرفته و جدیدتر مایکروسافت آفیس کار را راحت‌تر کرده‌اند. این بدان معنی نیست که در نسخه 2010 آفیس کار دشوار است، اما از نسخه 2013 به بعد امکانی در مجموعه برنامه‌های آفیس گنجانده شده که پیش نویس ها را وقتی دوباره برنامه موردنظرتان باز می‌شود، ظاهر می‌کند.

بازیابی فایل های ذخیره نشده ورد

در ابتدای کار شما باید برنامه موردنظرتان از مجموعه آفیس را باز کنید. حال شما با پنل Microsoft Office Document Recovery مواجه می‌شوید که لیستی از فایل‌های ذخیره نشده را به نمایش می‌گذارد.
فایلی که می‌خواهید بازیابی شود را از لیست انتخاب کرده و سپس ذخیره‌اش کنید.

بازیابی فایل های ذخیره نشده ورد

روش دومی نیز در مورد بازیابی اسناد در آفیس 2019 وجود دارد که در صورت کار نکردن بازیابی خودکار، می‌توانید به صورت دستی از آن بهره ببرید.

برای این کار برنامه موردنظرتان را باز کنید؛ سپس یک سند جدید ایجاد نمایید. از سربرگ File به بخش Info رفته و بعد گزینه Recover Unsaved Documents را از قسمت Manage Document انتخاب کنید. حال میان فایل هایی که به طور خودکار ذخیره شده‌اند، فایلی که مدنظرتان است را پیدا کرده و بعد باز کنید و در نهایت آن را سیو نمایید.

بازیابی فایل های ذخیره نشده ورد

اگر به هر دلیلی مکان پیش‌فرض AutoRecover خالی بود، شما می‌توانید به جستجو در سیستمتان به منظور پیدا کردن پیش‌نویس حذف شده بپردازید. فایل های ذخیره شده در برنامه‌های مایکروسافت آفیس معمولا دارای یکی از دو پسوند .asd یا .wbk هستند.

دکمه ویندوز را به همراه دکمه E فشار دهید تا وارد File Explorer شوید. در باکس جستجو که در بالا، سمت راست صفحه قرار دارد عبارت *.asd OR *.wbk را وارد نمایید (عبارت را کپی کنید تا با ساختار درست قرار بگیرد).

بازیابی فایل های ذخیره نشده ورد

اگر به اندازه کافی خوش‌شانس باشید و سند ذخیره نشده را بازیابی کنید، باید مطمئن شوید که دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد. و اگر هم نتوانستید بازیابی کنید باز هم باید مراحلی را جهت از بین نرفتن تلاش‌هایتان در آینده انجام دهید، تا دوباره با این صحنه مواجه نشوید.

به صورت پیش‌فرض هر 10 ذقیقه برنامه‌های آفیس از سند در حال کار، فایل پشتیبان تهیه می‌کنند.

برای کاهش این زمان از سربرگ File وارد Options شده و از بخش Save میزان پیش‌فرض که 10 دقیقه است را کاهش دهید. همچنین تیک گزینه Keep the last AutoRecovered version if I close without saving را نیز فعال کنید. این گزینه در صورتی که به صورت تصادفی برنامه را بدون ذخیره سند، بسته باشید، کمک می‌کند تا آن را بازیابی نمایید.

AutoRecover ویژگی خوبی است که فایل های کاری شما را در برابر خطاهای رایج حفظ می‌کند.

اما بازگرداندن سندهای ذخیره نشده در نسخه 2010 مایکروسافت آفیس کمی از نسخه‌های قبل‌تر ساده‌تر است. در نسخه 2019 آفیس نیز دوباره این روند آسان تر از قبل شد.

در آخر اما، این را به یاد داشته باشید که نرم‌افزارهای مجموعه مایکروسافت آفیس همیشه نمی‌توانند جلوی از بین رفتن سندهای مهم را بگیرند. در نتیجه ممکن است نیاز به برخی ابزارهای بازیابی اطلاعات نیاز داشته باشید که خود داستانی دیگر دارد.